Fotogen/lysfotogen/lampolja

Vi har mer än bara mat på lager, vad, varför, hur mycket och hur länge håller sig prylarna?
Strix
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 maj 2019 07:39

Re: Fotogen/lysfotogen/lampolja

Inlägg av Strix »

Jag resonerade såhär:
Plåt är tätare än plast. Så jag har köpt plåtdunk på Biltema. Fanns 5, 10 och 20 liter. Jag misstänker även att ständiga temperaturväxlingar gjort att gas läkt ut snabbare, därför ställer jag fotogen och HVO100 i källaren för att få så jämn temperatur som möjligt.

För min del betydde detta också att jag nu har 30 liter fotogen.

Jag har även köpt in en bra enlitersflaska med pip, från en friliftsbutik, att dosera fotogen med till lampan.
Bilagor
Sicherheitsflasche[640x430].jpg
Sicherheitsflasche[640x430].jpg (19.77 KiB) Visad 5518 gånger
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Fotogen/lysfotogen/lampolja

Inlägg av xsive »

Förvarar min lysfotogen i 10l jeepdunkar i plåt. (40 liter)
Lampolja i 5l jeepdunkar i plåt (10 liter)
Men nu är jag lite jeepdunk nörd
I started out with nothing, and still have most of it left
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Fotogen/lysfotogen/lampolja

Inlägg av Obstinat »

Hvo låter intressant men inte helt lätt o få tag på runt Tokholm verkar det som? Fann ett ställe q8 i Årsta iaf.
Förutom fotogenlyktor funkar det med fotogenvärmare oxå? Eller finns det risk med förgiftning på köpet.
Mamma
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 jan 2020 22:37

Re: Fotogen/lysfotogen/lampolja

Inlägg av Mamma »

Tack från Mamma. Plåtdunkar från Biltema låter bra, jag tror på fotogen som bästa lösningen på mörkerproblem.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Fotogen/lysfotogen/lampolja

Inlägg av Charlie** »

Obstinat skrev: 30 jan 2020 15:03 Hvo låter intressant men inte helt lätt o få tag på runt Tokholm verkar det som? Fann ett ställe q8 i Årsta iaf.
Förutom fotogenlyktor funkar det med fotogenvärmare oxå? Eller finns det risk med förgiftning på köpet.
Jag är inne på samma tankar. Jag ska köpa några liter HVO för att testa i min fotogenvärmare, en POD 8K. Ska även övertala en bekant som äger en Anslut från Jula, att testa med HVO. Tror inte att förgiftningen är större än med fotogen. Det bildas giftig koloxid i båda fallen och man skall därför sörja för god ventilering.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Obstinat
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Fotogen/lysfotogen/lampolja

Inlägg av Obstinat »

Charlie** skrev: 01 feb 2020 15:41 [quote=Obstinat post_id=9222 time=<a href="tel:1580393005">1580393005</a> user_id=101]
Hvo låter intressant men inte helt lätt o få tag på runt Tokholm verkar det som? Fann ett ställe q8 i Årsta iaf.
Förutom fotogenlyktor funkar det med fotogenvärmare oxå? Eller finns det risk med förgiftning på köpet.
Jag är inne på samma tankar. Jag ska köpa några liter HVO för att testa i min fotogenvärmare, en POD 8K. Ska även övertala en bekant som äger en Anslut från Jula, att testa med HVO. Tror inte att förgiftningen är större än med fotogen. Det bildas giftig koloxid i båda fallen och man skall därför sörja för god ventilering.
[/quote]

Har en sådan gammal ifrån Jula som jag är sugen på att prova. Inte införskaffat någon Hvo än. Men mest fundersam på avgaserna ifrån Hvo bränslet. Är det lika markant som ifrån vanlig diesel som iaf jag är lite känslig för. Instämmer om god ventilation för övrigt!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Fotogen/lysfotogen/lampolja

Inlägg av Charlie** »

Obstinat skrev: 01 feb 2020 17:07 Har en sådan gammal ifrån Jula som jag är sugen på att prova. Inte införskaffat någon Hvo än. Men mest fundersam på avgaserna ifrån Hvo bränslet. Är det lika markant som ifrån vanlig diesel som iaf jag är lite känslig för. Instämmer om god ventilation för övrigt!
Det beror helt och hållet på förbränningen. Det blir en nästan obefintlig svag fotogendoft i utrymmet när man kör fotogenvärmaren. Samma sak med fotogenlyktor. Så man får nog räkna med en viss doft om man kör på diesel också.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Fotogen/lysfotogen/lampolja

Inlägg av mopar340 »

Någon som har tips var man får tag på billig lysfotogen av bra kvalitet?
Strix
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 maj 2019 07:39

Re: Fotogen/lysfotogen/lampolja

Inlägg av Strix »

HVO100
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: Fotogen/lysfotogen/lampolja

Inlägg av mopar340 »

Strix skrev: 17 mar 2020 20:53HVO100
Har HVO lagerhållet hemma som reserv till bilen har dock inte gjort några experiment med andra tillämpningar ännu.

Någon som har testat i en fotogenkamin av "corona" typ?
Skriv svar

Återgå till "Förrådsställd utrustning"