mitt val batterisystem för 18v

Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: mitt val batterisystem för 18v

Inlägg av bastard »

lite olika blir dom men skillnaden är inte så stor, värst när det är stora skillnader i spänning

det man ska ha är någon med cv cv, konstant spänning och konstantström
och ställbar utspänning

på dom lite kraftigare modellerna så är något inte helt bra, dom klarar inte kortsluting, vilket en bra cc borde göra

verkar som om dom myglar in cc delen på icke bra sätt i designen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: mitt val batterisystem för 18v

Inlägg av reboot »

bastard skrev: 22 dec 2019 07:04 kvittar vad du har, bara du kan annvända dom till mer än vad det var från början

jag har provat lite med stepdown med 10 oxh 15 A utgångsström, med cv och cc, constant voltage och constant current, spänningsbegränsning och strömbegränsning
där dom inte tålt kortslutning på utgången, vilket har gjort mig smyg på att faktiskt annvända dom på allvar

ska prova att annvända 5A modeller , men flera parallellt
Inte så bra att parallellkoppla varken CC eller CC + CV -(upp)/ner typer. Det sitter ett strömsensormotstånd på varje CC, så att in och utgångsjord inte är på samma potential. För att parallellkoppla utgångarna behöver du ett separat 18V-batteri till varje.

Enbart CV utan CC kan du parallellkoppla in & utgångarna rent elektriskt då det är gemensam jord på dom, men väldigt noga med att ställa in spänningen så att dom delar på lasten. Inte att rekommendera heller........

Sätt in vanliga snabba 5x20mm eller 6,3x32mm säkringar på ingående 18V för kortslutningsskydd.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: mitt val batterisystem för 18v

Inlägg av bastard »

det går att komma runt med lagom klena kablar, så man får runt 0.1v spänningsfall per modul

om man har cc och paralellkopplar med olika cv så kommer den som är ställd på högst spänning jobba tills cc gör att den sänker spänningen och då ner till att näst högsta spänningstälda modul börja leverera ström o.s.v
dom behöver inte vara perfekt justerade

inte bra men det funkar
bäst hadde varit en stor som verkligen fungerar
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: mitt val batterisystem för 18v

Inlägg av reboot »

bastard skrev: 28 dec 2019 15:25 det går att komma runt med lagom klena kablar, så man får runt 0.1v spänningsfall per modul

om man har cc och paralellkopplar med olika cv så kommer den som är ställd på högst spänning jobba tills cc gör att den sänker spänningen och då ner till att näst högsta spänningstälda modul börja leverera ström o.s.v
dom behöver inte vara perfekt justerade

inte bra men det funkar
bäst hadde varit en stor som verkligen fungerar
Men sensormotståndet sitter ju mellan minusingången och minusutgången på de där modulerna.
Parallellkopplar man modulerna så blir sensormotstånden också parallellkopplade och det fungerar inte som önskat.

Du måste observera att -jordarna inte går att koppla ihop till en jordskena på CC-varianterna.
Gör du det så går dom sönder om du kortsluter utgången........
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10335
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: mitt val batterisystem för 18v

Inlägg av bastard »

beror på hur strömfördelningen är

jag ska prova, det går alltid att lösa

men ska man ha det på riktigt behöver man ha cc, annars bränner man modulerna
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: mitt val batterisystem för 18v

Inlägg av Tank »

Jag fortsätter att investera i Ryobi och hittade denna 230 volts inverter för 18volt accarna precis:
https://se.ryobitools.eu/tradgard/porta ... 8bi150a-0/

Skall köpa hem den och köra lite och se vad den går för. :)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
halo
Inlägg: 55
Blev medlem: 14 apr 2020 09:25

Re: mitt val batterisystem för 18v

Inlägg av halo »

Tank skrev: 08 feb 2021 09:48 Jag fortsätter att investera i Ryobi och hittade denna 230 volts inverter för 18volt accarna precis:
https://se.ryobitools.eu/tradgard/porta ... 8bi150a-0/

Skall köpa hem den och köra lite och se vad den går för. :)

//Tank
Bra idé de där. Men gissar på att det är modifierad sinus. Står inget om de vad jag kunde se. O då brukar de vara så. Lite trist att inte kunna va säker på att man kan driva/ladda allt utan att de går sönder. Speciellt då vid kris.
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: mitt val batterisystem för 18v

Inlägg av Tank »

halo skrev: 08 feb 2021 11:40
Tank skrev: 08 feb 2021 09:48 Jag fortsätter att investera i Ryobi och hittade denna 230 volts inverter för 18volt accarna precis:
https://se.ryobitools.eu/tradgard/porta ... 8bi150a-0/

""Skall köpa hem den och köra lite och se vad den går för. :)

//Tank
Bra idé de där. Men gissar på att det är modifierad sinus. Står inget om de vad jag kunde se. O då brukar de vara så. Lite trist att inte kunna va säker på att man kan driva/ladda allt utan att de går sönder. Speciellt då vid kris.
Sant, men, de säger att den skall kunna ladda en dator, så det är det jag tänker testa först:
" - Perfekt för att driva enheter som bärbara datorer, fläktar, kameror, drönare, radioapparater, smarta högtalare och lampor"...
Så vi får se ;)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: mitt val batterisystem för 18v

Inlägg av reboot »

Tank skrev: 08 feb 2021 11:47
halo skrev: 08 feb 2021 11:40
Tank skrev: 08 feb 2021 09:48 Jag fortsätter att investera i Ryobi och hittade denna 230 volts inverter för 18volt accarna precis:
https://se.ryobitools.eu/tradgard/porta ... 8bi150a-0/

""Skall köpa hem den och köra lite och se vad den går för. :)

//Tank
Bra idé de där. Men gissar på att det är modifierad sinus. Står inget om de vad jag kunde se. O då brukar de vara så. Lite trist att inte kunna va säker på att man kan driva/ladda allt utan att de går sönder. Speciellt då vid kris.
Sant, men, de säger att den skall kunna ladda en dator, så det är det jag tänker testa först:
" - Perfekt för att driva enheter som bärbara datorer, fläktar, kameror, drönare, radioapparater, smarta högtalare och lampor"...
Så vi får se ;)

//Tank
En liten upplysning i manualen, så det inte uppstår några missförstånd......Borde stått på förstasidan!

"The product’s AC receptacle has ■ a non-sinusoidal output and is not recommended for use with certain types
of sensitive electronics or electrical devices containing a compressor. Refer to the electronics’ Operator’s Manual."

Kompressor??
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Tank
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: mitt val batterisystem för 18v

Inlägg av Tank »

Tack Reboot :) :up:

Misstänkte det med tanke på storleken.


//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Skriv svar

Återgå till "Analogt tekniksnack"