Cache, när var och hur?

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av reboot »

Varför inte ersätta 1-liters plastburken (icke diffusionstät) med en IKEA 1-liters konservburk av glas för 19:-, så får du 3 olika material i behållarna att jämföra. https://www.ikea.com/se/sv/p/korken-bur ... -50213546/
De glasburkarna har rostfri tråd i byglarna och silikongummi i ringen, så den borde ge perfekt referens-resultat, så länge ingen krossar den.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Charlie** »

reboot skrev: 22 okt 2021 01:36 Varför inte ersätta 1-liters plastburken (icke diffusionstät) med en IKEA 1-liters konservburk av glas för 19:-, så får du 3 olika material i behållarna att jämföra.
Ja nu när du skriver detta så inser jag att en 4:e typ av burk borde vara med. Tyvärr så har jag 30 mil till närmsta Ikea!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av reboot »

Kan du inte tigga en gammal glaskonservburk med gummiring av någon granne (äldre damer brukar ha sånt) så kan du bara ta en tom glas-köpeburk typ marmelad/rödbetor/köttsoppa med skruvlock.

Behövs nog inte nån extra rostbehandling av locket, då jag haft såna nergrävda nåt år utan rostangrepp.
Men om man är osäker kan man ju när locket är påskruvat spreja på lite tectyl runt kanten.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Charlie** »

Charlie** skrev: 22 okt 2021 00:15 Det är väl dags för mig att göra att göra ett cachetest för utvärdering också. Då det är fukten som ställer till det för innehållet så skall behållaren fuktsäkras. Alla som provar detta försöker därför att fuktsäkra maximalt, av naturliga skäl. Men hur "extrem" måste fuktsäkring vara? Det jag tänker prova är den simplaste formen behållare, med simplaste formen av tätning och ingen mer fuktabsorberare än själva innehållet. Alltså ingen fuktätare, inget extra tidningspapper i botten eller liknande.
Jag kommer att använda mig av tre olika behållare av olika modell och storlek. Jag kommer att ha samma innehåll i alla behållarna. Den största behållaren är en ammocan. Mellanbehållaren är en 1 lit sylthink med ett par ett par varv eltejp runt lockets fäste kring burken, och den minsta är en sillburk av PET-plast och tillhörande skruvlock av PET med en skumplasttätning.
Innehållet skall bestå av en tändsticksask, en grönsaksbuljongtärning, några bitar "extra torkad" beef jerky utan marinad och salt, bara krydda. I ammaocanen och sylthinken kommer beefjerkyn, att ligga dels i en vacuumförpackning och dels några lösa utan förpackning men i den minsta behållaren kommer bitarna att ligga löst. slutligen en Bounty i sitt omslagspapper.
Behållarna kommer att gömmas på samma ställe i ett håla under några mossbelupna stenar, i mitten av november och jag hoppas att det inte kommit alldeles för mycket snö då, för då är det nog kört. Hålan skall täppas till. De skall hämtas fram under andra halvan av på maj. Stenarna ligger på en nordöstlig sluttning, på en skogsbeklädd höjd. Det är inte helt omöjligt att det fortfarande ligger en del snö kvar i det område där de skall gömmas men det är oftast så bart att det går att gå dit i mitten på maj.

Ju mer tomt utrymme i en behållare, ju mer kondens bildas. Jag tror att tändstickorna i den minsta behållaren klarar sig längst. I de två större behållarna, framför allt ammocanen, tror jag att tändsticksaskarna har dragit till sig fukt, så pass att tändstickorna kan vara obrukbara. Jag har ingen aning om hur grönsaksbuljongtärningarna kommer att vara. De är ganska mycket salt i dessa, så de kommer nog att dra till sig fukt. Bitarna av beef jerky kommer att bli det stora frågetecknet. Jag har ätit egengjord beef jerky som var 5 månader gammal. Dessa hade förvarats vacuumförpackat i rumstemperatur. Jag tro att att de lösa bitarna i sylthinken och ammocanen kan blivit förstörda till en mjölig konsistens och bismak av plast och plåt men de i vacuumförpackningen kommer att vara fullt ätliga. Det blir spännande att se hur de lösa bitarna av beef jerky i den minsta burken blir. Jag tror de klarar sig hyfsat. Den minsta burken klara sig nog bäst tror jag. Vad gäller Boutybitarna så blir det säkert 3 smarriga bitar att fira med.

Vad tror ni om utfallet?
"Andra halvan av maj" blev mitten på juli. Jag plockade fram mina cachebehållare och studerade det förmodade förfallet. När jag öppnade den lilla PET-burken så var där ingen fukt men en doft av beef jerky. Den lösa beef jerkyn, såg hel ok ut och och jag provsmakade den. Den hade förlorat en del av sin smak. Bountyn var delikat och buljongtärningen var det inget fel på. Tändstickorna var torra och funktionsdugliga.
I sylthinken fanns ingen fukt men den lösa beef jerkyn hade blivit mjukare och hade ingen egentlig smak. Inget jag åt upp. Vakuumförpacknigen hade tagit in luft, något som säkert inte hade med förvaringen att göra utan något med förseglingen hade gått fel från början. Den jerkyn smakade som vanligt men var kanske lite mjukare i konsistensen. Buljongtärningen var det heller inget fel på och tändstickorna fungerade.
I ammocanen syntes heller ingen fukt men den lösa beef jerkyn var mjuk och lite möglig tror jag. Den verkade inte aptitlig. Vacuumförpackningen hade löpt samma öde som den i plasthinken. Jag måste nu se över detta. Min vakuumförpackare och plastpåsarna till denna är ju ok. Kanske det lättare blir fel om man vackar små förpackningar? Den hade en fadd smak. Bountyn, buljongtärningen och tändsickorna var ok.

Jag vet egentligen inte vad man kan dra för slutsatser om detta mer än att beef jerkyns kvalitet var lite förutsägbar. Den lösa beef jerkyn har med all säkerhet fungerat som fuktabsorberare och antagligen även buljongtärningarna, som är väldigt salta, även om de inte märktes. I övrigt var innehållet helt ok. Ska man ha mat i en cache så bör man nog ha processad mat typ helkonserv eller riktigt frystorkad mat i originalförpackning. Man kan väl säga som så, att om bara innehållet i en cache är fuktsäkrad i sina förpackningar, så behöver man ingen hermetisk tillslutning av själva cachebehållaren. Jag tror det blir enklast så.

När det kommer till valet av buljong så har jag nu köpt portionsförpackningar, likt coffesticks som man häller i koppen och slår på hetvatten. Det är en mycket god och värmande dryck. Dessa har jag köpt i en storförpackning om 80 portioner hos Torebrings. Jag har preppat ryggsäckarna och överlevnadssatsen med dessa och har dem även på jobbet. De fungerar med all säkerhet i en cache också, då de är täta livsmedelsförpackningar.

https://www.torebrings.se/produkt/drick ... norr/15304#
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Charlie** »

“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
TedBear
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 apr 2022 18:56

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av TedBear »

nån som har provat gräva ned konserver och vätskor under tjäl-gränsen? har hört om de som förvarar konservburkar i rinnande vattendrag vintertid, då ska de inte frysa. tycker det låter vanskligt dock
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Charlie** »

TedBear skrev: 10 aug 2022 09:56 nån som har provat gräva ned konserver och vätskor under tjäl-gränsen? har hört om de som förvarar konservburkar i rinnande vattendrag vintertid, då ska de inte frysa. tycker det låter vanskligt dock
Att konserver fryser spelar inte så stor roll. Men de blir trista att äta. Potatis och ravioli blir svampiga i konsistensen. Konserver med Köttsoppa, kornedbeef eller ärtsoppa går att frysa. Att plasera konserver i rinnande vatten vintertid var ingen dum idé. Konserver är inte rostskyddade på utsidan. Men man borde kunna linda el- eller butyltejp runt, för att få dessa vattenskyddade.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
TedBear
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 apr 2022 18:56

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av TedBear »

men spricker inte konserver om vattnet i dom expanderar till is?
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Charlie** »

Nej, inte enligt min erfarenhet. Det kanske beror på att konserver inte är helt fulla. Det måste finnas en utrymme för expansionen som uppstår då konserverna kokas under konserveringsprocessen. Men det kan också vara skillnad på konserv och Konserv. Därför kan det vara på sin plats att utföra lite tester hemma i frysen.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2771
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Cache, när var och hur?

Inlägg av Marie »

Charlie** skrev: 10 aug 2022 17:07 Nej, inte enligt min erfarenhet. Det kanske beror på att konserver inte är helt fulla. Det måste finnas en utrymme för expansionen som uppstår då konserverna kokas under konserveringsprocessen. Men det kan också vara skillnad på konserv och Konserv. Därför kan det vara på sin plats att utföra lite tester hemma i frysen.
så du menar att frysen kan laga mat... om man har konserverad anka, så kan det bli sprängd anka. :mrgreen: :lol: :lol:
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"