När kommer krashen?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/varlden/lovisa-herold ... ortroende/

"BERLIN. Hur får man tag i 192 miljarder, före onsdag?

Den frågan ställer sig den tyska regeringen just nu. Budgetkrisen som skakar Berlin är inget mindre än en katastrof för den tyska förbundskanslern."

uppps :roll: :shock: :smack:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/ekonomi/svensk-ekonom ... or-krasch/

"Svensk ekonomi går ner för mjuklandning – här är riskerna för krasch"
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

https://omni.se/varnar-brf-avgifter-hoj ... s/a/pQy2wV

"Fler bostadsrättsföreningar kommer att behöva höja sina avgifter nästa år. Men trots det väljer bara drygt fyra av tio föreningar att höja – och då endast med 11 procent i snitt mellan december 2023 och januari 2024. Det enligt siffror som brf-förvaltaren Nabo tagit fram åt TT.

Nabos ekonomiska expert Jonas Gustavsson uppger att han förväntat sig en högre siffra.

Det här är inte tillräckligt.

Enligt förvaltarens beräkningar på inflation, räntor och underhållskostnader behöver avgifterna i snitt höjas med 20 procent. Tidigare prognoser har visat att avgiftsnivån i snitt skulle behöva ligga på runt 850 kronor per kvadratmeter, högre än dagens 700 kronor, uppger Gustavsson."
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: När kommer krashen?

Inlägg av maskros »

Det här är ingen stor sak i sig, men jag tycker det är fler och fler signaler som når mig om att vi är på väg in i något som kan bli riktigt knepigt. Givet att ryssen inte ger sig på oss militärt börjar mitt kortsiktiga prepp mer och mer att svänga mot att hantera ekonomiska problem - egna och samhällets. Jag har valt att sätta mig i en sits där det inte är så stora marginaler, det får jag stå för själv, men det gör att det känns än viktigare att fundera på vad jag ska göra för att bli mindre beroende av affären, bensinmacken och elnätet.

Jag har ju min lilla käpphäst att de flesta grejer som skiter sig i omvärlden (bortsett från krig mot oss) kommer vi att märka av som dålig ekonomi. Snor är inte en sjukdom men det är ett symptom - samma sak med ekonomin. Det är bara frågan om vilken sjuka som kommer att göra "det".

https://omni.se/imf-varldsekonomin-pa-r ... g/a/768rxv
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: När kommer krashen?

Inlägg av maskros »

Hamnar lite fel tror jag men vet inte var jag ska lägga det och det hänger ihop med kraschen...

Vår gode Tvail Gerberg på OurfiniteWorld.com har gjort ett nytt inlägg där hon tar upp några av de konsekvenser som blir om vi blir utan olja. Läsvärt om man tillhör de som tror att det bara handlar om transporter. Finns fler grejer än de hon tar upp, bla mediciner och gödningmedel.
https://ourfiniteworld.com/2023/12/15/t ... sil-fuels/
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

https://omni.se/konkurserna-rusar-globa ... n/a/9z9qKr

"Konkurserna rusar globalt – Sverige värre än finanskrisen
Företagskonkurser ökar globalt med tvåsiffriga procenttal när lånekostnader stiger och regeringar drar tillbaka pandemistöd, skriver Financial Times. De nordiska länderna Sverige, Danmark och Finland är på nivåer över finanskrisen 2008, enligt OECD.

En sammanställning från organisationen visar att Sverige placerar sig tvåa efter Danmark. Siffrorna bekräftar data från kreditupplysningsföretaget UC som tidigare rapporterat om att svenska konkurser ökat med 29 procent.

Svårast var det, enligt UC, i byggindustrin, där konkurserna ökade med 24 procent i november."
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

maskros skrev: 16 dec 2023 21:32 Hamnar lite fel tror jag men vet inte var jag ska lägga det och det hänger ihop med kraschen...

Vår gode Tvail Gerberg på OurfiniteWorld.com har gjort ett nytt inlägg där hon tar upp några av de konsekvenser som blir om vi blir utan olja. Läsvärt om man tillhör de som tror att det bara handlar om transporter. Finns fler grejer än de hon tar upp, bla mediciner och gödningmedel.
https://ourfiniteworld.com/2023/12/15/t ... sil-fuels/
njee
kanske som genomsnitt
men
[1] Banks, as we know them, will likely fail.
ok
[2] Today’s governments will fail.
tja, skitsamma, dom har inte gjort rätt för sig
[3] Nearly all of today’s businesses will fail.
kommer nya istället
[4] Grid electricity and the internet will disappear.
inte i norden, vi har knappt någon fossilbaserad eltillverkning, internet kan fungera här utan problem
[5] International trade will be scaled back greatly.
gör inget, blir mer lokal handel istället
[6] Agriculture will become much less efficient.
japp, men det går att komma runt hyggligt i varjefall
[7] Future labor needs are likely to be disproportionately in the agricultural sector.
se punkt 6
[8] Home heating will become a luxury item available only to the wealthy.
hyggligt isolerade hus och ved, vad är problemet?
[9] Living alone will become a thing of the past.
många som bor ensamma, löser det problemet som pratas om här, vad är bekymren?
[10] Governments and their laws will shrink in importance. Instead, new traditions and new religions will play a greater role in keeping order.
AI som gudar, äntligen, AI som regering, äntligen , AI som lärare, äntligen

överlag, tja kan bli bättre :mrgreen:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

https://omni.se/julhandeln-spas-tappa-e ... e/a/onqv6a

"De kärvare ekonomiska tiderna påverkar årets julhandel. Det skriver Svensk Handel i en prognos där de spår att helghandeln tappar en halv miljard kronor i år jämfört med i fjol.

Nedgången beror till stor del på den höga inflationen som urholkat konsumenternas köpkraft.

– För många handlare blir årets julhandel viktigare än någonsin. Det är bråda dagar i handeln och försäljningen kommande dagar är avgörande för att balansera upp ett ekonomiskt tufft år. Samtidigt har många konsumenter tvingats till en bantad julklappsbudget i år, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel."

så folk kommer inte köpa överprissatta skitprodukter och handlare av dessa försvinner

låter riktigt bra :lol:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3021
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: När kommer krashen?

Inlägg av maskros »

bastard skrev: 18 dec 2023 07:17 [4] Grid electricity and the internet will disappear.
inte i norden, vi har knappt någon fossilbaserad eltillverkning, internet kan fungera här utan problem
Problemet där är att allt beror, indirekt, på bränslen och oljor.
Får vi inte fram service och reservdelar blir det problem. Även om det finns bränsle för att köra ut grejerna är det så mycket i vårt komplexa samhälle som beror av annat att det räcker att bränslet eller reservdelarna uteblir nånstans så pajar massa annat. Låt säga att datorerna som sköter lagerhållningen av reservdelar lägger ned för att IT-teknikern som skulle uppdatera dem inte kom till jobbet. (Ja, det är tillspetsat och lite orealistiskt men se det som en tanke på hur beroende allt är av allt annat.)

Slår gärna ett slag för den här gamla intressanta texten (En vecka utan lastbilar) som är en partsinlaga, men ändå.
https://www.akeri.se/sv/en-vecka-utan-lastbil-evul

Kaskadeffekter är sånt som får mig att tänka över samhällets sårbarhet, inte de enskilda händelserna i sig.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Tank
Inlägg: 1705
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Tank »

maskros skrev: 18 dec 2023 11:15
bastard skrev: 18 dec 2023 07:17 [4] Grid electricity and the internet will disappear.
inte i norden, vi har knappt någon fossilbaserad eltillverkning, internet kan fungera här utan problem
Problemet där är att allt beror, indirekt, på bränslen och oljor.
Får vi inte fram service och reservdelar blir det problem. Även om det finns bränsle för att köra ut grejerna är det så mycket i vårt komplexa samhälle som beror av annat att det räcker att bränslet eller reservdelarna uteblir nånstans så pajar massa annat. Låt säga att datorerna som sköter lagerhållningen av reservdelar lägger ned för att IT-teknikern som skulle uppdatera dem inte kom till jobbet. (Ja, det är tillspetsat och lite orealistiskt men se det som en tanke på hur beroende allt är av allt annat.)

Slår gärna ett slag för den här gamla intressanta texten (En vecka utan lastbilar) som är en partsinlaga, men ändå.
https://www.akeri.se/sv/en-vecka-utan-lastbil-evul

Kaskadeffekter är sånt som får mig att tänka över samhällets sårbarhet, inte de enskilda händelserna i sig.
Ja, den tidslinjen är bra, och skrämmande. Vi är grymt sårbara. :oops:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"