andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av reboot »

maskros skrev: 05 jun 2020 21:42
reboot skrev: 05 jun 2020 21:00 – I Sverige har vi strategin att är du sjuk så ska du hålla dig hemma, i stället för att röra sig med munskydd, säger Anders Tegnell till TT.”
:roll:

https://www.expressen.se/nyheter/who-an ... nvandning/
Men det är väl vettigt? Kolla bilder på sociala medier vilka munskydd folk använder och hur de hanterar dem. Sen ska de tas av utan att man för över smittan till sig själv. Klart det hjälper något men det måste vara bättre att inte utsätta sig, eller? Var det inte du som ville ha hårdare begränsningar och inskränkningar för ett tag sen förresten, eller missminner jag mig?
Självklart man ska stanna hemma eller/och kontakta vården om man blir sjuk med symtom!
Väldigt konstigt att du, som verkar vara en klok person, uppfattar mitt svar som att jag förordar att man ska gå ut med mask på om man är sjuk med symtom!
Det har jag absolut inte sagt, eller någon annan här på forumet vad jag vet.

Radarparet Giesecke/Tegnell har hela tiden påstått att det på varje smittad med symtom går det mellan 10-100 symtomfria smittade, som Inte ens vet om att dom är smittade och som sprider smitta. Vore det inte bra om dessa också hade munskydd/mask då dom rör sig ute bland andra människor?
Detta kan bara uppnås genom att samtliga då i t.ex kollektivtrafiken bär mask! Alltså masktvång för alla i kollektivtrafiken!

Att du tror att ingen förmår att sköta sin maskhantering efter ha sett några enfaldiga idioter på sociala medier, kan inte vara ett rättesnöre om att det är meningslöst med masktvång.
Några (av välrenommerade virologer) ofta återkommande snuttar om korrekt mask-hantering i TV skulle ha en enorm genomslagskraft och få de ”sociala” idioterna att skämmas. Om dom nu har den förmågan.......

WHO menar att munskydd/mask är att rekommendera när säkerhetsavstånd inte kan upphållas, som i kollektivtrafiken, butiker, flygplatser, flygplan etc.
Tjeckien, Tyskland, Danmark m.fl. länder har redan infört mask-tvång i vissa av dessa omständigheter och flera följer.

Tegnell omyndigförklarar dessa åtgärder med sitt tjatiga mantra: ”stanna hemma om du är sjuk”, som inte är ett ”svar” på WHO’s rekommendationer, utan mera ett ”god dag yxskaft” och bevis på hans oförmåga att förstå situationen. Därav mitt ”roll eyes”

Om du går tillbaka och läser mina inlägg, i den här tråden Och andra, så vet du att jag sen början tjatat om åtstramningar, hårdare åtgärder och önskar att vi i dag hade varit i Norges situation i stället för att som nu ha tusentals dödsfall och svårt sjuka, samt vara parias i Europa.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av maskros »

Ursäkta, jag missförstod din :roll: -smily och trodde du menade att Tegnells råd om att stanna hemma vid sjukdom var dumt.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av reboot »

Nu f.o.m. måndag blir det masktvång på kollektivtrafiken i Storbritannien också!

People who need to travel to work can use public transport if they have no other option.

But remember, from Monday, it will be a legal requirement to wear a face covering or cloth mask on any form of public transport.

You will not be allowed to travel if you don’t have one and you could be fined if you don’t – so make sure you are prepared.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Ursus

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av Ursus »

Undrar just hur mycket maskanvändande det har varit under George Floyd/BLM-protesterna, annat än tygstycken och bandannor för att dölja ansikten? Troligtvis noll. Men det är ju OK av någon anledning.

Inväntar med spänning och oro kommande två veckor när inkubationstiden löper ut bland de som varit ute i den svängen.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av Skymning »

Missade den här tråden, men håller med Björne till 99%. Analogier om säkerhetsbälte/fortkörning är patetiska.

Mask är till för att skydda ANDRA. Det är ett komplement. Sjukvårdspersonal på COVID avdelningar använder inte bara mask som PPE utan även stänkskydd framför ansiktet och ögonskydd samt skyddskläder när de hanterar patienter.

I extrema fall har de positive airflow med heltäckande ansiktsmasker och rigorösa DON/DOFF rutiner för kläder för att inte ta med sig smittan hem till familjen. I vissa länder är spridning via aerosoler redan slutdiskuterat.

I övrigt så tycker jag att regeringens "hantering" av Covid19 ska utredas av en extern opolitisk grupp och Tegnell borde ersättas av en blomkruka som ungefär är lika proaktiv, handlingskraftig och påläst som honom, fast mer kostnadseffektiv för skattebetalarna.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av reboot »

Måste damma av den här tråden, då jag såg stolpskottet Tegnell tjata sig blå igen om att inte använda ansiktsmask.
Han använder också bara det fördummande ordet "munskydd" för att förringa det ytterligare.
Vad har han för agenda med det? Vill han sprida COVID ännu mer eller är han förblindad av sin egen förträfflighet och inte förstå betydelsen?
Säger att det inte finns några undersökningar bla-bla o.s.v

Det här publicerades 11 november i Yahoo News:

CDC* Says Face Masks Protect You From COVID-19, Not Just Others

https://www.yahoo.com/huffpost/cdc-face ... ?.tsrc=csv

The Centers for Disease Control and Prevention issued a new scientific brief on face masks this week, further underscoring the benefits of wearing them during the COVID-19 pandemic.

One major perk the CDC is now highlighting is that using a face mask doesn’t just protect others from the coronavirus ― it also protects you.

The coronavirus predominantly spreads person to person through larger respiratory droplets. An infected individual usually expels the virus by coughing, sneezing, speaking or breathing. Up until now, the CDC’s language around face coverings has focused on how they help reduce community spread of COVID-19 rather than how a mask protects the person donning it.

The new CDC report departs from that line, stating directly that masks “help reduce inhalation of these droplets by the wearer.”
..............

* CDC är det amerikanska statliga smittskyddsinstitutet och här är rapporten:

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-nc ... -cov2.html
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av Protect »

Masken är en snuttefilt för dom paranoida, dina kläder är redan preparerade med viruspartiklar när du kommer ut från en butik, det finns virus fritt svävande precis överallt och när du tar av masken i bilen, hissen, hemma så,,,,,
Behöver jag säga mera?
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av reboot »

Protect skrev: 18 dec 2020 12:46 Masken är en snuttefilt för dom paranoida, dina kläder är redan preparerade med viruspartiklar när du kommer ut från en butik, det finns virus fritt svävande precis överallt och när du tar av masken i bilen, hissen, hemma så,,,,,
Behöver jag säga mera?
Nej, du ska nog inte göra bort dig mer......
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av Protect »

Jag litar mer på folk jag känner väl inom vården än alla "experter", hade enbart pappersbiten framför snoken räckt så hade dom inte använt något mera.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av EN brun böna »

'Jag tror helt krasst att vanliga svenssons inte har kunskapen för att använda munskydd på ett säkert sätt. Bara att ta av sig munskyddet så att man inte smittar sig själv eller andra, att inte vara så dumsnål att man tar av och på samma munskydd gång efter gång osv. Vi har inte det inlärt som länderna i Asien.
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"