När kommer krashen?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2506
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

När kommer krashen?

Inlägg av xsive »

Har dragit öronen åt mig och plockat bort pensions- och sparkapital från aktiefonder och safear så gott det går.
Visst ingen garanti att man ens får ut något av sina elektroniska slantar vid en kollaps men kan hända mycket innan SHTF
Alla vill ju tro på en evig ökning av ekonomin och allt på börsen fortsätter upp.
Jag är intresserad och följer börserna men just nu känns det fööör positivt och har gjort så ett tag efter stor uppgång sen årsskiftet.
När det går som bäst så är fallet så högre,,, Men om det sen verkligen kraschar är en annan fråga.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: När kommer krashen?

Inlägg av maskros »

Det finns en del kritik mot att RB håller ned kronan. En effekt av det är att priset på olika tillgångar stiger så småningom. Företag, aktier, är tillgångar så det finns nog chans på uppgång ett tag till.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Omnivore »

Sålde av det mesta förra sommaren och ligger nu likvid förutom två amerikanska ETF som jag inte kan sälja eftersom jag då inte kan köpa tillbaka dem igen. Som tur är går de som tåget. Köpte ändå Securitas med tanke på hur det civila säkerhetsläget ser ut och en björnfond som bara suger just nu. Frågan är vad göra med likviderna eftersom SEK inte verkar ha någon botten.

Läser nästan dagligen på nätet att den ena kommunen efter den andra är i djup ekonomisk kris och till hösten när budgetarna för 2020 skall göras kan det bli liv i luckan.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Skymning »

Beror på vad du menar, om du menar lågkonjunktur så kommer den strax enligt en del analytiker på wall street, samt en del profiler som tycker att ekonomin har hållit i sig ovanligt länge. Lyssna lite på Warren Buffet och Bridgewater. Har även hört att rika köper upp ädelmetaller, brukar vara en tydlig signal.

Menar du en finansiell härdsmälta som 2008 så kan den också vara på väg, det som hände då har inte avvärjts, finns risk för en större krash den här gången.

Vill du vara ekonomiskt bered, diversifiera. Gör dig av med onödiga utgifter och spar pengar istället.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Omnivore »

Skymning skrev: 08 maj 2019 15:13 Vill du vara ekonomiskt bered, diversifiera. Gör dig av med onödiga utgifter och spar pengar istället.
Gör redan så. Är van att leva snålt men att spara i SEK känns inte bra. Kronan smälter ju som snö i solsken. Funderar på USD, CDN eller CHF men vet uppriktigt sagt varken ut eller in och då händer inte mycket. :D
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Obstinat »

Även jag bara inväntar hur korthuset faller ihop. Men väntat länge nu. Men skam den som ger sig! Efter solsken kommer regn.
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Jakob »

Jag har väntat en krasch sen 2016 ungefär och funderat vad det är som håller ihop korthuset.
Lånedriven konsumtionstillväxt
Ekonomin växer i takt med att lånen ökar. Tillväxten är driven av lån.
Hur länge kan det pågå?
Nästan hur länge som helst, så länge det finns mer att låna, så länge ingen synar bluffen och raserar korthuset. Den som synar bluffen förlorar tillsammans med alla andra.
Jag är inte alls förvånad ifall vi fortsätter med nollräntor och status quo en bit in på 2020-talet, eller längre.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Charlie** »

Någon fler än jag som ser hur kommuner och myndigheter förbereder sig för den kommande lågkonjunkturen genom att dra åt svångremmen? Min arbetsgivare drar in på bl a. fordon och har delat ut busskort till enheterna. Min andra arbetsgivare har knutit ihop schemaläggningen så att inga tomma turer finns för vikarier och att ordinarie personal kommer att täcka upp för varandra vid ledighet. Dessutom dras antalet timmar/pass ner så att man hamnar på minustid i schemaläggningen. Man räknar med att detta kommer att kompletteras efterhand vid kollegors ledigheter och utbildningstid. Inget nytt får inhandlas till verksamheten utan chefens godkännande.

Ser ni som jobbar i den privata sektorn något anmärkningsvärt? Ni som är entreprenörer, hur gör ni?

Jag satsade en stor del av mina besparingar på ett fondsparande som de senaste 7 åren gått med en skoningslös och brutal superförlust men som bara den senaste månaden har hämtat sig till sitt ursprungligt värde? :hm:

...som TS frågar; När kommer kraschen? :shtf:


https://www.expressen.se/dinapengar/arb ... resstraff/

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekono ... at-6971737

https://www.arbetsmarknadsnytt.se/allma ... 20154.html
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2770
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Marie »

Den kommer den 4:e augusti 2020 klockan 09:42. :geek:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Camo
Inlägg: 131
Blev medlem: 20 maj 2019 22:04

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Camo »

:D :D :lol: :lol: :hm:
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"