Bilda familj, eller inte?

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
prepparen
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 aug 2019 20:07

Bilda familj, eller inte?

Inlägg av prepparen »

Min partner har börjat fråga om det inte är dags för att vi ska skaffa barn och bilda familj, men min framtidssyn är inte särskilt positiv. Jag vill inte sitta i ett SHTF-läge med 2st små barn som jag inte har resurser att ta hand om.

Hur har ni tänkt, som har familj? Jag är själv livrädd för att hamna i en situation där jag behöver tex sjukvård till mina barn men att detta inte är möjligt längre. Eller att barnen ska behöva växa upp i ett post ww-III samhälle i fattigdom med ständig hunger.

Enligt socialstyrelsen kostar ett barn 1,4miljoner, 2st barn kostar alltså nästan tre miljoner kronor och jag har själv svårt att se var jag skulle hitta den sortens resurser, även under nuvarande omständigheter. Vad hade ni gjort?
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Bilda familj, eller inte?

Inlägg av Tank »

Tja, min syn är att barn tillför mycket. Folk lyckas alltid få fram pengar till barnet på något sätt. Vad tänkte du bränna de miljonerna på annars? :hm:
Jag förstår absolut vad du säger men tänker att jag kommer att försöka ge mina barn bästa möjliga förutsättningar för att klara framtida utmaningar. Sen om framtidstron är allt för mörk förstår jag att man låter bli att skaffa barn. Viktigt att man har pratat om det så att båda är in eller out och därmed kan bestämma sin egna syn och framtid.

Jag skulle inte vilja vara utan mina barn idag.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Bilda familj, eller inte?

Inlägg av Daltorpet »

Vi är i en lite liknande situation. När jag och frugan träffades var vi helt eniga om att aldrig skaffa barn. Mest pga att det skulle vara svårt med vår livsstil, tiden och att ingen direkt önskan fanns. Nu har dock den biologiska klockan börjat ticka ändå.

Jag tror att det är något varje person och par måste känna efter själv. 3 miljoner är mycket pengar helt klart men det tror jag man kan få ner. Vi är sju syskon och jag betvivlar starkt att mina föräldrar ägt motsvarigheten till 7,5 miljoner och jag är väldigt glad över min uppväxt med mycket tid med både mina syskon och föräldrar.

Jag tror dock att ska man skaffa barn i framtiden så är nog så snart som möjligt det bästa alternativet. Jag tycker samhället går ut för på exakt alla fronter som finns och det finns ju inget som tyder på att det ska bli bättre. Än så länge finns det relativt bra sjukvård men det sjunker nog snart det med. Skolan är katastrof med våld, sexuella trakasserier och helt värdelös utbildning. Det sociala spelet i allt lägre ålder handlar om sex, våld, droger och sociala medier. Det kommer inte bli bättre, bara sämre enligt vad jag tror. Nu har jag inga belägg men följer man tidningar och lyssnar på vänner och ser med sina ögon så ser man vart det barkar.

Vi skaffar barn nu för att förhoppningsvis får vi en bra vård i början och bra förlossning samt en bra start. Men jag räknar helt bort det nuvarande samhället/skola/äldre omsorg inom det närmaste. Nu låter det kanske lite negativt men jag ser det lite upplyftande att man hinner göra sig i ordning och preppa lite mer :) Sen försöker och vill jag leva lite post-shtf så gott det går ändå. Även om det inte skulle bli något sådant så mina åsikter är väl färgade :lol:

Nej skaffa barn om ni vill, jag tror ni har bättre förutsättningar iom att du funderar över det innan. Känner du att det är fel så är det nog det men biologiska klockan är inte lätt att stå emot.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Bilda familj, eller inte?

Inlägg av xsive »

prepparen skrev: 10 nov 2019 07:58 Min partner har börjat fråga om det inte är dags för att vi ska skaffa barn och bilda familj, men min framtidssyn är inte särskilt positiv. Jag vill inte sitta i ett SHTF-läge med 2st små barn som jag inte har resurser att ta hand om.

Hur har ni tänkt, som har familj? Jag är själv livrädd för att hamna i en situation där jag behöver tex sjukvård till mina barn men att detta inte är möjligt längre. Eller att barnen ska behöva växa upp i ett post ww-III samhälle i fattigdom med ständig hunger.

Enligt socialstyrelsen kostar ett barn 1,4miljoner, 2st barn kostar alltså nästan tre miljoner kronor och jag har själv svårt att se var jag skulle hitta den sortens resurser, även under nuvarande omständigheter. Vad hade ni gjort?
För mig låter det absurt att avstå bilda familj på grund av mörk framtidssyn.
Alternativet kan bli att du får sitta helt ensam med dina mörka tankar. Naturligtvis skall du inte skaffa barn om du inte själv vill.
Lika absurt att skaffa barn som bara partnern vill ha.
Visst, allt kan kollapsa imorgon men du skall heller inte låta din brist på tro på framtiden styra hela ditt liv idag.
Att ett barn enligt socialstyrelsen kostar x Mkr är ju kostnad med dagens förväntningar och hur vi konsumerar.
Barn blir inte lyckligare av att leva i konsumtionssamhälle. Snarare tvärt om med föräldrar som arbetar för mycket och har för lite tid till barnen.
Tänk istället på vad extrakostnaden blir att mätta en extra mun i familjen. Inte stor. Kläder behöver inte vara nya, bara rena och hela.
Sen är allt lättare om man har någorlunda närhet till familj/släktingar att nätverka med jämfört med att sitta ensam långt från alla.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2808
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Bilda familj, eller inte?

Inlägg av Marie »

Det är en fråga som man nog bara ska ställa sig själv och se djupt in i sitt hjärta o känna efter vad man vill.. Man ska inte ta den sortens beslut på vad andra tycker o tänker.. och enbart att du ställer frågan får mig att tänka att du letar efter en ursäkt att inte skaffa barn. :hm:

Jag valde att inte skaffa barn av den anledningen att när jag växte upp, så hade samhället redan börjat spåra ur... nu är det vardagsmat med skjutningar, sprängningar, personrån, bostadsintrång med rån o misshandel osv... Hur kommer det se ut om 20år?
Svaret på den frågan fick mig att tänka att jag vill inte sätta ett liv till världen som kanske kommer få leva i skräck o elände.

Men alla måste vi ta beslut utifrån vad vi känner långt inombords.
Känn, tänk och ta ett beslut utifrån det..
Barn är riktiga charmtroll. ;)
Tonåringar är det inte. :notme: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Bilda familj, eller inte?

Inlägg av Charlie** »

prepparen skrev: 10 nov 2019 07:58 Min partner har börjat fråga om det inte är dags för att vi ska skaffa barn och bilda familj, men min framtidssyn är inte särskilt positiv. Jag vill inte sitta i ett SHTF-läge med 2st små barn som jag inte har resurser att ta hand om. Hur har ni tänkt, som har familj? Jag är själv livrädd för att hamna i en situation där jag behöver tex sjukvård till mina barn men att detta inte är möjligt längre. Eller att barnen ska behöva växa upp i ett post ww-III samhälle i fattigdom med ständig hunger.
Jag har inga egna barn, något jag egentligen saknar. Jag är ganska övertygad om att din preppning får en "högre mening" om du skaffar barn. Det blir viktigare och roligare att preppa. Om framtiden inte ser ljus ut så finns ingen anledning till att preppa överhuvud taget. En löpsnara runt halsen på ett 1.5 m rep som fästs i takbjälken på vinden, löser enkelt problemet med en dyster framtid. Ett samhälle där det föds barn har alltid större möjligheter att klara kriser av olika slag. Antagligen beror det på att människor tenderar att se mer till andras behov än sitt eget om det finns barn runtikring. Samhällen där barn slutat födas, tynar bort och går under. (Se bara på vår landsbygd!) Det största hotet mot den civiliserade västvärlden, är just bristen på föryngring. Det är därför som du ( vi) ser framtiden med skepticism och oro.
prepparen skrev: 10 nov 2019 07:58 Enligt socialstyrelsen kostar ett barn 1,4miljoner, 2st barn kostar alltså nästan tre miljoner kronor och jag har själv svårt att se var jag skulle hitta den sortens resurser, även under nuvarande omständigheter. Vad hade ni gjort?
Här kan jag svara med 1000% säkerhet att de slantar som satsar på dina ungar, är betydligt bättre investerade, än om du sätter in slantarna på banken eller konsumerar upp dom.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Bilda familj, eller inte?

Inlägg av Charlie** »

För att svara kort och koncist: Barn är bästa preppingen för individen och samhället. Faktum är att det är den enda preppingen som gynnar både individ och samhälle!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Rafe
Inlägg: 39
Blev medlem: 04 jun 2019 00:27

Re: Bilda familj, eller inte?

Inlägg av Rafe »

Du vet inte vad du missar. Det låter verkligen som en kliché men att skaffa barn får en att se världen annorlunda.
Både livsomvändande och delvis skrämmande. Underbart och utmanande.
Det enda jag ångrar är att jag inte skaffade barn tidigare vid 20års åldern.
Ursus

Re: Bilda familj, eller inte?

Inlägg av Ursus »

Om du har partner och inte är steril så go for it. Skaffa ett till att börja med utan planer för fler och känn efter hur det känns.
Det är det människan är gjord för, och vi som art har genomlevt hårdare tider än de som sannolikast komma skall; med primitivare medel dessutom.

Själv sitter jag här och får en matchning per ungefär var fyrahundrade svepning på Tinder, och då är det oftast en tjugoårig trebarnsmorsa utan arbete som jag råkade svepa åt fel håll på, eller så är hon femtioelva mil bort och var bara på genomresa :lol: Så jag avundas din möjlighet!
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: Bilda familj, eller inte?

Inlägg av Dancecommander »

Hellre ha barn än att vara barnlös. Eventuella kriser betyder noll i sammanhanget, ett liv utan barn är meningslöst. Hela poängen med att leva är att föra sina gener vidare.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."