Filterfråga

Vi har mer än bara mat på lager, vad, varför, hur mycket och hur länge håller sig prylarna?
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Filterfråga

Inlägg av Obstinat »

Någon här som känner till om Sundströms partikelfilter SR 710 har natogänga/EN 148-1. De skriver ang filtret att det är en specialgänga som är anpassad till deras masker med fläkt. Tanken ifrån min sida är om filtret även passar masker med Nato gänga. Då slipper jag köpa deras adapter modell 280-3 o strula med lösa filter. Det jag ser ifrån deras hemsida är att gängan ser lite kortare ut. Men svårt o avgöra stigning samt diameter :-g

Hade faktiskt telefonkontakt med Sundströms idag o frågade. Svaret var nekande. Men tänker samtidigt att de vill sälja fler produkter..... :notme:
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Filterfråga

Inlägg av xsive »

Obstinat skrev: 17 feb 2020 16:30 Någon här som känner till om Sundströms partikelfilter SR 710 har natogänga/EN 148-1. De skriver ang filtret att det är en specialgänga som är anpassad till deras masker med fläkt. Tanken ifrån min sida är om filtret även passar masker med Nato gänga. Då slipper jag köpa deras adapter modell 280-3 o strula med lösa filter. Det jag ser ifrån deras hemsida är att gängan ser lite kortare ut. Men svårt o avgöra stigning samt diameter :-g

Hade faktiskt telefonkontakt med Sundströms idag o frågade. Svaret var nekande. Men tänker samtidigt att de vill sälja fler produkter..... :notme:
Går inte ihop tyvärr
Sundströms gänga är 44x1/7"
https://www.srsafety.se/amfile/file/dow ... t_id/6068/
Natogänga är 40mm med 7 gängor per tum
https://www.sis.se/api/document/preview/80009188/

Varför göra det enkelt? :wall:

Sundström säljer en adapter för att använda deras vanliga filter utan gänga i masker med 40mm Natogänga
https://www.magasin10.se/sakerhet/andni ... -sr-280-3/
I started out with nothing, and still have most of it left
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Filterfråga

Inlägg av Obstinat »

xsive skrev: 17 feb 2020 16:55 [quote=Obstinat post_id=9938 time=<a href="tel:1581953422">1581953422</a> user_id=101]
Någon här som känner till om Sundströms partikelfilter SR 710 har natogänga/EN 148-1. De skriver ang filtret att det är en specialgänga som är anpassad till deras masker med fläkt. Tanken ifrån min sida är om filtret även passar masker med Nato gänga. Då slipper jag köpa deras adapter modell 280-3 o strula med lösa filter. Det jag ser ifrån deras hemsida är att gängan ser lite kortare ut. Men svårt o avgöra stigning samt diameter :-g

Hade faktiskt telefonkontakt med Sundströms idag o frågade. Svaret var nekande. Men tänker samtidigt att de vill sälja fler produkter..... :notme:
Går inte ihop tyvärr
Sundströms gänga är 44x1/7"
https://www.srsafety.se/amfile/file/dow ... t_id/6068/
Natogänga är 40mm med 7 gängor per tum
https://www.sis.se/api/document/preview/80009188/

Varför göra det enkelt? :wall:

Sundström säljer en adapter för att använda deras vanliga filter utan gänga i masker med 40mm Natogänga
https://www.magasin10.se/sakerhet/andni ... -sr-280-3/
[/quote]

Tack för svar! Då vet jag!
Har redan några 280-3 filteradapter men hoppades hoppa över denna adapter på övriga masker :mrgreen:
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2514
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Filterfråga

Inlägg av xsive »

För att vara lite tydligare. Samma adapter 280-3 sitter ju på Helmasken SR200. Dvs gängan där är NATO 40mm
Sundströms gängfilter är endast avsedda för fläktassisterade masker som har annan gänga
Är för att dessa har ett annat andningsmotstånd
Finns någon annan EN-norm som styr det men minns inte vilken
I started out with nothing, and still have most of it left
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Filterfråga

Inlägg av Obstinat »

xsive skrev: 17 feb 2020 17:15 För att vara lite tydligare. Samma adapter 280-3 sitter ju på Helmasken SR200. Dvs gängan där är NATO 40mm
Sundströms gängfilter är endast avsedda för fläktassisterade masker som har annan gänga
Är för att dessa har ett annat andningsmotstånd
Finns någon annan EN-norm som styr det men minns inte vilken
I mitt fall så är det så att jag har x antal helmasker med natogänga. Som jag önskar kunna använda ev med ett P3 filter endast inkl förfilter. Med tanke på den ev pandemin. Hade hoppats slippa köpa adaptrarna o lösa filter. Utan bara kört med med färdiga filter SR 710. Men typiskt nog skall ju inget vara för smidigt o lätt.... :D
Scoo
Inlägg: 272
Blev medlem: 06 maj 2019 08:45
Ort: Nånstans nära taigan

Re: Filterfråga

Inlägg av Scoo »

Scott tillverkar ett P3 filter (kallas Scott Pro2000 Pf10) och till deras Pro2000 serie (standardgänga) finns det förfilter jämte hållare: exempelbutik

Tyska Dräger har även deras X-plore serie som är filter till vanliga skruvgänga men hittar inte förfilter till dessa efter snabb sökning, enbart asymmetriska som är tänkta till masker där man har två filter, ett på varje sida.
För mina barns skull
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Filterfråga

Inlägg av Obstinat »

Tack för tipset! :up:
Scoo skrev: 19 feb 2020 09:58 Scott tillverkar ett P3 filter (kallas Scott Pro2000 Pf10) och till deras Pro2000 serie (standardgänga) finns det förfilter jämte hållare: exempelbutik

Tyska Dräger har även deras X-plore serie som är filter till vanliga skruvgänga men hittar inte förfilter till dessa efter snabb sökning, enbart asymmetriska som är tänkta till masker där man har två filter, ett på varje sida.
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Filterfråga

Inlägg av Tank »

Scoo skrev: 19 feb 2020 09:58 Scott tillverkar ett P3 filter (kallas Scott Pro2000 Pf10) och till deras Pro2000 serie (standardgänga) finns det förfilter jämte hållare: ...
Skaffade just det filtret på just Scoos inrådan för några år sedan till kronans mask (när den gick att köpa). :) :up:
Då från Finland. :sneaky:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1282
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Filterfråga

Inlägg av reboot »

Obstinat skrev: 19 feb 2020 10:13 Tack för tipset! :up:
Scoo skrev: 19 feb 2020 09:58 Scott tillverkar ett P3 filter (kallas Scott Pro2000 Pf10) och till deras Pro2000 serie (standardgänga) finns det förfilter jämte hållare: exempelbutik

Tyska Dräger har även deras X-plore serie som är filter till vanliga skruvgänga men hittar inte förfilter till dessa efter snabb sökning, enbart asymmetriska som är tänkta till masker där man har två filter, ett på varje sida.
Har just rensat lagret av Scott pro2000 på Magasin 10 samt köpt deras sista 280-3-adaptrar + filter till dom.
Har beställt ytterligare Scott pro2000 från:
https://www.toolab.se/produkt/Scott-Par ... 00-5052670.
Kostar 85:- inkl moms där, vilket är ett bra pris. Fraktfritt över 499:- Passa på då dom bara har c:a 30st kvar!
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Obstinat
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 maj 2019 18:19

Re: Filterfråga

Inlägg av Obstinat »

Gjorde oxå en beställning!

Nu till två följdfrågor ang partikelfiltrerna. Dels sitter det ett förfilter på dessa?
Hur skall man tänka i ett skarpt läge vad det gäller hållbarhet/livslängd. Dvs om nu dessa filter endast nyttjas i en miljö där man vill undvika viruspartiklar o inte smutsiga miljöer där filtret sätts igen av damm o dyl. Så borde ju livslängden vara om inte oändlig men länge om man undviker dammiga miljöer?
Skriv svar

Återgå till "Förrådsställd utrustning"