Köpa ris

EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Köpa ris

Inlägg av EN brun böna »

Vitt ris har skalen bortpolerade vilket inte det bruna riset har och där mellan skalen och kärnan finns ofta mögelsporer som kan göra riset giftigt om det får växa till sig. Möglet är av aflatoxintyp och cancerframkallande.
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Re: Köpa ris

Inlägg av bunk »

EN brun böna skrev: 19 mar 2020 19:26 Vitt ris har skalen bortpolerade vilket inte det bruna riset har och där mellan skalen och kärnan finns ofta mögelsporer som kan göra riset giftigt om det får växa till sig. Möglet är av aflatoxintyp och cancerframkallande.
Japp

Mörkt ris är inte bra.

Men varför rekommenderar många Hälso Coacher och andra liknande att man ska äta mörkt ris istället för vitt?

Det är så äckligt.
Hälso Coacher rekommenderar Cancer Ris.

Usch
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
EN brun böna
Inlägg: 975
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Köpa ris

Inlägg av EN brun böna »

I skalen som är kvar finns mer fibrer samt mineraler som försvinner vid poleringen sak samma för vanlig spannmål också.
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Re: Köpa ris

Inlägg av bunk »

EN brun böna skrev: 19 mar 2020 19:38 I skalen som är kvar finns mer fibrer samt mineraler som försvinner vid poleringen sak samma för vanlig spannmål också.
Japp.
Det är därför nyttigare äta Mörkt ris i kortsikt?

Inget att bunkra på.
Men om det finns i nuläget och om man behöver äta då är Svartris bäst så länge man får tag i det färskt ? Och inte tänkt bunkra alls ?

Det smakar riktigt illa. Men det är en annan sak
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
lupl

Re: Köpa ris

Inlägg av lupl »

Jag gjorde enkelt för mig... jag bad en asiatisk ..vän ... följa med mig när jag handlade ris...
..och för min del så blev det bra... Samt att jag fick lära mig mer än jag önskade i frågan...
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Köpa ris

Inlägg av pelleprepper »

Asiater...... kan ......ris?
Användarens profilbild
E5150
Inlägg: 16
Blev medlem: 23 mar 2020 09:47

Re: Köpa ris

Inlägg av E5150 »

Mycket har redan skrivits, men...
Frugan får oftast panik om vi har mindre än 5kg ris hemma, så vi handlar oftast 5-10 kg's säckar på någon av invandrarbutikerna runt omkring 08 området. Senast vart det Thailändsk Hom mali, och hon var nöjd.
Tidigare har vi även handlat Willys jasmin ris, och även det har hon varit nöjd med.

Lite grann om lagring, generellt har vitt ris obegränsad lagring. Riset kan tappa i kvalitet vid längre lagring. Vad som kan ställa till det är hur det lagras. Ris tar väldigt lätt smak av saker som det lagras med, så det är väldigt viktigt att det är torrt och lufttätt och i en behållare som inte avger någon smak.
lupl

Re: Köpa ris

Inlägg av lupl »

pelleprepper skrev: 23 mar 2020 20:39 Asiater...... kan ......ris?
Asiater kan oxo.
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Re: Köpa ris

Inlägg av bunk »

JASMINRIS 10KG REGAL THAI

det finns hos Kolonialvaror att beställa.


De har höjt priset hela tiden.
De har några få säckar kvar.

169kr betalade en vän till mig per säck för en månad sedan som jag rekommenderade riset eftersom det var slut i
Asia butikerna med.

Ris är bristvara , dom godare i säckar.- 10-20kg
de har ökat i pris de sista som finns senaste tiden.

Det kommer bli hemskt dyrt om det ens kommer nytt till Sverige.
PGA karantänsregler och liknande.
Deras egna länder går före, och många andra länder innan Sverige kan få.
Räkna med stora problem gällande riset ett bra tag nu

Minst 2-3 år innan vi ser stora säckar med gott äkta jasmin ris till normalt pris.

De där 1kg packen i vanliga butiker vill man inte äta, eller förvara långtid. Smakar inte ens jasmin. Konstig konsistens .
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10605
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Köpa ris

Inlägg av bastard »

en varning,
för några veckor sedan så köpte jag en extr 20 kg säck med ris, lika bra att topp då det som sagt lär ta tid innan läget stabiliserar sig

den var ovanligt fuktig
brukar torka till det i ugnen, men nu fick jag ha den på över natten inna man fick ok fuktighet'
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Tips på olika kampanjer, reor, utförsäljningar"