Intressekoll!!?

Dit du tar dig när det hänt, oavsett var det är.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Intressekoll!!?

Inlägg av Daltorpet »

Jacques skrev: 04 feb 2020 09:30 Hej,

Det ligger som du skrev i utkanten av en liten by.

Det har varit ett bankvalv, och min egen bedömning är att skyddsklassen på detta kontra ett vanligt skyddsrum går inte ens att jämföra.

Tanken är väl primärt att det ska användas vid kriser, med gemensam tillgång kanske en helg i månaden.

Allt detta ska ju arbetas fram av dom som kommer ha sin tillflykt dit.

Nycklar är en dålig lösning, dom kan tappas bort, dom kan både frivilligt och ofrivilligt byta ägare, dom kan kopieras osv. Vi ska göra det bättre än så.

Med dagens plan på 22 rum a 9kvm så finns sedan ytterligare ett helt tomt bergrum att nyttja vid kris.
Detta då bakom samma stängda dörrar i direkt anslutning.
Det kommer alltså finnas gemensamhetsytor på minst 250kvm som kan nyttjas för till och med löpträning om så önskas.

Ja, jag äger marken i anslutning till berget, samt berget. (ovan jord)
Ok det låter som ett intressant projekt och förstår att många frågor och detaljer inte hunnit byggas/planerats kring.

Jag funderar lite på hur byinvånarna ser på stället? Tex är det en liten lucka som man vet existerar men inte tänker nämnvärt på. Eller är det något som alla vet om om typ det här stället skulle jag ta mig till om det hände något?

Tänk det här scenariot: Myndigheterna går ut med att det råder öppet krig som kom som en blixt från en klar himmel. Bomber släpps och folk skjuts på öppen gata. Myndigheterna ber folk sätta sig i säkerhet.

Daltorpet får informationen och packar boven med fru och två ungar och beger sig till borlänge en 1-1,5 timme bort. Väl framme står en hop familjer och bankar på dörren. Inte en chans att daltorpet kommer in utan att släppa in någon annan tex.

Eller är det mer diskret att om det är någon som skulle vara där är det skogskuf, gammal bankman eller dyligt som skulle hitta den?

Vilken typ av kris är det tänkt att valvet ska klara? Tänker att det kan vara lite olika kriser för olika personer. Jag tror många preppers tänker så här:

1: lättare kris bug in.
2: lite tuffare kris bug out
3: tuff kris bol på obestämd tid
4 riktigt tuff kris skyddsrum, bunker, utomlands osv.

Elförsörjning? Såg i ett tidigare inlägg att elen verkar vara kopplad till nätet? Jag tänker vad händer om det slutar fungera? Kommer bergrummet att bli en dödsfälla?

Jag håller förvisso med om nycklarna att det kan vara lite knepigt men det är också ett lite svårlöst problem. Tex låt oss säga att man behöver vara en huvudman tex du och några förtroendevalda, vad händer då om ni skulle kola vippen på väg till valvet eller att krisen händer när ni är på en semester i utlandet etc etc.

Elektroniska öppningsmekanismer med tex finger, röst, ansikts styrning är ju beroende av el och blir den utslagen kommer man nog varken ut eller in?

Aha då är jag med 9m2 funkar ju absolut som sovrum+personligt förråd.

Jag antar att det är menat så att det är en "huvuddörr" in i själva valvet och sedan massa smådörrar till de olika personliga rummen?

Hur skulle rekryteringen gå tillväga? Tänker att det är nog ett ganska stort projekt att få "rätt" folk att nappa? Med rätt folk menar jag inte bara de som har intresse utan även att de fungerar som grupp. Jag tänker att det blir ju 22 grupper × 4 så det är ju en del.

Hur skulle rummen vara byggda? Säkerheten på de personliga rummen? Tänker är det mindre valv i det stora eller det typ gipsskivor och ett draperi som dörr?

Nu vart det många frågor, som säkert är omöjliga svara på så här tidigt.

Men tänkte hur ser din vision av detta skyddsrum ut? Vilken kris och hur ser det ut med boendet och skyddet i dina egna tankar?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Intressekoll!!?

Inlägg av Daltorpet »

Jacques skrev: 04 feb 2020 09:41 Just nu funderar jag på ett gemensamhetsförråd i bergrummet.

Spadar
Spett
Motorsåg ink tillbehör
Någon form av kemsanering
Sjukvårdsmaterial
Filter samt utrustning för nödventilation
Bibliotek med böcker anpassat för uppgiften
Talja


Fler förslag?
Helt klart är det bra med ett gemensamt förråd med den typen av prylar. Det är nog mycket som kommer att dykas upp vad det lider.

Hur ser det ut med vattenförsörjning? Hur länge är tanken att detta skyddsrum ska klara? Är det tänkt att det skulle vara ett par veckor i krisens värsta läge eller är det meningen att det skulle bli att leva där som grupp skiten verkligen träffat fläkten och att framtiden kanske inte är så ljus inom överskådlig framtid?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Jacques
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 jan 2020 17:29

Re: Intressekoll!!?

Inlägg av Jacques »

Ok, lite korta svar..

Först mycket tack för dina synpunkter.

Det här är nog inte det första folk tänker på när det hettar till.

Det jag tänker nu är för funktionen 2,3,4.

Ett avancerat kodlås kanske gör susen.

Den första oansenliga dörren på bergväggen kan ju alla ha nyckeln till iof.

Förrådsinredning kanske funkar, låsbara gallerburar 3x3m.

Om man börjar rusta med planen att kunna stänga valvet 30 dagar och vi klarar oss bra, så får vi med tiden, kunskap och arbete kanske på sikt sikta högre.

Ang urval, så måste ju minsta insats vara att man klarar av att delta aktivt i att skapa detta.

Får man inget gjort i dagsljus i goda tider tror jag inte att man får så mycket gjort under extrem stress heller.
Många tror dock...

Om jag kastar in 2 mille, låt oss säga 300 arbetstimmar över tid, håller i organisationen mm, är jag då fel ute om jag förväntar mig en motprestation i form av 1000kr/mån delat på fyra gubbar då samt att man delar med sig av sin kunskap i ämnet?

Mycket gärna synpunkter på just detta..

Annars har jag givetvis en plan B.

Dom vakanta platserna som inte fylls upp av preppers hyrs ut som värdeförvaring av skrymmande gods. Där finns redan en marknad.

Sen kontrakterar man fram resten i form av att för att få tillgång till sin plats under kris måste platsen vara utrustad med mat för 30 dagar, och allt annat som krävs som minimum för denna funktion.

Antagligen kommer det bli med detta som med mycket annat i uppstarten. Först blir det skittrögt att få rull på det, sen när det är fullt (med tavlor tex) kommer folk vakna och man får neka några dagligen.. 🙄
Jacques
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 jan 2020 17:29

Re: Intressekoll!!?

Inlägg av Jacques »

Sorry, missade nåt svar..

Ang elen, valvet blir ingen dödsfälla utan.
Behövs inga pumpar osv.

Ang gruppdynamiken så tror jag att man till viss grad förbrödras av att känna tillhörighet i ”gruppen som dramatiskt ökade sina chanser för överlevnad”.
Sen ska man ha all respekt för människor och relationer under mycket och kanske långvarig stress.

Jag själv har testats mycket och noggrant i krisscenarion både i det militära och i arbetet hos räddningstjänsten, men jag stället mig ändå ytterst ödmjuk i frågan.

Det är galet svårt att förutsäga mänskliga beteenden under extrema situationer.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Intressekoll!!?

Inlägg av Daltorpet »

Jag personligen tycker inte 1000kr/rum/månad är för mycket begärt. Men jag hade hellre betalat 1000kr och delat upp det på fyra av mig förtroendevalda än att betala 250kr och riskerat att dela hytt med personer man inte känner.

Spec om det fanns möjlighet att en gång i tex månaden att ha en liten träff och lära känna rummsgrannar, diskutera prepping, lära sig mer etc etc. Man blir nog mer sammansvetsad som grupp då. Skulle kanske vara en stor grej för människor som inte har en bol eller landställe. Riktigt intressant.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Jacques
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 jan 2020 17:29

Re: Intressekoll!!?

Inlägg av Jacques »

Tack för att du verkar förstå vad jag försöker skapa här.🤗
404
Inlägg: 29
Blev medlem: 08 jun 2019 19:01

Re: Intressekoll!!?

Inlägg av 404 »

hur ser det ut för eventuella radioamatörer, finns det möjlighet att dra ut en antennsladd för att kunna köra lite med radio i berget?
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Intressekoll!!?

Inlägg av Obstinat »

Nicket Obstinat förpliktigar. Därför måste jag bara stilla mina funderingar. 1000 kr låter lite för billigt...
Ett Shurgard förråd med alla dess minussidor är väl dyrare än detta alternativ?
Dvs det låter väl lite för bra för att vara sant säger skeptikern inom mig! Rätta mig om jag har fel!

Vad det gäller läget Borlänge undrar jag om detta möjligtvis ligger nära Kvarnsvedens pappersbruk utan att outa närmare lokalitet...
Jacques
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 jan 2020 17:29

Re: Intressekoll!!?

Inlägg av Jacques »

1000kr per rum gäller, och Kvarnsveden nej.

Bra att reflektera över pris mm, för högst sannolikt kommer det inte krylla av sådana här möjligheter i framtiden.

Har det ens hänt innan?

22 rum kommer att finnas, först till kvarn..
Jacques
Inlägg: 19
Blev medlem: 28 jan 2020 17:29

Re: Intressekoll!!?

Inlägg av Jacques »

Ang radio, så kommer det funka hur bra som helst.
Skriv svar

Återgå till "Tillflykten (BOL)"