Bushcraft: Utrustning

Dela med dig av din historiska och kulturella kunskap i ämnet här.
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Bushcraft: Utrustning

Inlägg av vantohal »

Blev inspirerad av Daltorpets tråd och tänkte skriva en tråd om vad jag har med mig för utrustning för en vistelse i djupskogen.

Kläder
Vintertid bör man absolut vara påklädd. Med fördel varmt.
Jag bodde under ett par år på en väldigt blåsig plats så jag har för vana att klä mig i många lager. Här kommer man ganska långt egentligen med tjocka kläder, men jag har lärt mig uppskatta lagerklädsel även om det är lite osmidigt ibland. Jag ogillar blixtlås då de förr eller senare går sönder och dessutom oundvikligen släpper ut en mängd värme, om än lite. På vardagskläder är de såklart bra och praktiska. Men nu pratar jag om en vistelse utan tält mitt i ingenstans.

Närmast kroppen vill jag ha ull. Merino eller gammaldags ullkallingar av heltäckande modell. Också en tunn ullstrumpa för fossingarna och gärna tunna underhandskar. Som tröja fungerar försvarets ribbstickade undertröja bra tycker jag.
En klassisk stickad tröja över det. Jag har ett par liknande stickade byxor till detta lager men tyckte det var för varmt. Kryper nålen ner mot -30 så tar jag på det också, men annars ligger det i ryggsäcken.

Sedan brukar jag ha ett fleecelager. Vissa ogillar fleece, har hört det kallas skräp av många, och det är helt ok. Men jag tycker det är mysigt och fluffigt och jag känner mig lite som en My Little Pony och kramgo och sådär och det gillar jag.

Sedan har jag ett grövre material som är impregnerat mot väta. På benen ett par bra byxor. Syntetmaterial fungerar bra tycker jag, undvik bomull i alla lager. Arbetsbyxor av god kvalitet fungerar bra. Samma gäller för jackor. På fötterna ett par bra raggsockor av ull.

På händerna gillar jag att ha ett par bra tumvantar i lammskinn med ull. Jag har ett par helläderhandskar med för när jag håller på och meckar med saker där jag behöver kunna fingra. Inte som du tänker nu :nono: En regnponcho ligger alltid i min ryggsäck, sommar som vinter. Om det inte regnar då, då har jag det på mig. Den är stor så jag får plats med ryggan under.

Innersko av filt är fantastiskt och ett par bra välsmorda läderkängor jag trivs med. Inte en massa foder och sånt i dem, det går bara sönder ändå.

Ett komplett ombyte i ryggsäcken. Sommartid har jag lättare kläder. Men det är skönt med ett ylleställ eller fleece för när man är stilla i skuggan eller ska sova. Annars gillar jag quickdry på sommaren. Lätt o smidigt. Behöver sällan ha med mig ombyten mer än de som börjar lukta väldigt manligt efter någon dag.

Läger
Vintertid en -35 sovsäck (dun är fullkomlig värdelöst om det blir blött, syntet är vad man vill ha här), en "marktarp" och en "topptarp". Ett vattentätt lager mot marken och ett som tak/vägg. Det finns miljarders med videos på youtube som förklarar olika konstruktioner av varierande kvalitet.
Jag har testat fram ett par sätt som fungerar för mig. En ullfilt är skönt att ha om inte annat för att snutta på. Ett liggunderlag är bra, men skrymmande, jag föredrar att samla en massa granris för att få distans mellan mig och den ibland hårda, men alltid kalla marken.
Jag föredrar öppnare vindskyddsliknande konstruktioner vintertid för att kunna få lite strålande brasvärme från elden.

Ett par mylarfiltar (spaceblankets) är bra och väger ingenting nästan.
Sommartid brukar jag köra ett enmanstält. Bekvämt, lätt och smidigt, och en lättviktssovsäck. Snöre! Vissa gillar paracord, jag tycker det är överskattat. Jag kör med murarsnöre i skrikiga färger. Kostar kanske en femtiolapp för en rejäl rulle.

Jag sover så avklätt som möjligt. Jag tar alltid av mig till bara fötter men har ibland på mig mina extra innerskor av filt, men aldrig någonting som skär av blodomloppet.

Eld
Tändare, ferrocerium-pinne (eldstål brukar man säga, fast det inte är ett stål), stormstickor, stormtändare, tjärved, koltyg och handsprit. Jag vill inte under några omständigheter misslyckas med att göra upp eld vintertid. Jag tar med ett eldstål (av stål då) och lite flinta också, men det är för att jag tycker det är roligt att hålla på med, inte för att jag förlitar mig på min förmåga att göra det med frusna fingrar. Jag samlar på mig skägglav, näver, tjärved och liknande under färden, men vill alltid ha en reservplan.

Verktyg
Slidkniv, extrakniv, yxa av medelstorlek (från armhålan till handflatan har sagts mig och det fungerar bra för mig), en viksåg, ett bågsågsblad (en stomme kan tillverkas relativt enkelt), en fällkniv (av multiverktygsmodell. Underskatta inte vikten av extraverktyg som pincett eller sax eller den lilla sågen). Skedkniv brukar jag har med. Det är ju bushcraft, och man vill ju bygga saker och tälja och hålla på.

Jag har aldrig förstått tomahawks eller machetes i svensk natur. Men gillar man att hålla på med sådana så är det en smaksak. Man gör ju sådana här eskapader på skoj i regel och man ska såklart ha med sina favoritleksaker. Det har ju jag iallafall. :rambo:

Mat o Dryck
En rostfri (eller aluminium) flaska med kork. Du kan smälta snö, koka och desinfektera vatten direkt i kärlet över elden. Ett rostfritt kokkärl för mat o dryck och om du orkar, en termos. Det är ofta jag vaknar skakandes av köld och då är det skönt att kunna dricka något varmt direkt.
Vad mat jag vill äta såklart och kanske kaffe eller te. Alkohol är en dålig idé, iallafall vintertid. Sommartid är det en rätt nice idé.
Är man lite dragen så är det lätt hänt att man inte vaknar av kölden och fryser ihjäl. Obra.

Säkerhet, kem o medicin
En massa plåster av olika slag, handsprit, hårdtvål, tandborste, bandage, cederoths blodstoppare, vattenreningstabletter, ficklampor, extrabatterier, avstängd mobiltelefon, Vattenskyddad tvåvägsradio med skogsantenn. Lite smärtstillande och liknande. En liten flaska kokt linolja och en snusdosa med kokosfett. Myggmedel sommartid. Absolut myggmedel.

Tandkräm i skogen, nja. Varmt vatten duger bra tycker jag. Kan använda lite vit aska ibland om jag vill bli mer pussvänlig.

Jag har med en hel del verktyg. Jag har fällt mindre träd och klyvt ved med morakniv, det funkar, och är rätt kul faktiskt, men det tar lite tid. På vintern vill, iallafall jag, vara bombsäker på att jag får till en eld relativt fort. För jag tycker om att leva.

Sen beror det på vad jag ska göra för projekt. Jag gillar att tälja kåsor och skedar, bygga stolar och vindskydd och liknande, sängar, lite blandat. Jag gillar trapping och övar mycket på att göra fällor av olika slag. Göra snören och rep och liknande av fiber, sånt. Det finns högvis med inspiration på nätet. Jag har med mig en anteckningsbok där jag gör ritningar och anteckningar om mina vistelser.

Jag har medvetet inte tagit upp fabrikat, tycker inte det är viktigt med märken. Men jag har valt saker av god kvalitet. Det är viktigt att saker håller. Nämnde visst morakniv en gång, men det är bra grejer till rimliga pengar som jag känner att jag kan lägga handen på hjärtat och ställa mig bakom.
Bra grejer behöver inte kosta mycket. Som med allt så är Bushcraft något av en materialsport där specifika märken lyckats lansera sig som "det enda rätta". På min del av det sociala media-flödet så är det mycket märken, men egentligen vet jag, som alla andra, att det inte är viktigt, det är bara för att få träffar och folk klickar på dem taggarna och man har intalat sig själv att man ser proffsigare ut om man håller i dem. Din plasthängda finska yxa i brandgult och svart duger absolut superbra, till allt utom Instagram.

En sak jag tänker på är att använda plastpåsar eller drybags till all utrustning som jag vill hålla torr. Det ryggsäck jag brukar använda vintertid är på 80L och då har jag saker hängarna utanpå och i bälte och fickor också. Ryggsäckar är ALDRIG vattentäta. Nu kanske jag generaliserade lite, jag har ju inte använt alla, men jag skulle aldrig tro på något liknande mirakel.

Så, skrev lite löpande här så grammatiken är kanske lite norrländsk talspråk och aspergers :hm: Men det är som det är.

Så gör jag då! Du gör kanske annars, så berätta!
Kurio
Inlägg: 162
Blev medlem: 14 maj 2019 22:18

Re: Bushcraft: Utrustning

Inlägg av Kurio »

Genomtänkt! Snyggt!
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: Bushcraft: Utrustning

Inlägg av vantohal »

Navigation

Orienteringskartor finns på nätet och kan beställas. Kompass av orienteringsmodell och liten knappkompass för att hålla koll på riktning. Det är väldigt lätt och har hänt mig flera gånger när jag inte varit uppmärksam, att gå på underligt bekanta fotspår.
Är det mörkt och stjärnklart så är det ingen dålig idé att hålla koll på himlavalvet för att hålla kursen.

Här är den bra sida om navigation med hjälp av himlen: http://www.overlevnad.se/artiklar/orien ... imlen.html
Ursus

Re: Bushcraft: Utrustning

Inlägg av Ursus »

Kul tråd! Kan haka på...

Jag har en stor affektion för militärt överskott, det blir ett något genomgående tema. Gillar slitstyrka och enkelhet. Dessutom är det ofta billigt.

Kläder

Underställ är antingen på eller med på färd. Vintertid dubbla. Lägger gärna lite extra pengar på dessa, ska vara bekväma och varma. Ullkortkalsonger är gud vintertid.

En flanellskjorta eller natotröja frekventerar överkroppen, likaså m59-fältskjortor. Ytterst har jag någon fleeceanorak eller smock. Vattenavstötande och vindbrytande är trevliga egenskaper. Vintertid vadmal eller en skinnanorak som jag hittade på loppis.

Benen? Har under många år fallit för detta med Fjällräven, men börjar nu fasa ut dem. De är bra för det syfte jag har dem till, men tycker att kvaliteten tappar för varje nytt par jag köper. Sömmar som går isär, lösa trådar överallt. Knappar som lossnar. M59-byxor är på test som billigt alternativ, och nöjd hittills.

På fötterna sitter Jörn-kängan och inget annat, en av få dyra investeringar. Dubbla sockor året runt. Experimenterar för nuvarande med mer traditionella skor för mycket kalla dagar.

Huvudledes gäller någon form av hatt, mössa, buff eller varför inte klassikern m59? Eller en blodskopa...Vintertid är det björnfitta som gäller.

Icke att förglömma är halsduken. Försvarets gamla grå är bra. Annars finns mången snusnäsduk på min person. Ibland en palestinasjal.

Händer värms av Hestra. Lägger stor vikt vid handskar och vantar efter att ha förfrusit mina fingrar lite lättare som ung. Sommartid är ett par tunna arbetshandskar i fickan alltid. Ett par bäverpälsvantar med lovvikkavantar inuti vid riktigt jävla kalla dagar.

Har en fjellduk som regnponcho och "ensamma vargen", en trevlig kombination.

Läger

Är partisk till tält sommartid, mest bara för att det är enkelt att hålla sig borta från mygg. Men gillar en djungelhammock mer och mer, lite bängligare bara med underquilt/overquilt samt att få till en bekväm uppsättning för att sova på sidan, men det är en inlärningskurva. En hammock känns trygg och fin. Kan hänga överallt där det finns träd, inga stenar besvärar en. Höst vinter vår är jag mer liberal. Då är det mer bivacker som gäller. Även om ett tält vintertid är ett trevligt alternativ om det är blåsigt och eländigt. Ämnar att tillverka ett kamintält i sommar av presseningar.

Sova gör jag gärna under en ullfilt, men de är småtunga. Har flertalet. Investerar dock väl i sovsäckar också. Har en dunis för vinterbruk, en tresäsongers för vår och höst och en ensäsongs för sommar.

Ett heltäckande myggnät (typ för sängar) följer med vår sommar höst om jag ska bivacka. Om det finns mygg för tillfället kommer mygg att finna dig.

Öronproppar. På tal om mygg. Öronproppar, för guds skull!

Space blankets, som vantohal nämner, är riktigt bra när det är kallt. Sätt upp bakom ryggen vid eldning och känn efter själva.

Eld/verktyg:

Kniv, fullstor yxa under kall årstid/mindre yxa sommartid, viksåg sommartid/bågsåg vintertid.

Paracord. Gud ja.

Diverse kit. Sygrejer, lite silvertejp och annat. Någon enkel ficklampa och pannlampa. Kompass osv.

Ferro, tändare, tändstickor, zippo. Ibland ett elddon eller ett bågdrillskit om jag inte vill tillverka på plats. Gott om brännbart i fickor och påsar. Kåda är en favorit.

Kanske en navare eller annat specialverktyg beroende på vad jag ämnar göra i bushen.

Under jakten givetvis ett skjutvapen. Något enklare fiskekit för mete hänger med oftast.

En vandringsstav med något vasst i ena änden hänger ibland med också.

Matlagning/mat/dryck

Snuskburk. Nog sagt. Fungerar som stekpanna och gryta. Enkel, effektiv, kompakt nog.

Termos under kallare årstider. Är partisk till en stor snarare än flera små. En tvåliters vattenflaska över axeln sommartid, försvarets aluflaskor i filt vintertid.

Mat? Allt möjligt. Nudlar, konserver, gröt, brödmix, ibland till och med frystorkat när motivationen är låg. För kortare turer färskt kött och annat. Kompletteras med godsaker ur bushen.

Björnsäck. Hänger gärna upp mat över natten i ett träd, bara för trygghetens skull.

Eljest

Bok. Läsa är kung.

Ibland en spade om jag vill spada. Såsom bajshål, olika varianter av eldgropar, gräva ut en eld vid släckning, osv.

10 l hopfällbar hink. Guld vid eldsläckning eller vattenhämtning.

Sommartid är jag ibland lat och har ett vattenfilter modell Katadyn. Väldigt smidigt och besparar kokning under torra och heta sommardagar. Även sommartid har jag (chocken, skräcken!) med mig någon form av friluftskök om eldförbud gäller. Nog för att jag vet hur man eldar säkert även under extrem torka, men ingen idé att ta risken om det inte är nödläge.
Skriv svar

Återgå till "Bushcrafting"