Mat och vatten i lägenhet

Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Tidsspann »

Bor högt upp i en lägenhet och har tänkt på mat och vatten biten ett tag nu.
Visst jag har en del mat hemma då jag är rätt bekväm av mig, men vatten är jag helt utan. Finns där någon bra lösning för detta?
Det är förvisso en tvåa, men att ha ett rum bara för mat och vatten känns lite overkill. Hur mycket kan man behöva för att klara en kris?
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10540
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av bastard »

dunkar och petflaskor
räkna med 5 liter minimum per dygn, troligen mera

eller kanske vattensäng och vattenfilter :lol: ;)

7 dagar är bara 35 liter, eller två tjugoliterdunkar är inte omöjligt, några petflaskor i frysen är inte fel
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Tidsspann »

Vatten sängen var en super duper idé! :lol: :lol:
Men att ha PET flaskor i frysen länge verkar inte vara en super idé då det i en annan tråd skrivs att de kan läcka gifter. https://preppad.se/viewtopic.php?f=61&t=61
Jag får nog köpa några 10 liters dunkar på BILTEMA nästa helg. https://www.biltema.se/fritid/friluftsl ... 2000023717
Och de får användas till vatten.
Användarens profilbild
Marie
Inlägg: 2815
Blev medlem: 29 apr 2019 21:28
Ort: Linköping

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Marie »

Om man inte har ett bra ställe som är totalt mörkt att ställa vattnet på, så har jag löst det med att först köpa 20L vattendunkar typ biltemas https://www.biltema.se/redirect/article/1/sv/88421
Sedan köpte jag dessa i svart på Ikea för att ställa dunkarna i. https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40180136/ (Dimpa heter de om länken slutar fungera)
Så om någon besökare ser dem i din lägenhet, så tänker de återvinning, inte vattenlagring. :D
Marie: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Under belägring: "Assumption is the mother of all fuck ups" = kolla fakta/fråga
Road House: "Always be nice..... until it's time to not be nice"
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Abbe »

Kanske kan du ha ca 50 liter i petflaskor/dunkar i skåp/ garderob utan att det tar för mycket plats. Du har troligtvis ett källar- eller vindsförråd. Där kan du lägga upp ett bra lager. I ett inledningsskede kan du nog röra dig i huset och hämta hem vattnet.

Hållbarheten brukar diskuteras och det är ämne för annan tråd.

Vad är det för kris du skissar för? Ett till synes längre strul på en vecka eller två eller en kris som kan eskalera och leda till något bra mycket värre där inget längre är som förr?
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Tidsspann »

Skulle tro att jag siktar på två veckors uthållighet gällande allt. Kommer att bli några punkter att bocka av där. :hm:
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Abbe »

Mat och vatten för ett par veckor ser jag som ett lättlöst problem.

Att tänka på är hur man gör med med värmen vintertid. En bra sovsäck med alla täcken och kläder i lägenheten borde funka för ett par veckor.

Toa kan lösas med mindre sopsäckar. Kanske en hink.

Tänk också på tidsfördriv om man sitter instängd och inget längre är sig likt.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Daltorpet »

Jag köpte en "toa" på jula som vi är väldigt nöjda med. Den känns nästan som en riktig. (Kan vi säga som är vana vid utedass) Det finns en spolfunktion som man blandar några vätskor i. Den tar liten plats och är perfekt att ha i skrubben. Jag tror den håller minst en vecka men tror lite längre för oss två på vintern. Då gör jag bara nummer två.

Det förgyller lite gentemot en hink och en säck. Det luktar inte lika mycket heller. Pga kemikalierna då.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Abbe »

Ja, en sådan är bra. Jag har en på landet om ingen dam har lust att gå ut på dasset under natten.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Tidsspann »

Sovsäck har jag sen gammalt men tidsfördriv får jag fundera på.
Datorn lär inte vara ett alternativ så får nog införskaffa pussel, spelkort och fler böcker att förrådsställa.
Skriv svar

Återgå till "Lägenheten"