Hemvärnet

Personlig självutveckling och fysisk träning avhandlas här inne.
Baddaren
Inlägg: 66
Blev medlem: 12 feb 2022 18:46

Re: Hemvärnet

Inlägg av Baddaren »

Hur är det med hundar i hemvärnet? Googlar man så hittar man hemvärnsförband med diverse olika hundraser, tex dalmatiner. Ägs dessa av någon hemvärnssoldat, som tar med dom på övning? På dom reguljära förbanden har man väl enbart schäfer eller malle?
Tank
Inlägg: 1705
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Hemvärnet

Inlägg av Tank »

Baddaren skrev: 16 mar 2022 11:03 Hur är det med hundar i hemvärnet? Googlar man så hittar man hemvärnsförband med diverse olika hundraser, tex dalmatiner. Ägs dessa av någon hemvärnssoldat, som tar med dom på övning? På dom reguljära förbanden har man väl enbart schäfer eller malle?
Det vanligaste är att man äger sin egna hund som då är tränad och certifierad som hundekipage.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Ursus

Re: Hemvärnet

Inlägg av Ursus »

Dragit tillbaka min ansökan till Hemvärnet, i protest.

Tills dess att politikerna inser den grava situationen som Europa befinner sig i, och antingen går med i NATO eller höjer försvarsbudgeten rejält, så tar jag mina kunskaper och färdigheter någon annanstans vid händelse av krig.

Tänker inte kasta bort mitt liv i ett enveckasförsvar för att miljarder i skattepengar fifflats bort genom åren. Nu gäller omedelbar skärpning för beslutsfattarna, och inget annat.
Baddaren
Inlägg: 66
Blev medlem: 12 feb 2022 18:46

Re: Hemvärnet

Inlägg av Baddaren »

Ursus skrev: 18 mar 2022 21:56 Dragit tillbaka min ansökan till Hemvärnet, i protest.

Tills dess att politikerna inser den grava situationen som Europa befinner sig i, och antingen går med i NATO eller höjer försvarsbudgeten rejält, så tar jag mina kunskaper och färdigheter någon annanstans vid händelse av krig.

Tänker inte kasta bort mitt liv i ett enveckasförsvar för att miljarder i skattepengar fifflats bort genom åren. Nu gäller omedelbar skärpning för beslutsfattarna, och inget annat.
Oj, är det något särskilt som har hänt som jag har missat?
Ursus

Re: Hemvärnet

Inlägg av Ursus »

Baddaren skrev: 18 mar 2022 22:12
Ursus skrev: 18 mar 2022 21:56 Dragit tillbaka min ansökan till Hemvärnet, i protest.

Tills dess att politikerna inser den grava situationen som Europa befinner sig i, och antingen går med i NATO eller höjer försvarsbudgeten rejält, så tar jag mina kunskaper och färdigheter någon annanstans vid händelse av krig.

Tänker inte kasta bort mitt liv i ett enveckasförsvar för att miljarder i skattepengar fifflats bort genom åren. Nu gäller omedelbar skärpning för beslutsfattarna, och inget annat.
Oj, är det något särskilt som har hänt som jag har missat?
När kriget kom till Ukraina och regeringen beslutade sig för att skicka vapen och materiel dit kände jag entusiasm. Tänkte "äntligen kommer försvaret att tas på allvar, nu kommer vi att bygga upp vår förmåga och gå med i NATO".

Men bara något senare annonserades att NATO inte är aktuellt; för att inte provocera stackars ryssen. Därefter beslutades om ett skämt till höjning av försvarsbudgeten på bara 0,06% av BNP. Det kändes som ett slag i magen.

Sverige hadde samma nonchalanta inställning till Covid för två år sedan, och ser inga tecken i skrivande stund på att de kommer att ta denna situation på större allvar. Tills de får huvudet ur arslet är mitt engagemang uteslutet. Tycker att det är oacceptabelt att göra krigshot till någon slags identitetspolitisk fråga och leva i gamla fantasier om "neutralitet".

Men, alla får tycka olika, vissa kanske tycker att det är värt det oavsett. Jag känner dock att detta med försvarsvilja är något som måste vara ömsesidigt mellan nation och individ. Folkets lojalitet och kärlek till nationen måste kompenseras av nationens lojalitet och kärlek till folket.
Om folket går till försvar av nationen utan att nationen backar dem med rätt förutsättningar; utrustning, manskap, träning, teknik, moral, etcetera, så kommer det inte att hålla. Man kan inte behandla ett folk och ett försvar styvmoderligt i decennier och sedan vänta sig att de ska gå ut och dö i krig medan maktens män och kvinnor kurar bakom linjerna och hoppas att det löser sig.

Se på Tyskland. Tre dagar efter invasionen ökar de sin försvarsbudget med det dubbla. Och de är ett land som är väldigt försiktiga med militarism. Och vi får sex promille. Ett skämt.
Baddaren
Inlägg: 66
Blev medlem: 12 feb 2022 18:46

Re: Hemvärnet

Inlägg av Baddaren »

Det militära försvaret tillförs 2 miljarder kronor och det civila försvaret 800 miljoner kronor för 2022.

I april inleds arbetet med att komma överens om en ekonomisk trappa för att nå nivån 2 procent av BNP till det militära försvaret.
Jag kan hålla med om att det känns lite klent med en ökning av försvarsbudgeten från 55 miljarder till 57 miljarder, men det är innevarande år vilket i sig är en ganska stor sak. Jag skulle tro att det är akuta insatser som ÖB har pekat ut, ammuition och mat bla har det skrivits lite om.

Samtidigt får man komma ihåg att försvaret är en väldigt stor och orörlig myndighet, jag kommer själv ihåg hur dom försökte flytta fokus till "hjälp till civil samhället" efter kalla krigets slut. Efter det flyttade man fokus till internationella insatser, och dom senaste åren har man satsat mycket på HBTQ.

Men nu helt plötsligt måste man göra en 180 graders vändning, väpnad strid mot en mångdubbelt större fiende!? Det kommer ta tid att göra den förändringen i en organisation som är så stor. Att bara vräka ut pengar tror jag skulle sluta med att dom försvinner på olika konstiga sätt. Kommer ni ihåg hund-skandalen när man lät bli att göra en ordentlig upphandling och köpte schäfrar för 210000kr styck när alla externa bedömare beskrev det som ofattbart, och dom flesta av hundarna inte heller gick att använda i aveln? :lol:

https://sverigesradio.se/artikel/6803919
Ursus

Re: Hemvärnet

Inlägg av Ursus »

Baddaren skrev: 19 mar 2022 09:32 Gällande NATO har jag inte någon åsikt, jag är bara rädd för att om man skriver på nu, så fegar man ur när det väl gäller och man förstår att man kommer att bli tvingad att skicka 50.000 pojkar och flickor till Baltikum för att försvara någon annans land. Hur skulle Sverige hantera militära förluster som vi ser i Ukraina nu?
Det är priset man får betala; allt annat är ryggradslöst. Tycker att det har varit alldeles för mycket tjafs kring NATO och förpliktelser genom åren. Sverige vill så gärna äta kakan men ha kvar den samtidigt. Om vi skall ha stöd från NATO (eller EU för den delen) så är vi också skyldiga att hjälpa till vid angrepp mot annan medlemsstat. Men det senare är obekvämt. Vi vill gärna ha assistans när det krisar men vi är inte beredda att göra detsamma. Det är så typiskt svenskt; tyvärr finns det inget annat sätt att uttrycka det på.

Alternativet är som sagt att göra massiva investeringar i det egna försvaret, men tiden börjar rinna ut för det.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10722
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Hemvärnet

Inlägg av bastard »

såg med idag att dom sa att många söker till frivilligorganisationer
, men sa även att dom inte kommer kunna göra något nu, utan utbildas och vid nästa sak kan dom användas

sant

menb jag tror dom får in lagom mycket halvfårk nu , så det räcker
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ongrid
Inlägg: 160
Blev medlem: 11 jun 2019 08:06

Re: Hemvärnet

Inlägg av Ongrid »

Ska jag vara ärlig så tror jag inte att värnplikten var så bra på att förmedla faktumet att man skulle strida och dö för fosterlandet.... Egentligen förtjänar det en rätt omfattande indoktrinering om vi ska ha bra soldater som inte är tvekande inför faktumet att många åker hem i kistor.
I undersökningar så är ju hyggligt många unga rätt klara över att dom inte är redo att slåss för sin frihet... att man hellre lägger ner vapnen och ger sig. Sånt är ju inte så bra i en krigsmakt. Jag skulle säga att vi borde ta tag i den inställningen, för den är produkten av att inte ha sin frihet hotad.
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 769
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: Hemvärnet

Inlägg av FCR2 »

Under GU på nittiotalet så tycker jag vi var på det klara med vad som gällde. Sen om alla verkligen fattade vad det innebär kan jag nu inte svära på. Tillhörde ett stadsskyttekompani och allt är ju farligt hela tiden under strid i bebyggelse. :hm:
Nutida värnpliktigas moral har jag ingen uppfattning om
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Skriv svar

Återgå till "Bästa versionen av dig"