När kommer krashen?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Ursus

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Ursus »

maskros skrev: 14 jul 2022 20:47 Or, are we headed for a financial system that starts falling apart?
Någon halvprepper på tuben hade ett uttryck som har hakat sig fast i tankarna:

"The economy and our society collapsed several years ago. We just haven´t realized it yet."

Jag brukar ibland fundera om den mannen inte ligger väldigt nära sanningen? Jag tycker att världen blir allt mer bisarr och obegriplig för varje dag som går, så någonting har definitivt hänt med tillvaron. Kanske är det såhär romarna kände sig i decennierna efter rikets slutgiltiga fall?

En pandemi gick lös som en löpeld för att de besuttna grälade om petitesser. Huruvida reserestriktioner är bra eller inte. Miljoner människor har dött på den vägen. Hur kommer nästa pandemi att arta sig?

Västerländska politiker har varit rövkompisar med en dåre i öst i två decennier; som "helt oväntat" invaderade Ukraina en vacker dag. Sagda politiker kan bara nödstadgat bryta dessa band efter invasionen, och detta mest bara för att visa hur goda de är. Medan pengar fortfarande flödar till skitland bakom scenerna.

Vi har en ekonomi som är så ansträngd att den darrar likt en sträng spänd till bristningens gräns. Inflaterad till max med nollräntelån och värdeökningar på bostäder bortom all sans och reson. Hur kommer människors finanser att se ut om deras å så överbelånade bostäder helt plötsligt blir värda väsentligt mindre än vad de står i skuld till bankerna?

På något underligt sätt lyckas man hålla igång någon semblans av ett fungerande samhälle med bröd, skådespel, och allt märkligare former av konsumtion. Hur länge orkar det hålla på?
entropi skrev: 14 jul 2022 21:15 Skummade bara igenom, men intressant. Jag håller med; lättillgänglig, billig, energi är en grundförutsättning för att mänskligheten ska blomma och utvecklas åt rätt håll.
För något år sedan dök jag på en hel del pessimistiska skrifter kring detta med EROI; Energy Return on Investment, och hur flertalet imperium har fallit genom historien när andelen utvunnen energi sjunker jämte energiinsats för utvinning. Så det är onekligen intressanta tider att vänta.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: När kommer krashen?

Inlägg av maskros »

entropi skrev: 14 jul 2022 21:15En sak som skrämmer mig är om den egentliga anledningen till Rysslands attack mot Ukraina är att de börjar få slut på fossil energi att exportera.
Det skulle förklara en del av deras prioriteringar i kriget.
En snabb googling ger vid handen att... Ingen vet.

Det finns möjliga reserver i östra sibirien men tunnar ut i de områden där de hittills hämtat olja och gas. Kanske.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: När kommer krashen?

Inlägg av maskros »

Ursus skrev: 14 jul 2022 21:18 "The economy and our society collapsed several years ago. We just haven´t realized it yet."
Kollapsen är nog inte det snabba förlopp många väntar sig. Jag tänker mig ofta att den är som att åka skidor i en dubbelsvart backe. Man glider fram mot kanten/böjen där man inte ser ned för backen, när man kommer så långt fram att man ser hela backen är det för sent att vända. Jag tänker mig att vi nu sakta skidar fram emot den där punkten då man plötsligt förstår hur backen egentligen ser ut och inte längre är jättesugen på att åka ned. (Bara tillämpbart för er som inte är duktiga skidåkare men ändå åkt utför litegrann.)

Eller som en närstående uttryckt det: Vi har att välja mellan att nödlanda och att kraschlanda - och ingen vill vara med om en nödlandning...

Ursus skrev: 14 jul 2022 21:18 För något år sedan dök jag på en hel del pessimistiska skrifter kring detta med EROI; Energy Return on Investment, och hur flertalet imperium har fallit genom historien när andelen utvunnen energi sjunker jämte energiinsats för utvinning. Så det är onekligen intressanta tider att vänta.
Jo, det var på tapeten för några år sedan. 5-10 år? Sen har det blivit väldigt tyst. Undrar om det är förstummelse eller att det är för att det blivit inaktuellt nu med all olja från USA... :roll:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

det är intressant att se hur saker sket sig, jag gissar att vid romarrikets fall, så visste ingen att det föll
inte förrens en bra bit efteråt
och jag kan garanterat säga er att det fanns dom som sa hur illa det var en bra bit innan med, som hadde felrätt
fel i tid, rätt i sak

finns det något som faktiskt inte fallererat genom historiens tider ?
men oftast har det varit att medans kulturer blomstar och sedan faller pladask så har andra varit på väg upp eller ner

det som kan skilja sig denna gången är att , ingen på jordklotet kommer undan denna gången
lite beroende på vad som komma skall
kanske det blir relativt ok , bara kraftigt förändrat väder, matkriser, nya sjukdommar, krig , städer som faller till anarki

men kommer det bli illa , riktigt illa så blir det kanske det värsta som hänt mänskligheten
räcker med att naturen inte längre beter sig som den brukat, nya sjukdommar, många döda djur som vi haft för vana att äta
vatten , för mycket och inget alls
lite nya sjukdommar, covid 2023 någon?
lite kärnvapenkrig,
några miljarder i flykt från vatten, till vatten, från krig , från svält, från 55graders hetta


förhoppningsvis dröjer det minst 30 år till och då har jag sannolikt dött, om inte så öl och popcorn på verandan och tiitar på eländet :zombie:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
BarbaryanKvlt
Inlägg: 136
Blev medlem: 11 jan 2020 23:00

Re: När kommer krashen?

Inlägg av BarbaryanKvlt »

Medans boomersarna dör ut av sin egna ignorans så lärs nästa generation upp att klara sig utan öl, popcorn och bekvämligheter. En ny starkare och mindre lat generation tar över efter denna sketna civilisations fall.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

ni som bevandrar saker som stadkärnor och köpecentrum
hur är det med butiker som försvinner, och tomma lokaler numera?

en sak jag märkt är att reklamen för massköpesakerna är mycket aggresivare, började väl för ett halvår sedan mellan tummen och pekfingret

när butiker och kedjor börjar dra ner eller gå i kk är nog ett ganska bra tecken på att det krisar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Skymning »

bastard skrev: 15 jul 2022 21:25 ni som bevandrar saker som stadkärnor och köpecentrum
hur är det med butiker som försvinner, och tomma lokaler numera?

en sak jag märkt är att reklamen för massköpesakerna är mycket aggresivare, började väl för ett halvår sedan mellan tummen och pekfingret

när butiker och kedjor börjar dra ner eller gå i kk är nog ett ganska bra tecken på att det krisar
Det var värre under 2:a corona vågen, köpcentrumet hade ett par lediga lokaler. Nu är det som vanligt igen, lite nya klädbutiker och en finare burger kedja har nyligen slagit upp.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/ekonomi/bopriserna-ra ... anskrisen/

bostadspriserna går nedåt, värsta sedan finanskrisen 2008

få se hur djupt ner det sjunker
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

https://omni.se/brittiska-ekonomin-blir ... r/a/L5yqp1

"Det brittiska pundet forsätter ner och inget tycks kunna bromsa fallet, skriver Bloomberg. Nu diskuteras inflationsnivåer på 18 procent nästa år och redan nu börjar brittiska hushåll få allt svårare att betala sina energiräkningar, skriver The Economist.

”Den brittiska ekonomin blir värre för varje dag som går”, konstaterar Bloomberg. Dessutom är analytiker oroväckande överens om att centralbanken Bank of England förmodligen inte kommer ha något annat val än att tvinga in ekonomin i en svår recession.

De mörka utsikterna har pressat pundet till 1,18 mot dollarn, bara 4 cent ifrån den längsta nivån sedan 1985."

ingen kul läsning, men inte heller förvånande
få se hur andra länder har det, 18% inflation är inget att leka med, du förlorar din pension i den takten med för den delen

undras hur ärliga våra inflationssiffror är i praktiken.....
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Charlie** »

entropi skrev: 14 jul 2022 21:15 En sak som skrämmer mig är om den egentliga anledningen till Rysslands attack mot Ukraina är att de börjar få slut på fossil energi att exportera.
Det skulle förklara en del av deras prioriteringar i kriget.
Du kanske inte är så fel ute faktiskt. Det finns en hel del gas under marken i den utbuktning mot Luhansk och Donetsk som ryssarna anfaller dagligen frenetiskt och som ukrainarna försvarar lika frenetiskt. Oavsett om de ryska gasfälten börjar sina eller inte, så är det Ukrainska gasfälten ett stort hot mot den ryska ekonomin och den ryska geopolitiska ställningen i Europa.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"