Innan ni började preppa.

Dom finns där, även efter det blir oroliga tider, men hur ska man hantera dom ?
Ursus

Re: Innan ni började preppa.

Inlägg av Ursus »

"Prepper" eller survivalist blev jag väl inte i ordets rätta mening förrän kring 2012. Upptäckte bara dessa termer av en händelse, det ena ledde till det andra, och inom kort var jag involverad i flertalet hemsidor inklusive gamla SS-forum. Där fick jag många goda idéer om hur hemberedskap och lagerhållning kan gå till, samt mer konkret om vilka hot som vi står inför i världen.

Men innan dess var jag inte omedveten. Är född på landet med allt vad det innebär. Uteliv, fiske, jakt, trädgårdsland och liknande. Överlevnadshandboken kom in i mitt liv kring tio-elva år. Var omedelbart såld på allt som hade att göra med ätliga växter, trapping, skyddbygge och dylikt. Idag börjar det personliga utebiblioteket vara digert.

Så en viss bakgrund har man ju innan detta började på allvar.
Skymning skrev: 01 mar 2020 09:48 Växte också upp med morakniv, lärde mig använda den och ser den bara som ett verktyg, inte som ett objekt att dyrka som vissa på såna här forum gör - ni som har mer än 3 knivar är ganska oroväckande.
Har runt två dussin-trettio knivar allt som allt.

Tre skålknivar, en krokkniv, två korta täljknivar varav en är egengjord. Set om fyra slaktknivar. Fiskfileare. Bandkniv, späntkniv, stämjärnskniv (fruktansvärt användbara vid projekt). Fällkniven F1, en Casström, en Seved Hjelm-kniv för bushcraft, men lutar åt att sälja nån av dessa. Mina eviga favoriter: Ett x antal Frost, Mora, KJ Eriksson, E Karlsson etc. med de berömda röda träskaften. De flesta begagnade och restaurerade. Underbara trotjänare i många år, bra att ha några i reserv då moderna varianter suger. Lite eljest slaskknivar till diverse mindre nogräknade projekt, typ Hultafors HVK. Ett par enkla fickknivar som roteras i EDC:n beroende på syfte, vanligtvis en gammal go Victorinox med lämpliga funktioner.

Plus ett halvdussin yxor. Varav hälften är restaurerade gamla härkar, för att det är roligt och givande att restaurera. Och min älskade snickaryxa såklart.

Men då är jag också hobby-hantverkare, så det behövs antar jag. Så länge de kommer till faktiskt användning har jag inget emot en diger samling av skärverktyg. Skulle det däremot vara tre dussin bajonetter, stövelknivar, taktiska knivar och machetes skulle mina röda lampor börja blinka.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Innan ni började preppa.

Inlägg av Protect »

Jag har också en flora hugg och skärverktyg samt en busk-kniv som kan betecknas som machete, alla eggverktyg har sin specialitet och sitt användningsområde och jag dyrkar definitivt inte knivarna utan använder dom till det dom ska användas till, dvs. som dom verktyg dom är. Många som pysslar med "överlevnad" på nätet verkar vara knivfetischister utan verklighetsuppfattning tyvärr, en "skit-mora" från Biltema för 29 spänn kan göra jobbet lika bra som en för 599 spänn från nån hipp överlevnadssajt, det enda som gäller är ju i grund och botten att få jobbet gjort, inte vad redskapet och i det här fallet kniven kostat.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Innan ni började preppa.

Inlägg av Daltorpet »

Protect skrev: 01 mar 2020 13:41 Jag har också en flora hugg och skärverktyg samt en busk-kniv som kan betecknas som machete, alla eggverktyg har sin specialitet och sitt användningsområde och jag dyrkar definitivt inte knivarna utan använder dom till det dom ska användas till, dvs. som dom verktyg dom är. Många som pysslar med "överlevnad" på nätet verkar vara knivfetischister utan verklighetsuppfattning tyvärr, en "skit-mora" från Biltema för 29 spänn kan göra jobbet lika bra som en för 599 spänn från nån hipp överlevnadssajt, det enda som gäller är ju i grund och botten att få jobbet gjort, inte vad redskapet och i det här fallet kniven kostat.
Helt klart funkar en skitmora att få jobbet gjort. Tex om man glömmer kniven och ska ut på en tur i form av jakt, vedspänte och täljning. Ska du ut på en liknande tur flera ggr så funkar nog inte skitmoran lika bra. Men och andra sidan får du 20 skitmoror till priset av en 600krs kniv. Det skulle ge vad jag uppskattar till 60-80 turer. Gör man 10 turer per år så ger det 6-8år så man kan ju tänka vad som är mest värt för en själv.

Jag har nog närmare 30 knivar i bara styckseten. Jag har fyra Biltemastycknivset ( ett i varje jaktstuga ) 3 finare set ( ett hos oss, ett hos svärfamilj och ett hos föräldrarna) några äldre set som ligger utspridda i bodarna, har inte exakt koll på dem.

Sen har jag nog ett 10tal fiskeknivar i olika drag/fiskelådor. Säkert lika många skitmoror/snickarmoror och loppisfynd.

Jaktknivar, täljknivar, röjknivar, isoleringsknivar etc etc. Dessutom ett äckligt överdrivet gäng yxor( samlar, resturerar, hobby )

Så jag är nog lite beyond rökt :lol:

Men jag äger faktiskt bara en Rambo/tactical/överlevnadkniv. En gammal hobbexkniv jag fick när jag fyllde år. Den här nog följt med ut max fyra ggr på 20 år :lol:
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
bokmalen
Inlägg: 763
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Innan ni började preppa.

Inlägg av bokmalen »

Hmmm... undrar vad som hände med min Rambo-kniv? :hm:
I intend to live forever, or die trying to
Huspreppen
Inlägg: 90
Blev medlem: 06 okt 2019 11:52

Re: Innan ni började preppa.

Inlägg av Huspreppen »

I min värld så är människan ett bekvämt vanedjur, så när det kommer att börja bli tomt i affären så kommer dom nog ändå att stå där utanför. Tills någon ser att jag och de mina rör sig lite lättare än alla andra, då står dom utanför min dörr.
Så skulle det bli så brunt läge att affärerna inte får in mat, då är inte vi kvar i huset.
Håller en väldigt låg profil med min prepping, inte ens släkten eller min sambo (som inte är prepper men låter mig ha min hobby ifred) vet exakt vad jag har samlat på mig och vart det är.
Försöker hålla koll på nyheter och händelser så när det snackas om kriser och liknande i fikarummet så brukar jag alltid flika in med information och avsluta med något liknande "fortsätter det i den riktningen går det inte att handla köttbullarna på Ica längre"

Har väl lite fler knivar än vad som anses normalt, dock inget som är tacticool. Mest hantverksknivar och några handgjorda.
Som timringsnörd så tänker jag inte gå in på hur många yxor jag har.. :D
Skriv svar

Återgå till "Familj,vänner, folk man känner och pöbeln."