Hemvärnet

Personlig självutveckling och fysisk träning avhandlas här inne.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Hemvärnet

Inlägg av Daltorpet »

Jag var inte helt säker på vart jag skulle lägga tråden men antar att hemvärnet räknas lite som en personlig förbättring.

Vi har funderat lite kring hemvärnet, om vi skulle testa på det och köra några vändor. Jag har dock några frågor innan man tar steget.

1: Hur uppbunden blir man vid tex kriser/krig? Jag tänker vi har ju en gård som inte går att lämna vind för våg.

2: Om båda i hushållet vill gå med i hemvärnet men har svårt att vara med samtidigt iom gården, går det att lösa genom att köra varannan gång tex eller är det all in som gäller?

3: Ni som är med i hemvärnet, tycker ni att ni fått något ut av det som erfarenhet, nöje eller skulle det gå lika bra med något annat sällskap?

4: Hur länge är man bunden till hemvärnet och vad förväntas man göra? Hur lång tid måste man räkna med att vara hemifrån?

5: Jag har fått en hörselskada med väldigt nedsatt hörsel, hur ser hemvärnet på det?

Jag har ingen militäriskutbildning bortsett frivilliga flygvapnet ungdom och tre månaders gmu för många år sedan.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Hemvärnet

Inlägg av Charlie** »

Daltorpet skrev: 11 dec 2019 16:59 Jag var inte helt säker på vart jag skulle lägga tråden men antar att hemvärnet räknas lite som en personlig förbättring.

Vi har funderat lite kring hemvärnet, om vi skulle testa på det och köra några vändor. Jag har dock några frågor innan man tar steget.

1: Hur uppbunden blir man vid tex kriser/krig? Jag tänker vi har ju en gård som inte går att lämna vind för våg.
1. Blir det krig blir du inkallad och om du är krigsplacerad på ett insatskompani, kan du hamna vart som helst i Sverige.
Daltorpet skrev: 11 dec 2019 16:59 2: Om båda i hushållet vill gå med i hemvärnet men har svårt att vara med samtidigt iom gården, går det att lösa genom att köra varannan gång tex eller är det all in som gäller?
Det beror på om ni är med i samma kompani eller inte. Alla kompanier övar inte samtidigt. För att få ut din kontraktspeng, så måste du öva under krigsförbandsövning och särskild övning förband, dvs 4 x 2 dagar år. I övrigt får du motsvarande sjukpenningen för förlorad arbetsinkomst. Då blir du också krigsplacerad. Dvs du är skyldig att inställa dig för krigstjänst om krig föreligger.
Daltorpet skrev: 11 dec 2019 16:59 3: Ni som är med i hemvärnet, tycker ni att ni fått något ut av det som erfarenhet, nöje eller skulle det gå lika bra med något annat sällskap?
En grymt bra kamratskap är den största behållningen. Dessutom få du möjlighet att under organiserade former och full betalning ställa upp att leta efter försvunna personer eller att släcka skogsbränder. I dessa fall, gör du som enskild individ en enorm insats för samhället!
Daltorpet skrev: 11 dec 2019 16:594: Hur länge är man bunden till hemvärnet och vad förväntas man göra? Hur lång tid måste man räkna med att vara hemifrån?
Du är bunden i hemvärnet så länge du har din krigsplacering. Vill du hoppa av, så gör du det och då upphör också din krigsplacering.
Daltorpet skrev: 11 dec 2019 16:595: Jag har fått en hörselskada med väldigt nedsatt hörsel, hur ser hemvärnet på det?
Tror inte att det har någon betydelse om det inte har något hinder för dig själv eller att hörselskadan kan förvärras. Man gör ingen hälsoundersökning för HV
Daltorpet skrev: 11 dec 2019 16:59Jag har ingen militäriskutbildning bortsett frivilliga flygvapnet ungdom och tre månaders gmu för många år sedan.
Gmu räcker för att antas i Hemvärnet.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Beowulf
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 nov 2019 10:23
Ort: Göteborg

Re: Hemvärnet

Inlägg av Beowulf »

Om du gillade GMU så kommer du säkert att trivas bra i hemvärnet, men sedan handlar det mycket om i vilket förband och med vilka soldater man blir placerad. Skulle man vilja byta från ett hemvärnsförband till ett annat så borde väl det gå att fixa?
-"By failing to prepare, you are preparing to fail"
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Hemvärnet

Inlägg av Omnivore »

Kamratskap som sagt och goda insikter. Hv-Friv och HV är inte samma sak men jag saknar decenniet i FRO för 40 år sedan. Är tyvärr för gammal nu.
Undersök om du har möjlighet att bli krigsplacerad på gården. En gård betyder mat och mat är viktigt.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Hemvärnet

Inlägg av Daltorpet »

Tack för svaren allihopa! Det låter ju som att det skulle kunna vara görbart iaf. Det blir till att fundera lite mer och kanske höra runt lite mer hos de olika förbanden :)
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Fiona
Inlägg: 6
Blev medlem: 08 maj 2019 09:08

Re: Hemvärnet

Inlägg av Fiona »

du är krigsplacera i 6mån efter att du rustat av dvs lämnat hemvärnet. det kan vara bra att ha i tanken om man vill lämna innan det blir mobilisering.

när du släcker bränder, letar efter personer så får du betalt, samma ersättning som deltidsbrandmän om jag inte minns fel.

sen tycker jag personligen att det är kul, man håller uppe ett skytte du vanligtvis inte kan öva på vanliga skjutbanor,trevliga kompisar och allt annat som hänger ihop med grön verksamhet. kurser etc.
Quaker
Inlägg: 11
Blev medlem: 28 dec 2019 10:51

Re: Hemvärnet

Inlägg av Quaker »

Lönen när man blir utkallad för att göra insatser vid olika kriser har jag för mig är runt 28.000kr/mån, helt oberoende av vad man tjänar i vanliga fall.
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Hemvärnet

Inlägg av Sterb »

Daltorpet skrev: 11 dec 2019 16:59 Vi har funderat lite kring hemvärnet, om vi skulle testa på det och köra några vändor.
Nyfiken på att få höra hur det har gått för er och hemvärnsintresset.
Sökte ni kontakt eller har det inte blivit av?


Det var stort fokus i tråden på insatskompani,
kan nämnas att det även finns bevakningskompani och då gör man istället "bara" en fyradagars-övning per år.


https://mitt.forsvarsmakten.se/registrera/hemvarnet
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Hemvärnet

Inlägg av Daltorpet »

Sterb skrev: 31 dec 2020 14:30
Daltorpet skrev: 11 dec 2019 16:59 Vi har funderat lite kring hemvärnet, om vi skulle testa på det och köra några vändor.
Nyfiken på att få höra hur det har gått för er och hemvärnsintresset.
Sökte ni kontakt eller har det inte blivit av?


Det var stort fokus i tråden på insatskompani,
kan nämnas att det även finns bevakningskompani och då gör man istället "bara" en fyradagars-övning per år.


https://mitt.forsvarsmakten.se/registrera/hemvarnet
Vi sökte kontakt men backade iom corona i våras men blir läget lite bättre kommande år så ska iaf jag testa igen. Blir lite mer komplicerat att göra det samtidigt nu när vi blir föräldrar snart.

Det lät ju riktigt intressant en fyradagars har man ju absolut möjlighet till ändå. Det ska jag kika närmare på. Tackar!
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: Hemvärnet

Inlägg av Kardinal »

1: Hur uppbunden blir man vid tex kriser/krig? Jag tänker vi har ju en gård som inte går att lämna vind för våg.

Jag skulle inte räkna med att kunna kvarvara. I dag har dessutom Hemvärnets lokalanknytning och därmed dess ursprungliga syfte urvattnats. Du kan bli placerad var som helst i riket, inte satt att försvara din hembygd där du har områdeskunskap. Speciellt gäller detta i storstadsområdena.

2: Om båda i hushållet vill gå med i hemvärnet men har svårt att vara med samtidigt iom gården, går det att lösa genom att köra varannan gång tex eller är det all in som gäller?

"kanske" beror på om ni är i samma kompani.

3: Ni som är med i hemvärnet, tycker ni att ni fått något ut av det som erfarenhet, nöje eller skulle det gå lika bra med något annat sällskap?

Nej. Det mesta har man med sig från lumpen, som att göra vaktrullor etc. Visst får man några timmar extra strid och bibehåller vana avseende förläggning, men i övrigt är det mycket lite som har någon prepper-relaterat. Får man utbildning på att framföra fordon i svår terräng eller sjukvård har det ett civilt värde.

De personer jag har kontakt med privat har jag andra beröringspunkter med redan, och kände ytligt eller mer redan innan. Det finns också en massa riktigt bra folk som vill ha några dagar i skogen varje år. Har däremot träffat ett antal personer jag lärt mig att hålla mig långt ifrån, framförallt i befälsled även om det finns riktigt bra befäl också.

4: Hur länge är man bunden till hemvärnet och vad förväntas man göra? Hur lång tid måste man räkna med att vara hemifrån?

Lämna när du vill, återbörda materiel skyndsamt.

5: Jag har fått en hörselskada med väldigt nedsatt hörsel, hur ser hemvärnet på det?

Kan vara ett problem, men jag behövde aldrig göra hörselkontroll.

Var länge sedan jag var med för övrigt.
Slava Ukraini!
Skriv svar

Återgå till "Bästa versionen av dig"