Ny (?) virussjukdom COVID-19

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
xsive

Re: Ny (?) virussjukdom COVID-19

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 12 jul 2020 16:16 nix, det ser inte bra ut, återstår att se om det bara är aktivare kontrolltagning som ger ökad kurva på smittade, eller om dödstalen följer efter
hur lång tid är rimligt innan man borde se höjningen av dödstalen?
Ungefär tre veckor eftersläp mellan att bekräftade fall stiger till dödsfallen börjar stiga statistiskt
Ta exemplet USA som har sett stigande antal bekräftade fall sen ungefär 20e Juni
https://ourworldindata.org/coronavirus- ... erSort=asc
Man får kolla och bekräfta med hur stor del av testerna som är positiva för att utesluta att det inte är ökad testning som ger
fler bekräftade fall. Även det stiger sen ungefär 20e Juni
Dödsfall per dag börjat stiga sen ungefär 9e Juli - 18 dagar senare men lite tidigt för säkert statistiskt men trenden finns där klart
Behöver en vecka till för bekräftelse

I länder med sämre sjukvård kan tiden vara kortare innan kurvan med dödsfall stiger
Ursus

Inlägg av Ursus »

Alltså,

Vad är felet med svensken egentligen? Har allt Covid19-säkerhetstänk släppt med semesterns intåg?

Idag var jag in i en lokal sportbutik för att hämta ett par grejer jag har beställt. Måndag, klockan 13, jag springer ut en snabbis på rasten och hoppas hinna tillbaka så fort som möjligt.

Knökfullt. Knök-jävla-fullt. På en medelstor sportbutik mitt i sommaren. Jovars, folk står på 1,5 meters avstånd i kön till kassan, men i övrigt dräller de runt som zombies och tittar över axlar och knuffas och tar plats.

Inte det minsta konstigt att coronahelvetet fortfarande sprids som en eld i landet. Och inte konstigt att svenskar är paria i resten av världen.

Idioter överallt. White trash. Tack som fan om jag får corona nu.

Rant över.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

Säger bara militär gasmask....
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

bastard skrev: 13 jul 2020 21:16 Säger bara militär gasmask....
Skaffa ett lager med dom innan det går helt åt pepparn
https://www.blinto.se/auction/Parti-Pirelli-Gasmasker
Abbe

Inlägg av Abbe »

Ursus skrev: 13 jul 2020 21:03 Alltså,

Vad är felet med svensken egentligen? Har allt Covid19-säkerhetstänk släppt med semesterns intåg?

Idag var jag in i en lokal sportbutik för att hämta ett par grejer jag har beställt. Måndag, klockan 13, jag springer ut en snabbis på rasten och hoppas hinna tillbaka så fort som möjligt.

Knökfullt. Knök-jävla-fullt. På en medelstor sportbutik mitt i sommaren. Jovars, folk står på 1,5 meters avstånd i kön till kassan, men i övrigt dräller de runt som zombies och tittar över axlar och knuffas och tar plats.

Inte det minsta konstigt att coronahelvetet fortfarande sprids som en eld i landet. Och inte konstigt att svenskar är paria i resten av världen.

Idioter överallt. White trash. Tack som fan om jag får corona nu.

Rant över.
Nu är det munskydd som gäller.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

xsive skrev: 13 jul 2020 21:38
bastard skrev: 13 jul 2020 21:16 Säger bara militär gasmask....
Skaffa ett lager med dom innan det går helt åt pepparn
https://www.blinto.se/auction/Parti-Pirelli-Gasmasker
jag har så jag klarar mig ett litet tag (:) ;)
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

från dn

Ny studie visar att immuniteten mot coronaviruset inte är långvarig
En ny brittisk studie som ännu inte är publicerade i en vetenskaplig tidskrift (och därmed inte vetenskapligt granskad) visar att immuniteten mot det nya coronaviruset inte varar särskilt länge, upp till ett par månader. Efter bara 20-30 dagar efter infektionen börjar antikropparna försvinna. Hur stark antikroppsreaktion man får beror också på hur kraftiga symtom man haft. I studien har man bland annat tagit prover på 65 patienter i upp till 94 dagar efter att de började få symtom.
En tidigare studie som genomförts i Spanien på 61.000 personer från april till juni visar även den att den mätbara immuniteten försvinner på några veckor, skriver CNN.
Detta är något som även WHO varnat för sedan början av epidemin, eftersom andra typer av coronavirus orsakar förkylningar, som man inte blir långvarigt immun emot.
Experter menar dock att även om antikropparna försvinner så kan eventuellt en immunreaktion mot en ny infektion gå snabbare och leda till lindrigare symtom om man haft sjukdomen tidigare, enligt CNN
Stallmästaren

Inlägg av Stallmästaren »

Jag tror(utan att försvara beteendet) att dom flesta börjar inse att vi kommer behöva leva med Covid-hotet under många år, och redan nu börjar bli trötta på att begränsa sin vardag. Det är en högst mänsklig reaktion, vi blir avtrubbade efter att ha exponerats för ett hot en tid.

Förmodligen kommer man behöva införa tydligare restriktioner till hösten, och förlita sig mer på lag och tvång, än på folks sunt förnuft.
Användarens profilbild
falken

Inlägg av falken »

bastard skrev: 12 jul 2020 16:16 nix, det ser inte bra ut, återstår att se om det bara är aktivare kontrolltagning som ger ökad kurva på smittade, eller om dödstalen följer efter
hur lång tid är rimligt innan man borde se höjningen av dödstalen?
7-14 dagar från konstaterad smitta till död var det i början.
Nu vete fanken, sjukvården har ju blivit bättre på att behandla corona så det tar kanske längre och ddsralen har säkert förändrats.
Fast då talar vi ju om länder som HAR en något så när fungerande sjukvård. I-länder för att ta ett förlegat uttryck :-)
Stallmästaren

Inlägg av Stallmästaren »

Jag börjar misstänka att insjukningstakten är ungefär samma som antalet som har varit sjuka men tappat sin imunitet för att det har gått för lång tid sedan dom var sjuka. Det är ju trots allt så dom andra Coronavirusen fungerar.

Däremot är börsen på plus igen!(hur nu det är möjligt...)

https://www.di.se/live/stockholmsborsen ... portbolag/
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"