När kommer krashen?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Kråkfot »

maskros skrev: 09 jan 2023 16:08 Gail Tverberg spår att kraschen kommer 2023, eller åtminstone triggar igång ...
Det där var mycket läsning och intressant. Tack!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: När kommer krashen?

Inlägg av maskros »

En svensk som är inne på liknande resonemang som Gail, men han skriver på svenska. http://www.tillvaxtreflektera.se/ Kanske inte lika pedagogisk och inte lika mycket bilder, men istället kortare texter. Idag skriver han lite om svårigheterna med att byta ut olja mot el.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

https://omni.se/usa-slar-i-skuldtaket-i ... g/a/8J94ow

"Den amerikanska statsskulden växer och väntas inom några timmar slå i den lagstiftade toppnivån, skuldtaket. Finansminister Janet Yellen uppmanar nu kongressen att höja taket för att en nedstängning av statsapparaten inte ska bli nödvändig.

Om taket höjs köper sig finansdepartementet omkring ett halvår. Därefter hotar inställda betalningar och statskonkurs.

AFP går igenom förutsättningarna och konstaterar att det hela är förhållandevis odramatiskt. Sedan 60-talet har kongressen i USA vid 78 tillfällen beslutat att höja skuldtaket för att undvika inställda betalningar

Även finansmarknaderna tar just nu saken med ro. Handelsplattformen Oandas Edward Moya säger till nyhetsbyrån att de här processerna normalt avgörs i sista stund."

funderar vad som skulle hända om det inte blir höjning av skuldtaket?
eller inte på gamla villkor

men inflationsmonstret kan äta skulder med vid vissa tillfällen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: När kommer krashen?

Inlägg av xsive »

Priserna på begagnade bilar steg ju ganska rejält under hösten.
Så till den grad att jag slutade leta efter att prisnivån gått upp runt 20 procent på enklare bilar av relativt ny årsmodell. :(
Nu tycker jag mig se att det har slutat stiga och istället är det nu igen möjligt att hitta bilar i den prisnivån som låg i augusti.
Många ligger fortfarande kvar högt men samtidigt börjar ett antal sänka.
Prisspanet har ökat ganska rejält mellan olika säljare för likvärdiga bilar av samma modell, miltal och ålder.
Är nog den minskade köpkraften som börjar slå igenom tydligt på bilmarknaden nu.
Man vågar inte lägga ut mycket pengar på bil när man är osäker på sin personliga budget framöver.
Möjligt det stiger igen när den värsta elräkningsoron lägger sig med varmare årstid under våren
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

litet sidospår

usa, skuldtaket på
31,400 miljader dollar
och ca 330 miljoner personer
vilket förenklat räknat ger att varje person i usa är skyldig 1,1 miljoner kronor

rimligt?

sveriges statsskuld är ca en tiondel per person
vore inte sååå kul om kronofogden skickade ut en avi för inbetalning av det innan månaden är över :lol: ;)
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: När kommer krashen?

Inlägg av maskros »

Jag tycker mig läst i media att priser på bostäder återhämtar sig lite och det finns tecken på viss optimism. Hur stämmer det med att FED, BOE och ECB verkar vara på väg att höja räntan igen? https://omni.se/tungviktartrion-forbere ... r/a/gEzrlA
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: När kommer krashen?

Inlägg av maskros »

Fortsätter vara negativ. Fick detta tips https://youtu.be/Evcj9evECU0 av en bekant. Amerikansk snubbe som siar om hur det kommer gå i kriget och vad det kommer medföra - oavsett hur det går. Man kan väl sammanfatta med att ekonomin kommer gå i putten (enligt honom alltså) och att det kommer bli svält och elände i delar av världen.

Med allt uppdämt underskott kanske han får rätt. Jag får preppa hårdare.

En sak jag tar med mig från videon är att jag nog, trots höga priser, ska försöka mig på att köpa gödsel och lägga i lager.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

jag är osäker på vad som sker, men kommer bunkra det lilla jag har 'råd med framöver
haft lite väl stora utgifter ett tag

har hellre pengar i mat och bränsle än på banken
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: När kommer krashen?

Inlägg av maskros »

Mycket intressant (om än bitvis repetitivt) inlägg om ekonomi, energi och fossilbränslen https://ourfiniteworld.com/2023/03/05/w ... le-energy/ som har anknytning både till denna tråd och energitrådarna. Läsvärt.

Teaser...
Most people have a simple, but wrong, idea about how the world economy will respond to “not enough energy to go around.” They expect that oil prices will rise. With these higher prices, producers will be able to extract more fossil fuels so the system can go on as before. They also believe that wind turbines, solar panels and other so-called renewables can be made with these fossil fuels, perhaps extending the life of the system further.

The insight people tend to miss is the fact that the world’s economy is a physics-based, self-organizing system. Such economies grow for many years, but ultimately, they collapse. The underlying problem is that the population tends to grow too rapidly relative to the energy supplies necessary to support that population. History shows that such collapses take place over a period of years. The question becomes: What happens to an economy beginning its path toward full collapse?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10344
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

(:) :-g :alien: :hm: :shtf: :para: :zombie:

i'om det stämmer ens bara till någon större del så kan det bli, hm, intressant :(
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"