Och strömmen kommer och går,,,,,

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Protect

Och strömmen kommer och går,,,,,

Inlägg av Protect »

Igår och idag har det varit många små strömavbrott häromkring, det längsta nu ikväll på 2 timmar och scenariot liknade ett tag nån diktatur/krigshärd i nåt sönderbombat skitland. Kan det vara så att "någon" testar hur effektiva reparationslagen är och hur mycket som behövs för att slå ut nätet för en tid? Detta har jag aldrig varit med om tidigare och speciellt inte när det knappt blåst.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
bastard

Re: Och strömmen kommer och går,,,,,

Inlägg av bastard »

https://preppad.se/viewtopic.php?f=35&t=7&start=240

igår 11:25 (:) :-g :hm:

eller betydande krångel på något ställe
har du kollat hur omfattande det är?
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Protect skrev: 08 sep 2020 21:09 Igår och idag har det varit många små strömavbrott häromkring, det längsta nu ikväll på 2 timmar och scenariot liknade ett tag nån diktatur/krigshärd i nåt sönderbombat skitland. Kan det vara så att "någon" testar hur effektiva reparationslagen är och hur mycket som behövs för att slå ut nätet för en tid? Detta har jag aldrig varit med om tidigare och speciellt inte när det knappt blåst.
Har elnätsbolaget meddelat något om orsak på sin sida med avbrottskartan?
Min erfarenhet har varit att dom brukar vara snabba med att lägga ut information med orsak och tidplan för att inte bli nedringda.
I stort sett alla nätbolag har väl en egen sida med avbrottskarta. Uppdelat på planerade och oplanerade avbrott
Protect

Inlägg av Protect »

Dom lägger enbart ut tidsplan, aldrig orsak. Jag tipsade dom om att ta en bild på skadan och lägga ut direkt men det sket dom som vanligt i att lyssna på och vissa delar av nätet rasar så fort en ko släpper en brakskit fast i den här änden brukar det faktiskt klara sig hyfsat. Dessa avbrott fanns i dom delar också där det aldrig brukar bli avbrott oavsett väderlek.
Användarens profilbild
Kardinal

Inlägg av Kardinal »

Märker liknande saker. Kanske är vi grannar? Kom förbi på en grogg nån kväll så kan vi beklaga oss över strömavbrotten ;)

Samma sak här. "okänd" orsak och en kort tidsaplan, oftast är strömmen tillbaks långt tidigare än planen. Betvivlar att det är saker som kräver att man behöver bege sig ut i terrängen och leta, strömavbrotten är för korta.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

Protect skrev: 08 sep 2020 23:22 Dom lägger enbart ut tidsplan, aldrig orsak. Jag tipsade dom om att ta en bild på skadan och lägga ut direkt men det sket dom som vanligt i att lyssna på och vissa delar av nätet rasar så fort en ko släpper en brakskit fast i den här änden brukar det faktiskt klara sig hyfsat. Dessa avbrott fanns i dom delar också där det aldrig brukar bli avbrott oavsett väderlek.
En stilla undran från min sida.
Vad har hummle och dummle för nytta av att se en eventuell skada, på kabel eller trasig komponent i ett ställverk? :hm:
Denne äger troligtvis inte kunskapen att reparera den och får absolut inte göra detta utan nätägarens tillstånd.
Förmodligen kommer man inte ens att förstå vad det är man tittar på.
Det man definitivt gör genom att fotografera och lägga ut sådana foto publikt, är att ge främmande makt möjligheten att kartlägga våran el infrastruktur.
Och detta mycket detaljerat dessutom, genom högupplösta foton.
Med en sådan kartläggning och detaljerad kunskap om vårat elnät, kan man utföra påverkansoperationer med kirurgisk precision.
Nä, den prognos som ges av leverantören räcker gott till abonnenten enligt mig.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Protect

Inlägg av Protect »

Jag kan lugna dig med att främmande makt redan har högupplösta bilder och kartor över vår infrastruktur. Eftersom billigaste anbudet gäller när saker och jobb ska upphandlas, även större reparationer, vet ingen i dagsläget vilka tomtar som varit var, vad dom gjort eller inte gjort och varför dom i så fall "extraknäckt" som fotografer. Entreprenörer brukar ju ha en stab underentreprenörer med "något" bristfällig vokabulär när det gäller att göra sig förstådd på svenska.
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

:lol: :lol:
Tack, känner jag mig mycket lugnare nu. :up:
Det jag menar och försöker säga, är att man inte skall ge bort viktig/ avgörande information.
Och att man definitivt inte skall göra det för att stilla någons nyfikenhet och önskan att får prata om detta vitt och brett.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Strångsjö

Inlägg av Strångsjö »

Har noll avbrott, inte ens del av sekund. Ytterst tillförlitligt. Men,
i min bol, alternativ bostad, händer det att elen går minutrar, någon timme
eller två, mest vid blåst och åskväder.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"