När kommer krashen?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

läste artiklen en gång till och den skrämmer mig en del
ett abrupt kaos istället för kokt groda när det går över styr är mycket svårare att hantera

men jag ser saker där som inte jag känner vid för sveriges räkning

oljeberoendet är svår sak
men vi har ordentligt med vattenkraft, vindkraft, en del kärnkraft, vilket gör att vi inte får energistopp om oljan försvinner, brist men inte stopp

resor är ett bekymmer, men kanske inte så illa som det ser ut, men om hela hadels och jobb pyraamiden kollapsar så är det en större omfördelning som måste till
undras om det ens går att göra utan revulution eller kaos
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: När kommer krashen?

Inlägg av maskros »

Hon har många tankar värda att begrunda, men jag tror inte att hon heller sitter på Sanningen. För mig är det ett ställe att få inspiration för tankar på hur saker kan tänkas utvecklas och för att tänka på sånt jag inte kommer på av mig själv.

Det i mitt tycke viktigaste jag fått från olika människor som grävt i hur ekonomin och samhället och energin och allt hänger ihop är just att det hänger ihop så himla mycket och att små störningar kan få väldiga konsekvenser, somliga delar av vår industriella civilisation är som styrströmmen i en transistor. Ändra lite och annat ändras mycket. Jag är övertygad om att få inser hur ömtålig vår civilisation är för vissa störningar, helt enkelt för att vi inte varit med om såna. Än.

Man kan fortsätta att grotta ned sig i begrepp som Senecaeffekten https://en.wikipedia.org/wiki/Seneca_effect som delvis förklarar varför sammanbrott vanligen är mycket snabbare än uppbyggnad och som - om det stämmer - inte gör att jag ser speciellt positivt på alla ansträngningar för att hålla liv i det nuvarande systemet ett tag till. Lite som att gå på tunn is med skidor, när det väl brister är det lögn i helvete att komma upp igen.

Å för att citera en av mina favoritinspirationskällor: Collapse now and avoid the rush.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

japp, i ett samhälle med många många led med optimerad verkningsgrad och att man sedan ändrar verkninggraden en hel del så ger det stora konsekvenser

ex fossilbränslen används till så mycket
ta mat, bonden har fossilbrtänslen till alla steg i odlandet, sedan skall det transporteras förädlas transporteras, transporteras, säljas och transporteras hem

samtidigt, så har vi levt utan fossilbränslen och utan den teknik vi har idag
en hel del teknik kan vi fortsätta använda, vissa saker kommer minskas

men, internet är inga problem att ha kvar, men vilka bolag kommer ha kvar gigantserverhallarna?
radio kan lätt vara kvar, tar inte så mycket energi
mobiltelefoni, kommer sannolikt vara kvar , svårt att ersätta det med trådat igen :lol:

vi har kvar järnväg, el från vatten vind och kärnkraft så länge det går att underhålla och bygga nytt

en hel del kan nog försvinna

men andra länder kan ha både lättare och svårare omställningar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

finansministern vart på televisonen

för dom som inte klarar räntan, prata med banken om att minska amorteringarna
känns som ett bra val..

inte mitt bekymmer
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

https://omni.se/analyser-pensionssmall- ... h/a/WRJowd

"”Kollapsen visar hur snabbt saker kan vända”, skriver Ekman.

Sydsvenskans Thomas Frostberg skriver att bankturbulensen kommer få ringar på vattnet långt bortom den amerikanska västkusten.

”Även om det är för tidigt att tala om en börskrasch har riskerna ökat – och svenskt pensionssparande har redan åkt på en miljardsmäll”, skriver han och syftar på Alectas innehav i krisbanken.

Bloombergs Robert Burgess skrev i går att han inte tror att SVB utlöser en nationell bankkris – men kraschlandningen skickar ändå en tung signal:

”Kanske är problemen för Silicon Valley Bank det första tecknet på att en lågkonjunktur har kommit. Därför är det inte konstigt att den här banken skrämmer alla.”"
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: När kommer krashen?

Inlägg av pelleprepper »

bastard skrev: 09 mar 2023 21:58 finansministern vart på televisonen

för dom som inte klarar räntan, prata med banken om att minska amorteringarna
känns som ett bra val..

inte mitt bekymmer
Såg en artikel om att folk får kalla handen från banken. Så mycket var finansministerns råd värt.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2814
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: När kommer krashen?

Inlägg av Marie »

pelleprepper skrev: 11 mar 2023 18:03
bastard skrev: 09 mar 2023 21:58 finansministern vart på televisonen

för dom som inte klarar räntan, prata med banken om att minska amorteringarna
känns som ett bra val..

inte mitt bekymmer
Såg en artikel om att folk får kalla handen från banken. Så mycket var finansministerns råd värt.
Jag ser ärligt inte problemet om vad de pratar om.
De som köpt hus måste ju varit intelligenta nog att förstå, att minusräntan inte var här för att stanna i 50år.
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10532
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

problemet är att dom som inte lånat massa pengar för hus kommer få betala för det här för att om dom som lånat pengar för hus måste betala dom kan dom inte göra det och hela sveriges ekonomi sjunker, bokstavligen

låt det sjunka..
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: När kommer krashen?

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 11 mar 2023 10:50 https://omni.se/analyser-pensionssmall- ... h/a/WRJowd

"”Kollapsen visar hur snabbt saker kan vända”, skriver Ekman.
Ännu en bank går över styr i USA och bland annat svenska pensionspengar genom Alecta går upp i rök
"På söndagen meddelade USA:s finansdepartement, centralbanken Federal Reserve och bankövervakningsmyndigheten FDIC i ett gemensamt uttalande att de stänger den New York-baserade kryptobanken Signature Bank, skriver TT."
https://www.expressen.se/ekonomi/myndig ... e-en-bank/
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: När kommer krashen?

Inlägg av maskros »

xsive skrev: 13 mar 2023 08:18 Ännu en bank går över styr i USA och bland annat svenska pensionspengar genom Alecta går upp i rök
Ja men det känns ju positivt ;) nu när jag närmar mig att få del av Alectas tillgångar. :-g Undrar hur lång tid det tar innan resultatet av det syns på minpension.se och om det kommer att bli märkbart. Det var ju inte bara fickludd som försvann.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"