tror jag kommit på ett rimligt sätt att ordna total skärmning i en ammocan
problemet har varit att jag även velat ha vattentätt, gummipackningen kvar
men man kan sätta skärmliste runt hela innerväggarna strax nedanför öppningen, och ha ett extra blindlock för rf tätning
detta tar inte mycket av den invändiga volymen och kommer funkera i praktiken, nu ska man bara hitta listerna utanatt plånboken avlider med
https://se.farnell.com/c/passiva-kompon ... liumkoppar
ammocans nempskärmning
ammocans nempskärmning
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Re: ammocans nempskärmning
Du har väl redan läst den här bloggen?
https://survivalblog.com/protecting-ele ... art-1-j-t/
Annars vore väl en enkel idé att sandpappra bort färgen runt kanten på öppningen av boxen och sen lägga ett stycke tjock aluminiumfolie typ ungsfolie, som täcker hela öppningen och sen stänga locket.
Klart!
Testa sen med FM-radio....inte mobil.
Mycket lägre fältstyrkor och lite för hög frekvens från mobilmasten än FM- sändaren.
Den farliga delen (för elektronik) av EMP-pulsen ligger i frekvens mellan 10 MHz till 1000MHz, men börjar avta i styrka redan från 100MHz
C:a 80 dB dämpnig ska räcka för att skydda innehållet förutsatt att det är isolerat från boxen.
https://survivalblog.com/protecting-ele ... art-1-j-t/
Annars vore väl en enkel idé att sandpappra bort färgen runt kanten på öppningen av boxen och sen lägga ett stycke tjock aluminiumfolie typ ungsfolie, som täcker hela öppningen och sen stänga locket.
Klart!
Testa sen med FM-radio....inte mobil.
Mycket lägre fältstyrkor och lite för hög frekvens från mobilmasten än FM- sändaren.
Den farliga delen (för elektronik) av EMP-pulsen ligger i frekvens mellan 10 MHz till 1000MHz, men börjar avta i styrka redan från 100MHz
C:a 80 dB dämpnig ska räcka för att skydda innehållet förutsatt att det är isolerat från boxen.
- Bilagor
-
- 34E0F92B-48FC-4325-A216-A330E8BF968B.jpeg (44.61 KiB) Visad 1731 gånger
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Re: ammocans nempskärmning
bryr mig inte om bloggar, har någon hyllmeter med emc böcker och min erfarenhet
finns ingen anleding till att inte ha kontakt med låddan,på låga frekvenser så tränger magnetfältet in lite i materialen, men det är försumbart för normalt bruk
vilken nivå av dämpning beror extremt mycket på vad man ska skydda, från galliumarsenidtrissor som kanpp tål att tita på till kraftelektronik som tål ganska mycket
dubbellager av 1mm järnplåt ger ca 120 db dämpning, vilket brukar annvändas för emcmätrum
en n emp ger en singulär puls på ca 300db om jag kommer ihåg rätt 120 db dämpning är ok för mina behov, är det problem för elektroniken är jag än värre ute
en sådan ammocan är ca 60 db dämpning, sedan ett lager till utanför som är lite sämre på höga frekvenser
finns ingen anleding till att inte ha kontakt med låddan,på låga frekvenser så tränger magnetfältet in lite i materialen, men det är försumbart för normalt bruk
vilken nivå av dämpning beror extremt mycket på vad man ska skydda, från galliumarsenidtrissor som kanpp tål att tita på till kraftelektronik som tål ganska mycket
dubbellager av 1mm järnplåt ger ca 120 db dämpning, vilket brukar annvändas för emcmätrum
en n emp ger en singulär puls på ca 300db om jag kommer ihåg rätt 120 db dämpning är ok för mina behov, är det problem för elektroniken är jag än värre ute
en sådan ammocan är ca 60 db dämpning, sedan ett lager till utanför som är lite sämre på höga frekvenser
kiss, keep it simple stupid