Dubbla gulor i ägg från bondgård

Om uppfödning av djur
Birdy
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 dec 2019 08:45

Dubbla gulor i ägg från bondgård

Inlägg av Birdy »

Jag har börjat att köpa ägg från ett par bönder i närheten, men kan konstatera att det finns dubbla ägg gulor i nästan alla äggen. Jag har aldrig råkat ut för det i ägg från affär. Äggen från gårdarna är dessutom betydligt större än butiksäggen av någon anledning.

Är detta en generell skillnad, eller är det något skumt med hönorna på gården jag köper ifrån?
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Dubbla gulor i ägg från bondgård

Inlägg av EN brun böna »

De ägg som säljs i affären storlekssorteras så alla avvikande ägg sorteras bort, sedan lyser man alla ägg så de som inte ser ut som ägg invärtes sorteras bort även de tex dubbla gulor eller blod i ägget, det kan även förekomma inälsvparasiter/maskar i ägg.
Det görs bla för att äggen ska passa i kartongerna men även för att ha så enhetliga ägg som möjligt så att kvalite och hållbarhet garanteras.
Köpte iof en större karta ägg för ca en månad sen där det fanns ett ruttet ägg med
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Dubbla gulor i ägg från bondgård

Inlägg av bastard »

unga höns brukar ge mer dubbla gulor , men går över efter ett tag

så det kan vara en helt ny besättning höns som ger mer dubbla gulor, som säljs vid sidn om för att dom inte passar normen för normla ägg, gott är det i varjefall :mrgreen:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 898
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Dubbla gulor i ägg från bondgård

Inlägg av Omnivore »

Dubbla gulor är ju rena lyxen. :)
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Skriv svar

Återgå till "Djurhushållning"