Lämna batterier i beredskapslampor eller inte?

Här får även batteribankar, batterier och laddare sin plats för diskussion.
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Lämna batterier i beredskapslampor eller inte?

Inlägg av somvanligt »

Det slog mig precis att man kanske inte ska ha batterier i pannlampor och ficklampor i olika beredskapsväskor/ryggsäckar. De blir ju liggandes länge om inget händer och kan börja läcka. Å andra sidan gäller det de flesta ficklampor i hemmet också som inte används särskilt ofta. Hur tänker nu kring detta? Jag vet inte hur vanligt detta är men det har definitivt hänt mer än en gång att gamla batterier läckt och även då förstört lampan.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Sterb
Inlägg: 227
Blev medlem: 28 apr 2019 18:52

Re: Lämna batterier i beredskapslampor eller inte?

Inlägg av Sterb »

För det som skall hanteras som lager, har jag mina batterier i en ziplock påse vid sidan av utrustningen som skall använda batterierna.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Lämna batterier i beredskapslampor eller inte?

Inlägg av Charlie** »

Vet jag om att jag inte kommer att använda lampan under en längre tid, så plockar jag ur batterierna och lägger dessa i anslutning till lampan. Det är onödigt att lampan skulle bli förstörd. Den lampan jag har i bilen har jag batterierna i för jämnan men å andra sidan är det en väldigt billig lampa. I jaktkojan har jag en en enkel ficklampa liggandes på en hylla direkt innan för dörren. I en burk på samma hylla ligger batterierna. Jag kan med lätthet hitta lampan och batterierna i beckmörker, stoppa i batterierna och tända lampan.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Lämna batterier i beredskapslampor eller inte?

Inlägg av bastard »

dom kan svullna med och då får an inte ut dom utan mycket bekymmer, så nej, batteri i på dom man använder, annars inte
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1424
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Lämna batterier i beredskapslampor eller inte?

Inlägg av jr_36 »

Generellt sett, nej. Gjorde det ibland förr (och då med en pappersbit mellan minuspolen för att förhindra krypström på digitala grejer, eller oavsiktlig påslagning). Men upptäckte när batterierna väl börjar läcka så kan det gå fort, från fin till droppande på en vecka, och var då i en enkel mörkerkikare (som fixades utan problem)...

Mina undantag: Enkel ficklampa i bilen, vissa saker som använder 18650 (större litiumjonbatterier)

Edit: Och de som läckte var "utgångna", så får väl skylla sig själv, men lätt hänt i beredskapsgrejer så...
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 266
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Lämna batterier i beredskapslampor eller inte?

Inlägg av somvanligt »

Ok. Någon som har statistik på eller vågar sig på en kvalificerad gissning procentuellt hur många batterier som deformeras/läcker till slut?
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10527
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Lämna batterier i beredskapslampor eller inte?

Inlägg av bastard »

absolut,

100% :mrgreen:
kan ta lite tid innan man kommer dit men dom kommer läcka :ugeek: :bam: ;)

tyvärr har jag råkat ut för en del batteriläckagge och jag avskyr det

inga batterier verkar helt läcksäkrade, men kan ta 10-20 år innan dom läcker

bra brunstensbatterier är bättre på den fronten, men går knappt att köpa längre
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Lämna batterier i beredskapslampor eller inte?

Inlägg av Charlie** »

Förr i tiden sas det att man skulle förvara batterier i kylskåp för att dessa skulle hålla längre. Gäller det fortfarande eller är det en myt? Hur förvarar man batterier bäst?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
jr_36
Inlägg: 1424
Blev medlem: 23 apr 2019 20:29

Re: Lämna batterier i beredskapslampor eller inte?

Inlägg av jr_36 »

Charlie** skrev: 07 feb 2020 22:19 Förr i tiden sas det att man skulle förvara batterier i kylskåp för att dessa skulle hålla längre. Gäller det fortfarande eller är det en myt? Hur förvarar man batterier bäst?
Finns en annan tråd där vi diskuterat det lite: https://preppad.se/viewtopic.php?f=81&t=615&p=5788
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
falken
Inlägg: 180
Blev medlem: 23 dec 2019 20:38

Re: Lämna batterier i beredskapslampor eller inte?

Inlägg av falken »

somvanligt skrev: 07 feb 2020 10:57 Det slog mig precis att man kanske inte ska ha batterier i pannlampor och ficklampor i olika beredskapsväskor/ryggsäckar. De blir ju liggandes länge om inget händer och kan börja läcka. Å andra sidan gäller det de flesta ficklampor i hemmet också som inte används särskilt ofta. Hur tänker nu kring detta? Jag vet inte hur vanligt detta är men det har definitivt hänt mer än en gång att gamla batterier läckt och även då förstört lampan.
Inga batterier i lampor (eller något) som inte används hyfsat ofta.
Har förstört ett antal prylar med läckande batterier.

Varför chansa? Finns väldigt få fördelar med att ha batterierna i prylarna om de inte används.

En annan sak är att hålla koll på o-ringar, skruvar och liknande. Har t.ex. en MAG lämpa som jag inte får isär då den ärgat ihop.
Då har jag gett mig på den med polygrip så till den milda grad att jag förstört den.

Fast den låg länge i oanvänd i en låda, vi pratar 6-7år. Det faller lixom utanför bristande underhåll, det är obefintligt underhåll :-)
Skriv svar

Återgå till "Ficklampan och annan buren belysning."