Mat och vatten i lägenhet

Andy
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 maj 2019 16:55

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Andy »

Hej jag bor i en två rummare men ska flytta till en trea.Mitt vatten förvarar jag i källar förådet i biltemas 15 l dunkar plus några i klädkammaren funkar för mig, även jag har en 14 dagars plan.
Sömnlös
Inlägg: 206
Blev medlem: 01 maj 2019 22:23

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Sömnlös »

Tror att det bästa stället är att ha bulken i källaren (göm under en pressening eller andra grejer :roll: och köp några 5 liters att ha i nedre hyllan i garderoben. För mat och vatten kan du få plats med ganska många kilo ris och annan mat om du offrar 1 eller två garderober.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av reboot »

Tidsspann skrev: 07 maj 2019 20:40 Skulle tro att jag siktar på två veckors uthållighet gällande allt. Kommer att bli några punkter att bocka av där. :hm:
Köp några såna här 6-pak för dricksvattnet att börja med, 6x 1,5 Liter 39,50 + pant
https://www.willys.se/produkt/Vatten-Ut ... 1256821_ST
Sen några 10 litersdunkar som du förvarar tomma och kan fylla när skiten står för dörren.
Brukar alltid finnas vattentryck en lång tid efter elen gått, om du inte bor så högt att huset har en egen pump för de översta våningarna. Fråga nån gammal granne om det brukar finnas vatten i kranen vid tidigare elavbrott...,,,

Beträffande basmat med all näring och alla essentiella aminosyror och fettsyror för 14 dagar+

10 kg (2x5kg) jasminris av bra kvalité ’new crop’ som du gärna köper i någon asiatisk eller invandrar affär. Dom brukar ha bättre koll på kvalitén än typ ICA/COOP
2 liter rapsolja, som innehåller omega 3 & 6 (kolla bäst-före när du köper)
1 burk L-lysin-tabletter, för att komplettera de essentiella aminosyrorna i riset (finns t.ex. på Apotea (129:-)
1 burk multivitamin + mineraler

Det här är en riktigt tråkig typ stekt ris-diét, men håller dig vid liv och god vigör i många veckor eller månader/år om du ökar mängden.
Sen kan man givetvis komplettera med några burkar av varje t.ex Gulash, Kalops, Vita bönor, tonfisk, soldatens ärtsoppa, makrill i tomat, burkskinka, Bullens pilsnerkorv, mm efter smak och tycke. Har du dom konserverna också med bönor eller kött, går det att hoppa över lysin-tabletterna........
Salt, socker, tepåsar och andra torrvaror kan man ligga lite före med.

Riset ska vara vitt och typ polerat basmati eller jasmin, då råris (brunt ris) innehåller fett, som snabbt härsknar. Köp inte riset i stor-affärerna, då många har fått dåligt lagrat och osmakligt ris där. Thailändskt Jasminris är bäst! Amerikanskt Uncle nånting ska du undvika!
Oljan och riset kan du rotera och använda i den dagliga matlagningen, men se till att alltid ha minimi-mängden för ditt planerade scenario i lager.

Riset kan du förvara i påsen du köpt den i på ett torrt ställe i lägenheten över 10 år utan kvalitetsförsämring och oljan och det övriga i minst 1år efter ’bäst-före’ om det förvaras svalt och mörkt (oljan alltså)
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Skymning »

Vad är det för fel på Uncle bens? Alltså det vanliga, inte boil in bag och såna där udda produkter.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av reboot »

Skymning skrev: 13 maj 2019 18:16 Vad är det för fel på Uncle bens? Alltså det vanliga, inte boil in bag och såna där udda produkter.
Det har i tester visat sig innehålla höga halter av arsenik, som är ett problem om riset odlas i arsenikhaltig mark, då ris gärna tar upp det ur jorden. Googla ’ris arsenik’ samt ’rice arsenic’
Senast redigerad av reboot den 13 maj 2019 19:49, redigerad totalt 2 gång.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Skymning »

reboot skrev: 13 maj 2019 19:30
Skymning skrev: 13 maj 2019 18:16 Vad är det för fel på Uncle bens? Alltså det vanliga, inte boil in bag och såna där udda produkter.
Det har i tester visat sig innehålla höga halter av arsenik, som är ett problem om riset odlas i arsenikhaltig mark, då ris gärna tar upp det ur jorden. Googla ’ris arsenik’ ’
Om du äter du en varirerad kost (som alla borde göra ändå) och inte trycker i dig ris a la malta varje dag så är det ett mindre problem:
Vad kan jag göra som konsument?

Det går att påverka hur mycket arsenik du får i dig. Den som äter varierat och väljer olika sorters mat och märken minskar risken för att få i sig för mycket av något enskilt ämne. Att äta ris och risprodukter några gånger i veckan som är det vanliga i Sverige är ingen risk för hälsan. Men vuxna bör inte äta ris och risprodukter (risgröt, risnudlar och rismellanmål) varje dag. Barn bör inte äta ris eller risprodukter oftare än fyra gånger per vecka.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmed ... enik-i-ris
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av reboot »

Livsmedelverket skriver själva i den stora undersökningen 2015 i den länk du hänvisar till.

”Jasminris och basmatiris innehåller lägre halter
Nära en tredjedel av de undersökta risen var jasmin- respektive basmatiris och halten av oorganisk arsenik var signifikant lägre i dessa sorter jämfört med övriga. Låga halter i basmatiris bekräftas av andra studier till exempel av Kuramata et al (2013) och Food and Drug Administration (2013) som även visar låga halter för Jasminris.”
https://www.livsmedelsverket.se/globala ... part-1.pdf
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Skymning
Inlägg: 488
Blev medlem: 08 maj 2019 14:48

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Skymning »

För mig räcker det att veta om att jag bara ska fortsätta att äta en varierad kost så behöver jag inte bry mig.
слава україні - на хуй путін!
Användarens profilbild
Ruin
Inlägg: 33
Blev medlem: 01 jun 2019 15:36

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Ruin »

Vi bor två i en etta, 38 kvm, vi har två 2-liters flaskor i kylen, tre 10-liters dunkar i ena hörnet av köket samt har en hopvikt dunk på 15-liter. I dricksväg så går det att dra ut på en vecka, vi har flera förpackningar våtservetter och flaskor handsprit för hygienen. I garderoben har vi ett matlager som räcker en månad, kan dryga ut det till en och en halv utan större problem :)
Bilagor
Vattendunkar i lägenhet
Vattendunkar i lägenhet
DSC_1551.jpg (37.78 KiB) Visad 5377 gånger
"You know what you are... what you're made of. War is in your blood. Don't fight it. You didn't kill for your country. You killed for yourself. God's never gonna make that go away. When you're pushed, killing's as easy as breathing."
Användarens profilbild
Omnivore
Inlägg: 887
Blev medlem: 30 apr 2019 05:28

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Omnivore »

Allt detta i en liten etta. Grymt impad. :up:
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Skriv svar

Återgå till "Lägenheten"