Ekonomisk kollaps

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarvisningsbild
bastard

Re: Ekonomisk kollaps

Inlägg av bastard »

inte vår avdelning, vi förbereder oss för kaos...

politikerna ordnar det....

få se hur djupt det går, men ändå är det en relativt beskedlig sak, det ligger inte drivor av kroppar på gatorna och ingen anarki, än i varjefall
if you listen to fools the mob rules
preppa , deppa eller fårk, välj själv

Användarvisningsbild
reboot

Inlägg av reboot »

Jakob skrev:
07 apr 2020 22:10
Det kan vara värre än nån vågat gissa.
Vad händer om löne- och sparkontot fryses?
Vad händer om det blir hyperinflation?
Vad händer om banker går omkull?
Vad händer om valutor går i graven?
Vad händer om välfärdssamhället störtdyker?
Inga bidrag, inga pensioner, ingen A-kassa.
Total anarki!

Fixa det här nu. Jag har sett avgrunden, och den är djup.
Helt riktig frågeställning!

https://se.search.yahoo.com/search;_ylt ... 10&xargs=0

Generaldirektör Roberto Azevedo (WTO) varnar för ”den djupaste ekonomiska recessionen under vår livstid”.

Men det är ju samtidigt vad varje seriös hard-core-prepper/survare preppar för, så det är till att pricka av i din lista på scenarion och vidta dom ”gilla läget”-motåtgärder du har möjlighet till......
I'd rather be judged by 12 than carried by 6 .........

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.

Användarvisningsbild
bastard

Inlägg av bastard »

en stor räddningsinsats från eu nu, få se om det hjälper något eller om pengarna bara försvinner i ett svart hål

Användarvisningsbild
Omnivore

Inlägg av Omnivore »

Fnordspotting hade en krönika om det kommande ekonomiska stålbadet och hur det kommer att påverka den goda medelklassen.
Vad som i första hand gör de upprörda invändningarna mot Hakelii och Hessii något ekonomistiska och till synes väldigt cyniska syn på epidemibekämpning värda att undersöka närmare är dock någonting helt annat, nämligen att merparten av dessa debattörers belackare sannolikt snart lär byta fot.
...
Den dekadenta och ständigt poserande medelklass som länge levt gott på lånande pengar kommer få ett bryskt uppvaknande när den plötsligt både behöver vända på varje krona och tvingas till prioriteringar den tidigare aldrig kunnat föreställa sig att den en dag skulle behöva nedlåta sig till.
http://fnordspotting.blogspot.com/2020/ ... h-den.html
Så länge jag inte skadar någon annan eller mig själv tänker jag göra, säga, äta och klä mig precis som jag vill.

Användarvisningsbild
maskros

Inlägg av maskros »

Kicking the can... https://cornucopia.cornubot.se/2020/07/ ... -till.html
Börjar undra om jag är dum i huvudet som eftersträvat att vara skuldfri.
Un diente de león no puede manejar todo.

Användarvisningsbild
Ursus

Inlägg av Ursus »

maskros skrev:
01 jul 2020 11:05
Börjar undra om jag är dum i huvudet som eftersträvat att vara skuldfri.
Absolut inte.

Om det något som min högskoleutbildning inom ekonomi har lärt mig så är det att ekonomer inte har den blekaste aning om någonting. Allra minst nationalekonomer. Låt dem leva i sina bubbla och tro att deras godtyckliga teorier och paket kan hålla på för evigt. Det är bara en tidsfråga innan korthuset rämnar.
Come, our end, suddenly
All hail our lethargy

Användarvisningsbild
maskros

Inlägg av maskros »

Ursus skrev:
01 jul 2020 11:46
Det är bara en tidsfråga innan korthuset rämnar.
Gammal diskussion men intressant ändå tycker jag.

Om jag sitter med lån jag tagit för att förbättra min bostad, exempelvis några hundra k för att fixa en fet solanläggning och ekonomin brakar. Kan man då inte tänka sig att det blir nån form av reset eller helikopterpengar eller nåt? Är det inte risk att man går miste om massa godsaker bara för att man sitter och håller igen för att vara skuldfri?

Senaste åren, sen jag på allvar betat av mina skulder, har de som lånat och köpt gjort lysande affärer. Bott gratis i trevliga hus eller lägenheter medan jag lagt undan vad jag kunnat och blivit väldigt försiktig med pengar. Ser man bakåt har jag gjort fel, med lite lån och lyxigare boende hade jag "tjänat" pengar som jag nu inte har.

Lite bitter, visst, men det kan man väl få vara?

Det finns förstås en risk att lån och ekonomi som skiter sig slutar med att jag blir av med jobbet och tvingas sälja med förlust, bara för att jag tog lånen och det är därför jag inte gör slag i saken och lånar pengar. Men hur stor är den risken? Det verkar som att man är beredd att ösa pengar över marknaden för att hindra systempåverkande förändringar. De som har affärer nära penningutloppen (finans) tjänar förstås på det medan den som är försiktig och sparar förlorar. Det är en lärdom jag har väldigt svårt att ta till mig.

Idealet, som jag givetvis inte är ensam om att fundera på, är att hitta något man kan låna till, köpa och sedan sälja om det skiter sig. Utan att förlora på det men samtidigt vara med i det gôtta av en härlig lånefest. Vad skulle det vara? Även om man hittar det, får man låna (tillräckligt mycket) till det? Exempelvis är det gissningsvis helt ok att köpa 1000 ha skog eller en hyresfastighet på lån när räntorna är låga och inflationen kommer att sticka iväg men...

Protect

Inlägg av Protect »

Hade du varit lyckligare med en massa extra lull-lull du egentligen inte behöver som är köpta för pengar du inte har? Tryggad framtid är iallafall för mig värt mer än ett flott boende banken äger för den dan pengainflödet sinar då blir det trist.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,

Användarvisningsbild
maskros

Inlägg av maskros »

Nä, men jag hade varit lyckligare om jag kunde bocka av sista raden på listan "Prepp kvar att göra". :P

Allvarligt kommer man väl aldrig dit men preppandet drar ibland med sig extra kostnader. Skulle kännas skönt att vara i läget att det mesta av det viktigaste var avklarat. SHTF kan ju vara skilsmässa + uppsagd + marknadskrasch + långtidssjuk. Det skulle vara fint att känna att man klarade även en sån grej.

Användarvisningsbild
bastard

Inlägg av bastard »

den kokta groder ser jag som om

en negativ spiral för sveriges, europas och världens verkningsgrad
där man ser skattepengar som något som kommer av sig självt och spenderar dom på sakerf som INTE gör någon nytta

med fler saker som är dålig verkningsgrad i samhället så kommer dom färre som faktiskt jobbar med saker som får samhället att producera vad som behövs att betala för fler personers jobb som inte gör någon nytta,

kanske svårt att få rätsida på
men den absoluta grunden vi behöver för att överleva är , här i norden
mat , och lagring av den så man klarar sig över vintern och kan odla igen
skydd, värme och bostad för vintern

sedan kommer sekundera saker som jag och dom flesta ser som basbehov
sjukvård
räddningstjänst, som brandkåren
polis
militär

tertiert så finns det många saker som bör fungera
äldrevård
skola

om sakern ovan vore det ända vi jobbade för skulle vi inte behöva jobba så mycket och ha tid kvar för att göra mycket vi själva vill göra

men ju fler saker som skall betalas av "alla" ju sämre verkningsgrad får ett samhälle

det går att fråga sig,
behöver vi ha svt? eller skulle det räcka med en betydligt mindre del av radio och tv som är skattefinansierad?
resten kan var och en köpa för egna pengar och eget val

behöver vi ha skattefinansierad , peta in något som du betalar för men inte annvänder

den stora svårigheten med det samhälle vi levar med idag är att skala bort saker som INTE ska finansieras av allmänna medel
eller kanske storleken på det

beehövs kungahuset?
behövs bidrag för tidningar och media?
behövs stöd till idrottsföreingar
behövs skattefinansierade flygplatser

politik, japp, men den stora frågan är verkningsgrad, och när inkomsterna för det almänna minskar, kommer då skatterna ökas eller utgifterna minskas?
vilket kommer fungera?

Skriv svar