andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Användarens profilbild
Kardinal
Inlägg: 611
Blev medlem: 20 jun 2019 20:08

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av Kardinal »

xsive skrev: 23 dec 2020 02:42
Förlåt det gjorde jag också. :lol: Det var tyvärr min mörka sida som fick för sig att driva med en gammal man :oops:
Well played... Borde förstått. :smack:
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2994
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av maskros »

xsive skrev: 23 dec 2020 02:42 Förlåt det gjorde jag också. :lol: Det var tyvärr min mörka sida som fick för sig att driva med en gammal man :oops:
:lol: Det var helt lost på mig. :geek:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Laker
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 nov 2021 10:13

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av Laker »

Kardinal skrev: 19 dec 2020 11:20
maskros skrev: 18 dec 2020 23:08 (Fan vet hur man tar hand om den efteråt. Bad med Klorin/Virkon? Ska filtret kastas efter en användning?)
Exempel på rutin för användning av mask, inkl. desinfektion och när filter byts:
SR-100 https://meetings.lg.se/pdfFile/pdfFile. ... 6N9Q%3d%3d
Skyddsmask 90 https://meetings.lg.se/pdfFile/pdfFile. ... %2fA%3d%3d
MSB:s riktlinjer för Skyddsmask 90: https://www.msb.se/contentassets/107478 ... on-4-0.pdf
När pandemin startade och det var oklart hur stort problem det skulle bli så tittade jag på hur mina P3 filter till Sundströms masken skulle kunna desinficera. Sundström sa 70% isopropylalkohol eller 70% etanol, efter att ha varit i kontakt med ett stort antal tillverkare och återförsäljare så kunde jag konstatera att det var väldigt svårt att få tag på detta i "ren" form som privatperson. På marknaden finns en hel rad med olika lösningar med rätt % men som innehåller andra komponenter. T-röd innehåller 75% etanol men också aceton, butanon, färgämne och något annat vilket gjorde att Sundström inte kunde godkänna det.

Efter att tittat igenom flera säkerhetsblad valde jag att testa Biltemas spolarvätska som innehåller Etanol 75%, Butanon 1-5%, Propan-2-ol 5-10%. Vad jag kunde läsa mig till utan att vara kemist var att ingen av ämnena var direkt skadliga i torkat stadie.

Hela masken delades och allt sänktes ner i lösningen i par minuter, sen fick det torka över dagen. Själva masken tvättades ytterligare med YES.

Jag använde detta partikelfilter 2 x 15 min och visst dofta det lite annorlunda men märkte inget problem.

I efterhand noterade jag att det samlats något svart på botten av behållaren med spolarvätskan, gissar på att detta var kol (masken användes då mycket till sotning vilket rök rejält).

Nu i efterhand kändes hela processen ganska dum och jag är glad att jag köpte nytt P3 filter. Man vet egentligen aldrig vad det är för kemikalier, särskilt om det kommer från Biltema. I framtiden skulle jag troligen välja att inte sänka ner filtret i någon desinficering utan bara torka av det på utsidan med 70% sprit. Kan inte se att det skulle vara ett problem om det skulle finnas aktivt Covid-19 virus eller liknande i filtret, det ska inte kunna ta sig över till andra sidan och det kommer dö efter par veckor.
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av Kråkfot »

Ipraclen Från kjell borde funka. Anledningen till att men rekommenderar 70% till vården är att vid 70 % eller mer ökar inte graden av rengöring (bakterie/virusdödandet) därav har man valt att stanna kvar vi 70%. Antar att det är billigare med 70% spirt än 99% ren sprit. Viktigt är ju att det som ska rengöras är rentvättat med tvål/vatten/tensidbrytare innan då sprit inte rår på ingrodd synlig smuts.

Tror att sundström testade med högre % halt sprit under svininfluensan, då man ev spådde ett andningsskyddsbrist då som inte blev, med anledningen att stresstesta mask och filter för att kunna ge ev rekommendation till vården. Sen hur vården väljer att göra är ju upp till smittskydd.
Har för mig att det var 80 el 90% etanol 5min om dagen fyra-fem gånger per dag i 18 månader. Mask o filter opåverkad funktionellt sett.

Om jag skulle tipsa om något så tvätta masken först med yes eller annan tvål och sen spritbada. Sundströms filter överlever spritbad men filtret måste vara torrt om det ska ge något skydd sedan.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av reboot »

Bättre låta P3-filtret på sundström sitta kvar och bara torka av med 80% på utsidan och sätta en tejpbit för hålet på förfilterhållaren
Virusen "dör" (avaktiveras) på ett antal timmar inne i filtret i rumstemperatur, så det är bara att ta bort tejpen och använda igen nästa dag.
Kan använda samma filter i veckor eller månader på det sättet om det inte finns damm i luften som sätter igen så att det blir tungt att andas.

Det blev överdrivet och mycket felinformation med desinfektion av Sundströmfiltren mm i början av pandemin då man inte visste hur länge viruset var aktivt i olika sammanhang. På absorberande material som papper "överlever" det väldigt kort tid.
Det enda man inte ska utsätta filtret för är fukt, då det förstör de elektrostatiska laddningarna som fångar virus och försvagar filterverkan och då 70-80% sprit innehåller vatten förutom spriten, så är det olämpligt överhuvud taget att "tvätta/decinfecera" i sådan vätska.
Även 96% innehåller vatten och är starkt hygroskopisk (tar upp vatten från luften)
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av Kråkfot »

Jotack, det är vell därför vi ser att många sjukhus går över till influenzarutin med covidvården
Laker
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 nov 2021 10:13

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av Laker »

reboot skrev: 09 nov 2021 15:54 Bättre låta P3-filtret på sundström sitta kvar och bara torka av med 80% på utsidan och sätta en tejpbit för hålet på förfilterhållaren
Virusen "dör" (avaktiveras) på ett antal timmar inne i filtret i rumstemperatur, så det är bara att ta bort tejpen och använda igen nästa dag.
Kan använda samma filter i veckor eller månader på det sättet om det inte finns damm i luften som sätter igen så att det blir tungt att andas.

Det blev överdrivet och mycket felinformation med desinfektion av Sundströmfiltren mm i början av pandemin då man inte visste hur länge viruset var aktivt i olika sammanhang. På absorberande material som papper "överlever" det väldigt kort tid.
Det enda man inte ska utsätta filtret för är fukt, då det förstör de elektrostatiska laddningarna som fångar virus och försvagar filterverkan och då 70-80% sprit innehåller vatten förutom spriten, så är det olämpligt överhuvud taget att "tvätta/decinfecera" i sådan vätska.
Även 96% innehåller vatten och är starkt hygroskopisk (tar upp vatten från luften)
Enligt Sundströms egna beskrivning så ska man använda 70% så då borde det inte vara några problem, resterande lär vara någon vädska, fördelakligen vatten antar jag. När det torkat så får man anta att det fungerar som tidigare eftersom det är Sundströms rekomendation?

Men frågan är, om man som jag var dum nog att testa sänka ner i spolarvädska, kan det vara så att det blir kvar rester som man sen drar in i lugnerna och som är direkt skadliga även om det är torrt?
Kråkfot
Inlägg: 294
Blev medlem: 07 aug 2019 23:24

Re: andningsskydd skyddar inte mot Corona virus?

Inlägg av Kråkfot »

Ang 70% sprit, ja och nej skulle jag säga. Det är upp till smittskydd att bedöma hur ett andningsskydd ska rengöras. Tillverkaren ger bara en fingervisning om vad den klarar av för rengöringsmedel. Vet att en amerikansk tillverkare absolut inte rekommenderar ren sprit utan vill ha nån klorhexedinlösning då alkoholer hade en tendens att degradera vissa plaster i den masken.
Rekommendation från sundström står inte över smittskydds anvisningar i praktiken utan där brukar smittskydds ord gälla. Finnns någon länk längre upp i tråden (eller i en annan tråd) med länk till nåtts sjukhus rutin kring SR 100. Har för mig att de skriver tvätta med s.k ytsprit med tensid om minst 60% (nån jag läst säger 45%) låt lufttorka och nån gång då och då bada i 70% isoprop (om jag inte mins fel).
Sundström själva hänvisar starkt till ortens smittskydd i a f när jag ringde och frågade deras support i början av pandemin, trevliga typer i den supporten :mrgreen:

Har för mig att WHO gick ut med nått medlande ang användandet av icke medicinsk godkända ansiktsskydd och rekommenderade minst 70% sprit. Nu när det gått ett tag tror jag det är få som reviderat och rekommenderat dessa spritbad som var ett tag och mer gått över till rengöring med en trasa och ytdesinfektion (sprit med tensid)

Ang ditt bad i spolarvätska tror jag inte det är någon fara, varken för masken eller dig. De ämnena i spolarvätskan antar jag ha dunstat bort vid det här laget, är du osäker så tvätta med tvål och vatten och köp ett nytt filter.Om nån annan som har bättre koll vill flika in nått annat så gärna då spolarvätska inte är min starka sida :?:
OM det skulle ha degraderat masken så handlar det nog om att livslängden kortats lite men så länge du inte märker av nått läckage vid funktionstest i samband med påtagning så ser jag ingen fara med det.
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"