https://cornucopia.cornubot.se/2020/11/ ... anska.html
Varför? Varför nu? Planerar Puttin något skit?
Sverige övar med USA trupp
Sverige övar med USA trupp
Collapse now, and avoid the rush!
Re: Sverige övar med USA trupp
Rätta mig om jag har fel, men är inte detta ganska vanligt? För nåt år sedan (kanske redan förra året, om jag inte minns fel) var det knökfullt med allt från finnar till kanadensare häruppe under någon storövning vintertid/vårtid. Var lite kul att se huttrande soldater av alla nationaliteter längs vägkanterna när man rullade runt i obygden.
Bor granne med en lokal flygbas också. Jänkare och italienare i flygvapenuniformer brukar med jämna mellanrum synas i stan.
Bor granne med en lokal flygbas också. Jänkare och italienare i flygvapenuniformer brukar med jämna mellanrum synas i stan.
Jepp, inte förstå gången vi över tillsammans.
Vad jag vet är det inget onormalt i görningen på andra sidan pölen (i allafall inte som kommer att drabba vårt land), även om vi inte är med i NATO så har vi alltid haft internationellt samarbete med jänkarna i praktiken.
Vad jag vet är det inget onormalt i görningen på andra sidan pölen (i allafall inte som kommer att drabba vårt land), även om vi inte är med i NATO så har vi alltid haft internationellt samarbete med jänkarna i praktiken.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Inte speciellt ovanligt att man övar med USA, även om det oftast sker med NATO, med USA som deltagande. I det här fallet gör offentlig information gällande om att det rör som en omfattande och avancerad övningsverksamhet i skärgårdsmiljö. Intressant att notera är att USA minst har Army och Navy med sig, och intressanta fordon som man baxat med sig, utöver CV-22 B Osprey är CCA Mk.1 och SOC-R båtar. Slutsatsen är att man övar med SEALS och SWCC utöver stödtrupp av olika slag, bland annat från Army (Intelligence?). Vad jag vet är det första gången de tar med sig den typen av materiel.
Googlade lite: https://www.stripes.com/news/europe/sea ... n-1.651974
Mycket intressant övning baserad på ett dokument producerat av Försvarshögskolan och U.S. Special Operations Command Europe kallat "Resistance Operating Concept". Denna del var särskilt intressant:
Googlade lite: https://www.stripes.com/news/europe/sea ... n-1.651974
Mycket intressant övning baserad på ett dokument producerat av Försvarshögskolan och U.S. Special Operations Command Europe kallat "Resistance Operating Concept". Denna del var särskilt intressant:
For example, U.S. special operators are linking up with Swedish homeland defense reserves, who would play a central role in a guerrilla warfare campaign in the event of a foreign armed incursion.
“In theory, if something were to happen, our guys would be embedded there as well,” Martinez said.
Slava Ukraini!