En varning för Androidenheter, prepping, och fabriksåterställning (Android FRP)

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
jr_36

En varning för Androidenheter, prepping, och fabriksåterställning (Android FRP)

Inlägg av jr_36 »

Summa summarum:

Om en Androidenhet (med Android 5 (från 2014) eller nyare) med ett Google-konto fabriksåterställs utan att gå via vanliga "inställningar menyn" ELLER får en filsystemskrasch och måste fabriksåterställas ELLER man glömmer sin upplåsningskod och måste fabriksåterställas genom speciell knapptryckning vid uppstart så MÅSTE enheten ha internet och återinloggas på det tidigare kopplade Google-kontot.

Detta kallas Android FRP (Factory Reset Protection) och syftar till att om en Androidenhet blir stulen så ska tjuven inte bara kunna fabriksåterställa enheten för att sedan sälja vidare. För oss preppers innebär det att en kraschad/lösenord glömt surfplatta blir obrukbar vid reset och inget internet.

Lösningar: Ha inte Google-konto kopplat på nyare Androidenheter (och använd F-Droid, en alternativ appstore samt manuellt ladda ner och spara APKs), vid långvarig SHTF gör en fabriksåterställning av enheten via menyn och sen kör utan googlekonto (och spara APKer på externt microSD kort för att kunna köra in saker i efterhand (finns även en del upplåsningsmjukvaror för olika enheter, men då måste man i förväg fixa det för sina enheter).

Är bara en upplysning/varning för de som har lite Androidenheter liggandes där man hoppas kunna använda de för kartor/böcker eller annat.
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
bastard

Re: En varning för Androidenheter, prepping, och fabriksåterställning (Android FRP)

Inlägg av bastard »

gott, då kan man inte räkna med mobiltelefoner i längden.....
dom flesta kommer inte kunna hantera en sådan sak
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Protect

Re: En varning för Androidenheter, prepping, och fabriksåterställning (Android FRP)

Inlägg av Protect »

Det kan ju också vara ett tips att inte ha nåt lösenord alls och inaktivera allt som kan spärra enheten. Lösningen säkerhetsmässigt är enkel, HÅLL KOLL PÅ DINA PRYLAR,,,,PUNKT!
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
jr_36

Inlägg av jr_36 »

Protect skrev: 15 aug 2020 11:44 Det kan ju också vara ett tips att inte ha nåt lösenord alls och inaktivera allt som kan spärra enheten. Lösningen säkerhetsmässigt är enkel, HÅLL KOLL PÅ DINA PRYLAR,,,,PUNKT!
Tyvärr hjälper inte detta helt (ska lägga till det i min text ovan snart), skyddet aktiveras redan när man kopplar ett googlekonto, även om man inte har en låskärm/upplåsningskod när man startar själva enheten! (Vilket är onödigt)
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Protect

Inlägg av Protect »

Å fan, det var ju en annan femma som käringen sa när hon fick en tia. Jag förlitar mig aldrig på att saker bundna till nätet eller elektroniska prylar ska fungera när man bäst behöver dom så här finns både ett väl fungerande lokalsinne, en inbyggd kompass, fysiska kartor liksom böcker och ritningar. Den som blint tror på och till 110% litar på elektroniken i alla lägen kommer det inte att gå så bra för om samhället och tekniken sviker.

Jag är ju "en gammal räv" som är van från början att klara mig med det som finns tillgängligt runt omkring där jag är samt att lita på min egen förmåga och sånt sätter ju sina spår. Ny teknik är inte fel men att förkasta gammal "omodern" teknik då är man på fel spår.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"