Köpa ris

Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Köpa ris

Inlägg av Tidsspann »

Var kan man finna det billigaste riset?
Vilket ris är bäst när det kommer till långtidslagring?
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Köpa ris

Inlägg av pelleprepper »

Ingen aning om långtidslagring men godaste och billigaste köper du i större invandrarbutiker. Där finns också överlägset störst utbud av konserver och torkad mat.
Användarens profilbild
Beowulf
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 nov 2019 10:23
Ort: Göteborg

Re: Köpa ris

Inlägg av Beowulf »

Jag har köpt vanligt ICA jasminris(finns i 2kg säckar), har för mig att hållbarheten enligt bästföre är runt 3år. Kollar man runt lite på nätet så verkar det som att många tror att man kan räkna med runt 7år om man har det i vanliga säckar i en sval miljö. Brunt ris har enligt många en kortare hållbarhet däremot, oklart varför.
-"By failing to prepare, you are preparing to fail"
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1284
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Köpa ris

Inlägg av reboot »

Beowulf skrev: 03 dec 2019 21:59 Jag har köpt vanligt ICA jasminris(finns i 2kg säckar), har för mig att hållbarheten enligt bästföre är runt 3år. Kollar man runt lite på nätet så verkar det som att många tror att man kan räkna med runt 7år om man har det i vanliga säckar i en sval miljö. Brunt ris har enligt många en kortare hållbarhet däremot, oklart varför.
Håller med pelleprepper. Invandrarbutiker har avgjort det bästa riset. ICA m.m. har dålig koll på kvalitén och köper bara in partier där det är billigast för dom. Man vet inte riktigt vad man får där....
Svenskarna kan gement inte så mycket om de olika sorterna och vet oftast inte hur det ska smaka. Finns även många olika kvalitetsnivåer och ursprungsländer.
Personligen tycker jag Thailändst Hom Mali Jasminris smakar bäst. Brukar också ha AAAAA på påsen. Står ”New Crop” på påsen om det är nyskördat och finns oftast bara i typ asiatiska affärer. Thailändare är väldigt kräsna på riskvalitén.......
http://www.nakorntonrice.com/15589551/j ... -mali-rice

Brunt ris har avsevärt kortare lagringstid, då det innehåller fettsyror och oljor som härsknar snabbt på 6mån - 1 år
Vitt ris, om det förvaras torrt med fukthalt mindre än 13% i originalpåsen eller vacuumpackat går att förvara mer än 10 år!
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1486
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Köpa ris

Inlägg av entropi »

Jag kör på Eldorados parboiled. Vet inte om det går att köpa billigare, men det är billigare än det mesta tror jag.
För oss är det tillräckligt bra för att äta till vardags, och därför är det vad jag lagrar.

Brunt ris innehåller mer fett och härsknar tror jag.

Jag försöker utöka lagringstiden genom att vacuumpacka med en handvärmare/syreätare.
Det ris vi äter nu är kanske 4 år gammalt och smakar bra.

Kom ihåg att det ofta är naturligt arsenik i ris, du minskar nivåerna genom att koka med extra vatten och sila bort det ungefär som pasta.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Köpa ris

Inlägg av Parabellum »

Det billigaste riset jag hittat är ica's basic parboiled 5kg för 54:-
Om detta är bra för lagring vet jag inte, men jag gör det. Vi får väl se om 20 år!
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Köpa ris

Inlägg av bokmalen »

Jasmin-ris går fetbort. Jag avskyr stanken och kan inte vara i samma byggnad där sådant elände tillagas. Tänker man dessutom OPSec, och ska laga mat medan grannarna svälter är det dubbelt tveksamt att ha parfymerad mat som även en förkyld människa känner på 500m.

Jag kör typ den här: https://www.kolonialvaror.se/product/ba ... -parboiled
kör den lilla säcken på låg värme i ugnen över natten för att torka ut den extra mycket, och lägger sedan i plastsäck för förvaring.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Beowulf
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 nov 2019 10:23
Ort: Göteborg

Re: Köpa ris

Inlägg av Beowulf »

Finns det andra ris än Jasminris som är klibbigt? Jag gillar inte direkt smaken av det där icke klibbiga riset, och så är det ganska omständligt att äta.
-"By failing to prepare, you are preparing to fail"
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Köpa ris

Inlägg av bokmalen »

Basmati-ris blir klibbigt.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Re: Köpa ris

Inlägg av bunk »

Läst lite om Ris nu.

Testvinnare gällande Jasminris, men även inom Basmati ris vann Willys Garant test.
De var renast.
Minst mögelhalt och annat.

Själv köper vi väldigt dyrt ris. Det dyraste asiatiska livs erbjuder.
Det var inte med i testen tyvärr.

Smakmässigt och känslomässigt känner vi själva extrem skillnad mellan Garants Jasminris VS Premium ris ifrån Asiatiska Livs.

Hur det är med mögel och toxiner vet vi inte.

Garant Willys Jasmin Ris samt deras Basmati ris vann i testet.

Problemet är att Willys har sålt slut på det mesta.
I skrivande stund är 2kg påsarna slut. Finns endast 1kg pack.

För Övrigt har Willys slut på extremt mycket. Och haft det flera dagar.

Den som måste panikhandla ris kanske kan köpa dom sista 1kg packen Willys har.

Googla efter BÄSTA RISET så hittar ni testet.

Det verkar ganska seriöst det testet.
Men jag ställer mig frågande ändå.
Vi själva klarar inte äta Lågpris ris ifrån storkedjorna.
Efter att vi smakade på Premium Jasminris ifrån Asiatiska livs. Dyraste sorten, De har flera.
Dyrt men godast enligt oss.

Det är stoor skillnad i smak och känsla när man tuggar anser vi personligen.

Sen kan vi rekommendera er en Riskokare för att få riset rätt. Det behövs en bra riskokare.
Googla BÄSTA RISKOKAREN. Och ni kommer hitta par riktigt bra Riskokare runt 500lappen endast.
Dessa håller flera år.
Och ni kan göra annat fritt på plattan som att woka och koka.

Det gör stor skillnad i smak med en BRA riskokare även !

Lycka till alla
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
Skriv svar

Återgå till "Tips på olika kampanjer, reor, utförsäljningar"