Hemvärnet

Personlig självutveckling och fysisk träning avhandlas här inne.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Hemvärnet

Inlägg av Parabellum »

Sjukvårdare är beväpnade med 88an, stridssjukvårdare 4an.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Baddaren
Inlägg: 66
Blev medlem: 12 feb 2022 18:46

Re: Hemvärnet

Inlägg av Baddaren »

Är inte en del beväpnade med både pistol och automatkarbin? Jag har för mig att jag sett bilder på det någonstans.
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Re: Hemvärnet

Inlägg av Ongrid »

Vad har folk för loadout när dom åker till samlingsplats/mobiliseringsplats? Det känns oklätt att lalla dit enbart i uniformen och en låst bössa
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Hemvärnet

Inlägg av Parabellum »

@Baddaren
Inte HV personal vad jag vet.

@Ongrid
Ser olika ut beroende på läges bedömningen.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Re: Hemvärnet

Inlägg av Ongrid »

Parabellum skrev: 06 mar 2022 09:15 @Baddaren
Inte HV personal vad jag vet.

@Ongrid
Ser olika ut beroende på läges bedömningen.
Nä, ingen går dubbelbeväpnad vad jag vet heller...
När det kommer till framryckning till förråd eller stabsplats så kan det ju säkert se olika ut, men jag skulle nog ta det försiktigt först
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Hemvärnet

Inlägg av Charlie** »

Ongrid skrev: 06 mar 2022 07:53 Vad har folk för loadout när dom åker till samlingsplats/mobiliseringsplats? Det känns oklätt att lalla dit enbart i uniformen och en låst bössa
Man skiljer på rutiner för övning i fredstid och rutiner i skarpt läge.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3250
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Hemvärnet

Inlägg av Parabellum »

Ongrid skrev: 06 mar 2022 12:33
När det kommer till framryckning till förråd eller stabsplats så kan det ju säkert se olika ut, men jag skulle nog ta det försiktigt först
Är det ett riktigt tråkigt läge, alltså det har gått så fort att inte firman hunnit reagera i tid, så finns förmågan att understödja skyddsvakterna.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Ursus

Re: Hemvärnet

Inlägg av Ursus »

I rent praktiska termer, hur skiljer sig bevakningskompanier från insatskompanier?

Funderar på att börja "light" med bevakning, och se hur man trivs, men insats känns spontant mer intressant och med större möjlighet till variation.
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Hemvärnet

Inlägg av Tank »

Helt kort:

Bevakning är precis som namnet anger huvuduppgift att bevaka objekt så som brorar, hamnar, flygplatser, viktiga byggnader. Lite mera stationära.

Insats är lite som gamla skytteförband som tar och försvarar terräng eller platser/objekt i syfte att fördröja fienden för att ge manöverförbanden tid att samla sig och gruppera för att slå fienden. Fördröjningsstrid är en uppgift. Krävs lite mera fys än bevakning och är typ som IB66. Har bv206 och pb8 som typfordon. Ksp, Grg och P-skott. Kan få understöd av grk.

Båda har sina syften.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Hemvärnet

Inlägg av Charlie** »

Ursus skrev: 13 mar 2022 13:31 I rent praktiska termer, hur skiljer sig bevakningskompanier från insatskompanier?

Funderar på att börja "light" med bevakning, och se hur man trivs, men insats känns spontant mer intressant och med större möjlighet till variation.

Soldater i bevakningskompanierna har 4 kontraktsdagar, i insatskompanierna har man 8 kontraktsdagar.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Bästa versionen av dig"