The Great Reset

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Jakob

The Great Reset

Inlägg av Jakob »

https://www.weforum.org/great-reset/
https://straight2point.info/wp-content/ ... Schwab.pdf
Gubbarna i Davos på World Economic Forum tycker att vi inte ska låta en bra kris (covid-19) gå till spillo, utan ta vara på tillfället (seize this window of opportunity) för att ställa om.. Inte klart vad som ska ställas om, men nåt är tydligen i görningen. Eller så är det bara luft.
https://www.youtube.com/watch?v=eNsW4ssOBxU
https://www.youtube.com/watch?v=pF_kXE-HXSQ
Låt diskussionen börja.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Ursus

Re: The Great Reset

Inlägg av Ursus »

Statsskulds-sanering?
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

på sina sätt vore det väldigt trevligt om man ändrade i en hel del
men,som det är nu skulle det sannolikt bli åt fel håll för vad jag ser det

man borde rensa i vad som görs med våra sakattepengar
att inte ge subventioner för massa helt onödiga saker
låt företag kursa, flyg, butiker, nöjesparker, tja hela nöjesindustrin
låt våra surt förvärvade skattepengar gå till dom få saker som skall betalas gemensamt, skola vård militär

istället så gissar jag att man bygger upp ett enormt skuldberg, ökar skatterna och låter inflationen löpa amok, hålla kvar subventioner för saker som inte tillför något
låter eu bli en stat med underlydnadsstater som inte har något att säga till om
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

bastard skrev: 16 nov 2020 19:46 ...man borde rensa i vad som görs med våra sakattepengar
att inte ge subventioner för massa helt onödiga saker
låt företag kursa, flyg, butiker, nöjesparker, tja hela nöjesindustrin
låt våra surt förvärvade skattepengar gå till dom få saker som skall betalas gemensamt, skola vård militär

istället så gissar jag att man bygger upp ett enormt skuldberg, ökar skatterna och låter inflationen löpa amok, hålla kvar subventioner för saker som inte tillför något
låter eu bli en stat med underlydnadsstater som inte har något att säga till om
Yep, jag håller med till fullo i vart enda ord. Låt skiten gå om kull. De företag och institutioner som inte överlever är ändå en ekonomisk belastning. Detta är en perfekt situation för allt och alla att göra omvärderingar av marknaden, behoven och hela sina liv. Har man huvudet på skaft så utnyttjar man den ekonomiska lågkonjunktur som följer i pandemins kölvatten att påverka sitt liv. Jag tror inte att stater och EU kommer att förändra ett system som gagnat dessa intuitioner i decennier utan krampaktigt kommer att hålla kvar subventioner, öka inflation och bygga på skuldberget men för en vanlig dödlig kan detta vara en bra chans. Jag hävdar, har alltid hävdat, och kommer alltid att hävda, att dåliga tider är den arbetsamme och sparsammes ypperliga tillfälle, att kliva upp några steg i näringskedjan.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Protect

Inlägg av Protect »

Charlie** skrev: 16 nov 2020 21:25 Jag hävdar, har alltid hävdat, och kommer alltid att hävda, att dåliga tider är den arbetsamme och sparsammes ypperliga tillfälle, att kliva upp några steg i näringskedjan.
Så har jag alltid resonerat, det är under dom dåliga åren man ska investera för dom goda åren, dom som investerat på tok för mycket när det gått för bra får släppa det dom inte haft råd med egentligen när tiderna blir sämre och då blir det köpläge. Dom största investeringarna har jag gjort under djupaste tiden på lågkonjunkturerna och allt köps naturligtvis kontant till en struntsumma, det gäller att se möjligheterna istället för svårigheterna och marknaden svänger alltid åt ena eller andra hållet så har man lite is i magen och fingertoppskänsla gör man fina klipp.

Största superklippet gjorde jag under mörkaste delen på lågkonjunkturen i början av 90-talet, då fick jag en revolversvarv modell bastant (3,5 ton) helt gratis med gratis hemkörning också, kronofogden fick problem att avyttra den, skroten vägrade ta emot den eftersom den innehöll oljor så jag fick frågan om jag ville ha den och jag sa bara "ja men då får ni stå för transporten" och det var minsta problemet för dom. Den pjäsen har jag haft mycket nytta av. :mrgreen:
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
Jakob

Inlägg av Jakob »

Idén verkar vara att bygga om istället för att bygga upp efter covid-krisen. Alla världens problem ska lösas på en gång nu då tillfälle ges.
Frågan är vad som kan förverkligas, och på vilket sätt och med vilka konsekvenser?
Jag är skeptisk till att världens problem ska kunna lösas av samma individer och med samma metoder som skapat problemen till att börja med.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Abbe

Inlägg av Abbe »

Jag tror nu inte att gubbarna i Davos är inne på t.ex. någon form av medborgarlön, men annars kan ju sådant vara att diskutera (Gud förbjude!). Hur dessa enorma stödsummor ska pumpas ut i samhället. Kanske kan det finnas alternativ än att bara trycka in pengarna i diverse företag och/ eller samhällssektorer.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Användarens profilbild
reboot

Inlägg av reboot »

Har spånat lite på hur Sverige skulle kunna göra för att komma på fötter igen........kommentera gärna, då jag inte är ekonomiutbildad och bara skissat ett förslag....

Det är de giriga bankerna och finansinstitutionerna som skapat problemen i Sverige.
Ta ifrån bankerna deras privilegium att skapa valuta ur tomma luften och ge ut lån utan täckning.
Det har drivit upp börsen och fastighetspriserna och tvingat riksbanken att sänka räntan till noll så att spiralen fortsätter åt helvete.
Den stora penningmängden främjar inte handel och företag, rör sig inte, översvämmar börsen, skapar bubblor i fastigheter, ekonomin och stagflation.
Om det fortsätter okontrollerat kommer det sluta i hyperinflation när fårket tappar förtroendet för kronan.

Lösningen, (tycker jag) är att riksbanken skapar en digital e-krona, låter varje medborgare ha ett konto i riksbanken och ett riksbankskort.
Skulle fungera som ett kontantkortskonto där lön och pension mm betalas in. Staten garanterar då insättarnas pengar åt riksbanken.
Även kontanterna, som redan kontrolleras av riksbanken kan då ingå i systemet) Staten tar då över Bankomat från bankerna, som ändå inte är intresserade av kontanter. Bankgirosystemet tas över av riksbanken och övergår i riksbankskontosystemet.

Alla betalningar går då genom riksbanken i stället för affärsbankerna och även företag skulle i fortsättningen kunna ha riksbankskonto.
Riksbanken ger då inga lån till privatpersoner eller företag, men ger ut statsobligationer för att täcka sitt behov av kapital att låna ut kapital till affärsbankerna mot ränta.
Normalt om du säljer en bil eller hus, sätter du valfritt in summan på ditt riksbankkonto eller ett bankkonto om du där får lite högre ränta mot högre risk, då staten inte garanterar bankernas insatta medel längre.

Vill en bank låna ut till ett fastighetsköp el.dyl. får banken, om dom inte har eget kapital, ta ut ett lån i riksbanken för att täcka en av riksbanken eller finansinspektionen bestämd % lånet.
Ta bort bankgarantin för insättningar i bankerna då riksbanken tar över medborgarnas kapital och betalningssystemet blir robust och oberoende av bankerna..
Insolventa banker får sen gå i konkurs och ingen bank blir "to big to fail". Bankerna och kreditskortföretagen kan sen ägna sig åt sin kärnverksamhet, vad den nu är och inte blåsa upp penningmängden & luftekonomin och försätta människorna i slaveri.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Jag köper det rakt av!
Collapse now, and avoid the rush!
Ursus

Inlägg av Ursus »

Aktuellt igen. WEF har till och med släppt en egen video:

https://www.youtube.com/watch?v=uPYx12xJFUQ

Blir fan mörkrädd på riktigt. Den absoluta eliten i Davos; världens miljardärer personifierade, sitter och snackar om "ekonomisk utjämning", att rädda klimatet, och utrota sociala orättvisor, när det det är dem själva som har orsakat detta och fortsätter att upprätthålla strukturerna.

Absolut skitsnack och gaslighting, äckliga 1%:are. Detta är neo-feodalism i sin renaste form. Om någon här på riktigt tror att miljardärerna kommer att påverkas av kommande regelverk kan ni blocka mig på detta forum, för jag vill inte veta av er.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"