Ny (?) virussjukdom COVID-19

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av bastard »

lite udda från frankrike
"President Macron vill ”jävlas” med de ovaccinerade och menar att de ”inte är värda att ses som medborgare”.

Uttalandena skapade tumult i Frankrike – där fler än 20 000 vårdas på sjukhus efter en smittoexplosion.

– En president kan inte säga så, sa högerledaren Jacob innan en parlamentsdebatt fick avbrytas under kaotiska former."

jag har tagit mina 3 sprutor
men är skeptisk till hur man beter sig om man är president för ett helt land, inte bara en del av det

och till kurvorna för covid.
det går snabbt uppåt
kollar mest dom här två urvalen

https://ourworldindata.org/explorers/co ... TA~DNK~NOR

https://ourworldindata.org/explorers/co ... VK~SVN~ROU

men en del länder har det lugnt, värt att kolla på hur dom olika länderna har sina kurvor
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av xsive »

Efter två år med Covid tog jag denna helg äntligen tag i att skapa ett bra kontor för hemarbete.
Kommer bli modellen i mitt företag framöver att man kan arbeta hemifrån några dagar per vecka. (För oss pärmvändare)
Finns defintivt fördelar med att slippa köra till kontortet varje dag men jag vill knappast sitta hemma 100%

Tröttnat på att sitta tillfälligt inklämd i del av sambons syhörna :wall: :wall: :wall:
Visst man kan få låna hem någon gammal skärm från jobbet men en Samsung 24 tummare kostar 999 på elgiganten så blev två såna beställda.
Eftersom det varir "frivilligt" att arbeta hemifrån har företaget slingrat sig ur att hjälpa till med utrustning att arbeta hemma annars.
Tangentbord, mus, högtalare och webkamera. Nu är det bara laptopen att flytta om man skall byta mellan kontor och hemarbete.
Skrivbord och en bra Kinnarpstol (som ordnades gratis för skulle bytas på sambons arbete)
Allt för många inklusive mig som suttit som skit hemma och arbetat när man tänkte att det bara är lite temporärt.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av bastard »

https://www.dn.se/vetenskap/nastan-lika ... ccinerade/

uselt skydd för omikron med bara dubbel vaccindos

och det går snabbt nu

en sak som syns tydligt är hur snabbt det moderna samhället sprider smittan, och hur få bryr sig

om man i tidigt skede ser något allvarligare så kommer jag ta mig fan isolera mig så fort jag kan ..
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
EN brun böna
Inlägg: 974
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av EN brun böna »

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... r-covid-19
I början av pandemin så sas det att barn inte drabbades av coronan, men nu verkar det ha ändrats
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av maskros »

Antingen har jag fått den, eller något annat. Klen. Förvånande mtp hur isolerad jag varit.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 11 jan 2022 21:49 Antingen har jag fått den, eller något annat. Klen. Förvånande mtp hur isolerad jag varit.
Inte skaffat några snabbtest att ha hemma?
https://www.apotea.se/boson-sjalvtest-s ... -test-1-st
Inte 100%iga men bra ha liggande för snabb screening. Positivt får man sen verifiera med PCR.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av maskros »

xsive skrev: 11 jan 2022 22:21 Inte skaffat några snabbtest att ha hemma?
:wall: Har några liggande i andra hemma.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av xsive »

Danmark börjar nu lätta lite på sina Covid-19 restriktioner från Söndag 16e Januari
Dom har ju haft en lite hårdare nedstängning än vad Sverige har nu.
Efter lättnader kommer Danmark ha ungefär samma restriktioner som Sverige införde idag den 12e.
Det har ju planat ut med nya smittade för dom (även om nivån är hög) och dom ser inte en ökande belastning på vården.

Vad skiljer Danmark från Sverige?
Danmark gick ut hårt och ökade kraftigt antalet vaccinationer med boosterdosen.
2,9 miljoner vaccinationer gavs på en månad. (Inklusive dom som tog dos 1 och 2)
Ungefär dubbelt så många per miljon som tagit 3e dos jämfört med Sverige
https://ourworldindata.org/explorers/co ... A~AUT~NOR
Danmark har testat mycket mer än Sverige. Senaste veckorna har dom testat ca 430.000 om dagen
med antingen PCR eller Kvicktest på teststationerna. Hemtester utöver det.
I genomsnitt har varje Dansk testat sig var 13e dag på ett testcenter
Från nästa vecka börjar dom ge 4e dosen för dom med dåligt immunförsvar (som fick 3e tidigt i höstas)
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10536
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av bastard »

kollade in på statestiken och usa ligger med höga dödstal sedan månader bakåt, lite under 2000 per dygn

såg att en hel del länder åt det östliga europa har höga dödstal överlag, åt 4000 per miljon invånare, det ser lite udda ut
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av Daltorpet »

Jag gjorde precis ett snabbtest som visade sig vara negativt vilket känns riktigt skönt. Har haft en dryg förkylning ett tag nu men det finns nog mycket som går ändå nu i denna tid på året. Brorsan med familj, bästa kompisen med familj och föräldrarna testade positivt men tydligen kanske dubbelvaccin och två positiva tidigare infektioner ger ett skapligt skydd ändå. Har också gjort ett pcr test i veckan men lång väntetid på svar så får lita på snabbtestet så länge.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"