samma som mottagning
men även vad ni kan sända på för frekvenser?
kan inte gör för det är inte lagligt att göra det
ex har jag en signalgenerator och bredbandigt effektsteg på 1 hel watt som gör att jag i praktiken kan sända am eller fm, från så låga frekvenser jag kan ordna antenn till 1 Ghz
men i normalfall så kollar man bara det man har normala radioapparater för
ex 27 Mhz, en enkel beofang 150 och 450 Mhz
jaktradio 150 , 31 eller 27 Mhz
sjö vhf vid 150 Mhz
amatörradio
68 Mhz fria
o.s.v
vad kan ni sänd på?
vad kan ni sänd på?
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Re: vad kan ni sänd på?
Röstat med tillägg att jag saknar ssb på min 27mhz
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
kvittar vilket bara det är 27Mhz
borde finnas en bättre omröstning , men bara på ett ungefär så funkar det
borde finnas en bättre omröstning , men bara på ett ungefär så funkar det
har ni er utrustning framme och driftar den regelbundet eller ligger den nedpackad och väntar på använding? skulle gärna ha kortvågsprylarna uppe men det är för mycket störningar för att ha glädje av den. dock har jag fått upp antenn för 2m senate veckan.
lite olika , jaktradion är framme, och 27Mhz med antenn, kortvågsutrustningen är funkismen med inte så bra antenn
I nuläget "de vanliga" Baofeng-frekvenserna. Funderar på att utöka med 27Mhz. Lyssnar mest på den lokala repeatern och görsöker ibland köra sambandstest på 155.500 men har aldrig fått svar. Har flera apparater så jag vet att det fungerar dock.
Så ur den här tråden kan man utläsa att vill man ha kontakt med svenska preppers under/efter en krissituation av minst nationell kaliber så ska man satsa på jaktradio 155Mhz/VHF eller CB radio 27Mhz?
3-3-3 Radio Planvantohal skrev: 02 feb 2020 17:17 Så ur den här tråden kan man utläsa att vill man ha kontakt med svenska preppers under/efter en krissituation av minst nationell kaliber så ska man satsa på jaktradio 155Mhz/VHF eller CB radio 27Mhz?
http://www.madprepper.net/grunderna-i-r ... r-sverige/
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
beror på hur långt bort man vill ha kontakt,
hf och amatörradio är vettigast för längre avstånd, jaktradio kommer man bara några km med om man inte har fri sikt
hf och amatörradio är vettigast för längre avstånd, jaktradio kommer man bara några km med om man inte har fri sikt
För mig är det mycket en fråga om investering. AV 1. Tid och 2. Pengar.bastard skrev: 02 feb 2020 20:02 beror på hur långt bort man vill ha kontakt,
Tänker mig att satsa på licensfria apparater som jag med små medel kan hålla i drift även utan extern elekricitet, samt som är någotsånär ekonomiskt försvarbara. Kolllar på 27Mhz SSB just nu och en dipol jag kan sätta upp med de förutsättningar som i nuläget kan knytas till hushållet. Sen har jag ett gäng vanliga Baofeng som alla preppers verkar ha. De fungerar bra förvisso. Har Nagoyaantenner till dem och en extern antenn till en kraftigare i samma frekvenser och det fungerar ungefär en mil från bostaden, vid bra väder. Tack Wish.com. Men skulle vilja ha en länk till andra.
Sen är det ju himla kul med radio. Roligt att höra vad epa-raggarna har för bus på gång.