andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av maskros »

Kardinal skrev: 19 dec 2020 11:20 Exempel på rutin för användning av mask, inkl. desinfektion och när filter byts:
SR-100 https://meetings.lg.se/pdfFile/pdfFile. ... 6N9Q%3d%3d
Skyddsmask 90 https://meetings.lg.se/pdfFile/pdfFile. ... %2fA%3d%3d
MSB:s riktlinjer för Skyddsmask 90: https://www.msb.se/contentassets/107478 ... on-4-0.pdf
Superbra!! Tack för dem.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av maskros »

F.ö. testade jag, inspirerad av en bild på nätet, att bära munskyddet så att den undre snodden gick över örat och den undre snodden under örat. Jag vred alltså snoddarna så de korsades och skyddet satt klart bättre och tätare. Tips bara.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av Kardinal »

maskros skrev: 19 dec 2020 19:10 Superbra!! Tack för dem.
"Fördelen" med en pandemi är väl att rutiner för civil användning med pragmatisk applikation blir tillgängligt. Sånt vi funderar på dagligen måste experter på myndigheter ta fram rutiner för, och med liknande resursbegränsningar som en själv - De har inte heller råd att byta P3-filter varje dag.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Vattendrag
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 jul 2020 15:22
Ort: odox

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av Vattendrag »

maskros skrev: 19 dec 2020 20:09 F.ö. testade jag, inspirerad av en bild på nätet, att bära munskyddet så att den undre snodden gick över örat och den undre snodden under örat. Jag vred alltså snoddarna så de korsades och skyddet satt klart bättre och tätare. Tips bara.
Testade detta när jag attackhandlade det sista inför julen i matbutiken. Det fungerar över förväntan och masken glider inte nerför näsan.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av maskros »

maskros skrev: 19 dec 2020 20:09 F.ö. testade jag, inspirerad av en bild på nätet, att bära munskyddet så att den undre snodden gick över örat och den undre snodden under örat. Jag vred alltså snoddarna så de korsades och skyddet satt klart bättre och tätare. Tips bara.
Nä, det gjorde jag inte alls. Den undre snodden gick över örat och den övre snodden under örat förstås! :smack:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 22 dec 2020 19:32 Nä, det gjorde jag inte alls. Den undre snodden gick över örat och den övre snodden under örat förstås! :smack:
Vänta nu.. Menar du över och under på SAMMA öra? Fan inte undra på det blev trassligt
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3014
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av maskros »

:lol: Detta blir virrigare och virrigare, sorry.

Jag talar om munskydd, aka kirurgmasker, såna blå pappsaker man kan ha för att hindra sitt spott och snor att flyga omkring och därmed minska risken att smitta andra. De har en ögla eller snodd på höger sida och en på vänster sida.

De flesta låter öglan/snodden löpa från skyddets överkant, över och runt bakom örat, sedan under örat och fram till undersidan av skyddet. Det jag såg på bild och testade var att vrida öglan ett halvt varv så att öglan gick från skyddets övre del, ned under örat och runt bakom, sen från övre delen av örat fortsatte den till skyddets nedre del.

Jag tyckte det gav tightare passning och mindre luftläckage och att skyddet satt på plats bättre.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av Kardinal »

maskros skrev: 22 dec 2020 22:40 :lol: Detta blir virrigare och virrigare, sorry.

Jag talar om munskydd, aka kirurgmasker, såna blå pappsaker man kan ha för att hindra sitt spott och snor att flyga omkring och därmed minska risken att smitta andra. De har en ögla eller snodd på höger sida och en på vänster sida.

De flesta låter öglan/snodden löpa från skyddets överkant, över och runt bakom örat, sedan under örat och fram till undersidan av skyddet. Det jag såg på bild och testade var att vrida öglan ett halvt varv så att öglan gick från skyddets övre del, ned under örat och runt bakom, sen från övre delen av örat fortsatte den till skyddets nedre del.

Jag tyckte det gav tightare passning och mindre luftläckage och att skyddet satt på plats bättre.
Jag fattade första gången! 8-) :lol:
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2521
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av xsive »

Kardinal skrev: 22 dec 2020 23:42 Jag fattade första gången! 8-) :lol:
Förlåt det gjorde jag också. :lol: Det var tyvärr min mörka sida som fick för sig att driva med en gammal man :oops:
I started out with nothing, and still have most of it left
Tank
Inlägg: 1698
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av Tank »

Jag har tre olika masker i fickan beroende på vart jag skall och hur länge.
En ffp3, en tandläkarmask och en tygmask.
Ffp3 och tyg är moddade för att sitta bra, munskyddet inte då det är slängas direkt.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"