När kommer krashen?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Jakob »

Stulet från nätet, daterat 20.4. Jag antar priserna gäller USA.

Kod: Markera allt

Commodity prices over last year...
Lumber: +265%
WTI Crude: +210%
Gasoline: +182%
Brent Crude +163%
Heating Oil: +107%
Corn: +84%
Copper: +83%
Soybeans: +72%
Silver: +65%
Sugar: +59%
Cotton: +54%
Platinum: +52%
Natural Gas: +43%
Palladium: +32%
Wheat: +19%
Coffee: +13%
Gold: +3%
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: När kommer krashen?

Inlägg av maskros »

Märkligt att det gått upp så mycket när vi "inte har nån inflation".
Märkligt att guldet stigit så lite i förhållande till det andra.
Jag tror jämt att det ska gå åt pepparn men känns det inte lite som att det börjar bli läge att lämna värdepapper och skaffa reala tillgångar?
Vad i så fall?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: När kommer krashen?

Inlägg av maskros »

Nu tycker jag fler och fler tecken tyder på att vi närmar oss slutet av rejset. Jag var övertygad om att det skulle krascha senast 2017 men då hittade de på negativa räntor och stödköp. Nu är allt så uppblåst att det är förfärande. Slutet är nära, bot och bättring. Lagra mat och kalsonger.

Men allvarligt, det ser inte sunt ut någonstans. Med reservation för att våra kloka ledare (alla i alla nationer) hittar på något nytt fantastiskt sätt att sparka burken vidare förstår jag inte hur det kan fortsätta mer än ett eller något år till. Jag flyr nog till reala värden (solpaneler och bly) samt något som förhoppningsvis står sig (metaller, energi, banker och skog).

Säg emot!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

säger inte emot

saker som kan göra att det tuffar vidare är ex om flera länder, ex dom innom eu och england usa canada med flera bara köra på och petar det frammåt
kina kanske gör det med

ex med covid som ursäkt för abnorma utlägg, men på något sätt måste det betalas tillbaka, ex via inflation
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 624
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Jakob »

Centralbankerna har pumpat ut kapital på marknaden. Det leder först till att efterfrågan på tjänster och produkter ökar, i vissa fall över det utbud som finns tillgängligt. Det i sin tur leder till att prisern stiger i hela kedjan från primärproduktion till slutkund. Priserna ökar tills marknaden än en gång är i balans i det nya läget.
En bra affär i dagens läge är att redan nu köpa det som man behöver i nära framtid, om man vet att priset kommer att gå upp.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: När kommer krashen?

Inlägg av maskros »

Som jag skrev här viewtopic.php?f=34&t=689&p=6966#p6966 är jag en kontraindikator. Jag spådde att räntepapper skulle gå ned och kraschen komma, detta var i november 2019. Det som hände var att finansmarknaden gick fantastiskt medan räntorna låg still (kring noll). Därför nu nästa spådom - med hänsyn tagen till att jag är en kontraindikator: NU (innan hösten) kommer KRASCHEN!!

Läs https://cornucopia.cornubot.se/2021/05/ ... uldet.html och begrunda att guldet går UPP samtidigt som vi har (haft?) rusande börser. Någon eller några har tydligen uppfattningen att det är dags att flytta till guld. :sneaky: Vilket kan tolkas som att de misstror börserna. Det tar jag som ett TECKEN på att kraschen kommer nu, snart, vilket år som helst. Det stämmer dock rätt bra med min personliga situation då jag är i ett läge där jag ska sälja en fastighet.

Eftersom jag ska sälja fastighet kommer en fastighetskrasch inom en månad så att jag inte får vad det idag ser ut som att jag ska få. Dessutom kommer börserna att krascha och räntepapper men framförallt metaller och reala värden att rusa så att jag 1:Får dåligt betalt för fastigheten, och 2:Får betala dyrt för de (säkra?) alternativa investeringar jag överväger.

Alltså, sälj fastigheter nu innan raset och köp reala värden andra än fastigheter. Har du tur hinner du före mig och kan tjäna storkovan. Håll sedan i hatten när depressionen kommer. https://ourfiniteworld.com/2021/05/04/h ... en-hidden/
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
mango
Inlägg: 391
Blev medlem: 30 aug 2019 22:24

Re: När kommer krashen?

Inlägg av mango »

Tror ni verkligen att medelklassen kommer att få börja gå från hus och hem, inom överskådlig tid?

Jag har väldigt svårt att tro att det verkligen kommer att hända, då ju hela den globala ekonomin bygger på att just denna maktfaktor sitter still i båten.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: När kommer krashen?

Inlägg av maskros »

mango skrev: 07 maj 2021 20:29 Tror ni verkligen att medelklassen kommer att få börja gå från hus och hem, inom överskådlig tid?
Ja. (Överskådlig tid, en generation = 25 år.)
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: När kommer krashen?

Inlägg av entropi »

Mer än 40% av bensinmackarna utan bränsle i vissa delstater.
Vittnesmål om att det börjar ta slut på vissa livsmedel här och där i USA, pga arbetarna avstår att gå till fabrikerna när de får nästan lika mycket betalt för att inte jobba.

https://lbry.tv/@timcast:c9/fear-of-run ... cal-news:b

Tycker det är någonting som inte stämmer här...
Survival
Honor
Liberty
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: När kommer krashen?

Inlägg av pelleprepper »

entropi skrev: 13 maj 2021 07:51 Mer än 40% av bensinmackarna utan bränsle i vissa delstater.
Vittnesmål om att det börjar ta slut på vissa livsmedel här och där i USA, pga arbetarna avstår att gå till fabrikerna när de får nästan lika mycket betalt för att inte jobba.

https://lbry.tv/@timcast:c9/fear-of-run ... cal-news:b

Tycker det är någonting som inte stämmer här...
Har typ varit 6% inflation på mat det senaste året och bränslet mer än så. Det i kombo med inga löneökningar så har en del helt enkelt inte råd att jobba.
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"