Ett flertal älgar har gått genom isen kring Arjeplog, jag undrar om det är något som brukar ske eller om det är ett nytt fenomen.
https://omni.se/massdrunkning-av-algar- ... n/a/wedrMo
Älgar genom isen
Älgar genom isen
Collapse now, and avoid the rush!
Re: Älgar genom isen
Nygammalt, har "alltid" hänt och särskilt kring strömmande vatten under varmare år. Men helt klart sämre isar idag på grund av globala uppvärmningen. Vi lär se mer av det i framtiden. Det är den sjätte december och vi har knappt en snöfläck på marken i min norrbottniska stad, faktiskt plusgrader och ihållande regn. Börjar bli standard. Men på den ljusa sidan har bilen aldrig varit så här ren så här års.
What to do about it? Inget. Njut av älgarna medan de finns kvar. Detta plus stekheta, torra somrar som gör att kalvarna dör av värmeslag plus fästingar som kommer med rådjuren och vars sjukdomar älg och ren inte har motståndskraft emot; det börjar vara ett recept på katastrof.
Det ser mörkt ut, men finns inte mycket att göra åt saken. Bara att hålla i hatten och se vart mänskligheten landar efter allt detta. Jag anpassar min survivalism till att börja se hur jag kan jaga rådjur istället för älg vid brunt läge.
What to do about it? Inget. Njut av älgarna medan de finns kvar. Detta plus stekheta, torra somrar som gör att kalvarna dör av värmeslag plus fästingar som kommer med rådjuren och vars sjukdomar älg och ren inte har motståndskraft emot; det börjar vara ett recept på katastrof.
Det ser mörkt ut, men finns inte mycket att göra åt saken. Bara att hålla i hatten och se vart mänskligheten landar efter allt detta. Jag anpassar min survivalism till att börja se hur jag kan jaga rådjur istället för älg vid brunt läge.