Var köper ni fysiskt guld och silver?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
Swedishp
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 okt 2019 17:50
Kontakt:

Var köper ni fysiskt guld och silver?

Inlägg av Swedishp »

Ni som aktivt samlar på fysiskt silver, guld och andra metaller för att bevara värdet på era tillgångar, var köper ni detta?

Är det på pantbanker, hos antikhandlare, på webbplatser eller liknande?
Är det i så fall smycken, minnesmynt eller gamla silvermynt ni samlar på eller kanske till och med guld och silvertackor?
För det känns som att pantbankerna tar ut mer än guldpriset på ringar och halsband som dom säljer just för att det är smycken.
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Var köper ni fysiskt guld och silver?

Inlägg av mopar340 »

vad man ska samla på är en vetenskap i sig, finns ett antal olika filosofier

Inversteringsguld eller silver är alltid gångbart i hela värden.
Kända guldmynt typ Sovereigns, dukater och sånt är "lätt" att omsätta internationellt.

rekomenderar följande forum för fördjupning och inköp

http://www.adelmetallforum.se/index.php


Silver är momsbelagt i Sverige så det köps med fördel någon annan stans, investeringsguld är momsfritt.

Tavex är en känd aktör inom ädelmetaller.


Själv har jag en blandning mellan små guldtackor, mindre inversteringsmynt samt äldre guldmynt.
Silver har jag bara äldre mynt med högt silverinnehåll samt investeringsmynt av känd typ inga tackor.
kommer nog att fokusera mer på äldre mynt i guld framöver.

Smycken är sällan bra, ofta aldelens för hög spread mot spot pris.
Silver smycken som skrot kan man ibland hitta till bra pris men det är inte värt besväret.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Var köper ni fysiskt guld och silver?

Inlägg av reboot »

Håller med Mopar ovan i det mesta. Investeringsmynt i 999,9% silver på 1 troy once Philharmoniker eller maples, Kangurus mm (31,1 g) utan numismatiskt värde är det mest gångbara. Ligger på spotpris + en premium på c:a 15% vid både köp/sälj privat och från Tyskland. Ingen svensk moms tillkommer vid leverans.
Svenska 80%-iga (före 1942) en och tvåkronor är också trevligt att ha en påse av. Innehåller 6 resp 12g rent silver. Brukar ligga strax under till på spotpris vid momsfri handel mellan privatpersoner.

”Tafelbarren” eller ”Combibar” 50gr är ett mycket trevligt format på 999,9% investeringsguld för preppers. Lätt att sälja sen om man vill det.
Mycket svårt eller omöjligt att förfalska om den inte är insvetsat i ett plasthölje, så att det inte går att väga och mäta volym.
En ”Tafelbar” är också så tunn och mjuk så att det inte går att baka in tungsten i den för att fejka.
Går sen att bryta och dela som en chokladkaka i precisions-1-grams-bitar om det behövs mindre mängder vid betalning av något.
h
6A5D96EA-1995-45F1-85C6-72E775948BB8.jpeg
6A5D96EA-1995-45F1-85C6-72E775948BB8.jpeg (26.3 KiB) Visad 9102 gånger
Så se verkligen till att du får dom i ett öppningsbart plasthölje. Fabrikat ESG brukar vara såna. Påstämplade äkthetsintyg och insvetsade i tjocka plastkapslar är bara nys och höjer inte värdet (utan bara risken att råka ut för falskt) då priserna är helt viktbaserade på 999,9% rent guld.
Skaffa en precisionsvåg, en grund liten plastskål och sytråd samt några kalibreringsvikter för att testa densiteten. Kan vara bra för en nybörjare att känna lite på grejorna och inte bara lita på att den insvetsade tackan är äkta.

Kolla på Alibaba, som har så mycket med falska ”guldgrejor” så man blir förskräckt! Försöker du kränga sånt som äkta i ett SHTF-läge, så får du vara glad om du kommer undan med livet i behåll. Det är i princip dödsstraff på falsguld/falskmyntning i WROL-läge.

Prisindikationer från olika försäljare i Tyskland i länken nedan:( Guld är momsfritt och får föras/skickas föver gränserna inom EU.)
Kolla på ädelmetallforum att försäljaren är grönad!

https://www.gold.de/kaufen/goldbarren/t ... -aus-gold/

Det som sälj i forumet av etablerade medlemmar är pålitligt liksom varor från Tavex ock Liberty Silver.se

Norge sägs ha momsfritt silver, men det är höga påslag och man får smuggla in det till Sverige, då Norge är utanför EU

Tysklland och Belgien är bästa länder för att köpa så gott som momsfritt silver. T.Ex. https://goldsilver.be/en/
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Swedishp
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 okt 2019 17:50
Kontakt:

Re: Var köper ni fysiskt guld och silver?

Inlägg av Swedishp »

Libertysilver har jag hört talas om, verkar vara det mest använda inom denna kretsen i Sverige.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Var köper ni fysiskt guld och silver?

Inlägg av reboot »

Swedishp skrev: 31 okt 2019 18:44 Libertysilver har jag hört talas om, verkar vara det mest använda inom denna kretsen i Sverige.
Problemet är att när ett företag i Sverige säljer silvertackor eller investeringsmynt, så måste dom lägga på 25% moms på priset.
Den momsen kan du inte dra av vid försäljning om du är privatperson och inte har ett företag själv.
Därför är det en dålig affär att köpa investeringssilver privat i Sverige.

Köper du däremot investeringsmynt (med ett påpräglat monetärt värde, men utan numismatiskt ”värde”) av en tysk firma, så är det bara tysk moms (19%) på säljföretagets vinst + frakten. Kallas ”Differenzbesteuerung”
Silvertackor utan monetärt värde är det däremot full tysk moms på 19% på totalvärdet. Därav skillnaden i pris på tackor och mynt.
Investeringsguld och guldmynt med och utan monetärt värde är befriat från moms i Sverige och hela EU samt de flesta andra länder också. Men smycken av guld och andra ädelmetaller är det 25% moms på i Sverige och många andra länder.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Var köper ni fysiskt guld och silver?

Inlägg av Jakob »

Om man googlar på silver coin eesti.. Man kan beställa silver därifrån och slipper momsen?
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Var köper ni fysiskt guld och silver?

Inlägg av maskros »

https://libertysilver.ee/se/ har fått problem med svenska skattemyndigheterna så det går inte att beställa momsfritt därifrån längre. Om det är möjligt att åka till Estland och köpa silver momsfritt över disk vet jag inte, jag känner inte heller till någon annanstans där man kan köpa silver momsfritt idag, oavsett om man hämtar upp personligen.

En sak att tänka på, möjligen, är att om man köper silver kan det vara bra att betrakta det som en industriråvara (för elektronik och sånt) och då är det bra om det är så rent som möjligt. Det enda 1 Oz silvermynt som är 99,99% silver som jag känner till är Silver maple från Canadian mint, övriga jag stött på är 99,9% silver och att rena den sista biten från 99,9% till 99,99% är mycket dyrare än att rena från 99% till 99,9% så ur ett industriellt perspektiv är det värt att betala lite extra för silver maples.

Tavex funkar fint för guld, som sagts tidigare är investeringsguld momsfritt i Sverige.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Swedishp
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 okt 2019 17:50
Kontakt:

Re: Var köper ni fysiskt guld och silver?

Inlägg av Swedishp »

Investeringsguld skulle jag nog behöva, förutom några fler silvermynt.
Men att köpa guldtackor för 20 000 kr är ju onödigt, inget som är gångbart WSHTF
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Var köper ni fysiskt guld och silver?

Inlägg av Jakob »

maskros skrev: 01 nov 2019 20:33 https://libertysilver.ee/se/ har fått problem med svenska skattemyndigheterna så det går inte att beställa momsfritt därifrån längre. Om det är möjligt att åka till Estland och köpa silver momsfritt över disk vet jag inte, jag känner inte heller till någon annanstans där man kan köpa silver momsfritt idag, oavsett om man hämtar upp personligen.
Hur är det med BEST BULLION OÜ silvercoins.ee ? Levererar de till Sverige?
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Var köper ni fysiskt guld och silver?

Inlägg av Jakob »

Jag tog hem ett mindre parti silver från best bullion. Inga problem.
Det var distansköp och jag betalade frakten separat, vilket också betyder att det var jag som ordnade frakten. Då var det också jag som tog risken för varan under transporten. Med distansköp sker köpet där butiken finns, och då betalas också moms där butiken finns - enligt EUs regler.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"