Off Grid

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Tank

Re: Off Grid

Inlägg av Tank »

Frågan är som sagt vad man behöver, eller snarare måste ha el till? :hm:
Som någon sa, vi har blivit bekväma. El gör livet mycket lättare.

Vad känner jag att jag/vi behöver el till?
Ur ett matförvaringsperspektiv så är så klart kyl och frys "the shit". Man klarar sig förvisso rätt bra utan om man har mat som tål det. :hm:
Vatten behövs, men om man kan få fram vatten utan el, säg pump, eller hämta från vattendrag så kan man plocka bort även det.
Värme kan man definitivt klara utan el, bara man kan elda på något bra sätt.

Kan jag/vi klara oss utan el idag? Nä, tror inte det. Inte så länge. Har jag vidtagit åtgärder runt det? Jo, men bara på basnivå så som ett par elverk med drift för någon vecka och bara till det nödvändigaste just nu.

Vad skulle jag vilja ha? :hm:

En välisolerad stuga på ca 40 - 60 m2 ovanpå en jordkällare som har en borrad brunn upp i huset med handpump.
Stor central elstad med ordentlig järnspis i köket och tvättsuga med vedeldad bastu med vattenvärmare för tvätt och tork. :D
Solceller och litet vindkraftverk på taket med litet batteripack på kanske 300Ah med reserv accar i två omgångar i kallförådet en bit från huset i samma stil och som potentiel extrabostad.
Stora marker med "rätt" träd för ved och bränsle över tid och så klart full verktygspark för Offgrid :notme:
Men detta är så klart minst en Mille bort och inte här där vi bor idag...

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
rödluvan

Inlägg av rödluvan »

Det som är i mitt fall är väl mest backupvärme till vedeldning så att inte mina kära tropiska plantor där om jag är bortrest länge.
Kanske litet fånig anledning, men nu när man satt igång allt så vore det tråkigt att mista dem och all omsorg och arbete man lagt ned på dem, börjar mer bli så att man uppfattar dem som alla andra levande varelser och mitt samvete tillåter inte massdödande av dem... :)

Annars är det väl mest en kedja av saker som i grund och botten är ren bekvämlighet och finns här enbart därför att det redan fanns när jag flyttade in.
För att inte vatten skall frysa och spränga ledningarna behöver man elektricitet, har man vatten vill man ha spoltoa och dush, mm och när man har elektricitet använder man ju kyl och frys, datorer, mm.
Kylskåp går ju att ersätta med en jordkällare (vilket jag delvis håller på med) frysen är ju dock svårare, men en frys kan ju egentligen drivas med i princip vadsom som kan underhålla kylprocessen.

Ofta funderar jag på om det egentligen är värt allt besvär man ständigt har med vatten och översvämningar, frysskador, mm och dendär jädra spoltoan som man måste hålla på och krångla med stup i kvarten, är riktigt otrevlig och svår att städa, utedasset kan man ju skrubba med såpa och det spelar ingen roll om man slabbar rikligt med vatten där då det rinner ut på backen. Sedan kan man ju också göra det flyttbart och man skottar ned ordentligt med torv och jord i gropen så att allt täcks ordentligt och inte vätska kan ansamlas. Detta kan man ju sedan med fördel använda som jordförbättring på ställen där man inte odlar mat första året.

Finns ju egentligen massor man kan göra här, tex för att få ned elförbrukningen såpass att det fungerar med solceller och ett litet elkraftverk som reserv.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Obstinat

Inlägg av Obstinat »

Apropå frys så är det ju optimalt i stora delar av landet att anordna en isstack i dessa kylslagna tider! Inte för att jag gjort det själv :D Men förutsättningarna är ju goda.

Som någon/några tidigare skrev så är ju hållbarheten vad det gäller dieselelverk o elverk överlag av stor betydelse vad det gäller reservdelar osv.... Vet inte om det minskar sårbarheten o ha en traktor med kraftuttag o påkopplat traktorelverk :hm:
Tänker mig att traktorns motor har större kvalite än en elverksmotor?
Användarens profilbild
rödluvan

Inlägg av rödluvan »

På äldre traktorer brukar det vara typ en gammal (Perkins (på MF), Volvo, Ford (FMC), med flera)) lågkompressionsdiesel, de är alla ganska likvärdiga, de brukar vara extremt driftsäkra på lägre varvtal, man behöver ju heller inget batteri över huvud taget egentligen under drift (det kan man faktiskt ta bort när man startat motorn om man vill), men de drar ganska mycket soppa vid hög belastning så man får nog räkna med ett par liter diesel per timma vid normal belastning för hushålls el skulle jag tro (det är i allafall vad en vanlig jordbrukstraktor drar vid normal körning utan alltför tung last). Fördelen är väl att man kan belasta den nästan hur hårt man vill med vanlig hushålls el, till och med bada bastu (även om detta så klart kommer att dra mer soppa) om man har en bra generator. Så, tex baka bröd i ugnen är inget problem om man har trefas ut.
(Skall man svetsa rekommenderar jag dock en riktig motorsvets)
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
mopar340

Inlägg av mopar340 »

man behöver bara gå till baka sådär 70 år så var det många som levde utan el på landsbygden, det gick bra men är inte lika bekvämt som i dag.
Såväl mor som svärmor har växt upp i hus där el drogs in i ett senare skede. grejen i dag är att även om man snålar så går det en himla massa el till allt möjligt.. Massa routrar, kabelmodem, tvboxar och annat som suger ström konstant. Det skulle man nog behöva optimera rejält i såna fall.

Ska man ha samma bekvämlighet som i dag med två hål i väggen så blir det dyrt och rätt avancerat, klarar man sig med ett minimum så behövs det inte mycket. Känner en (lustig typ som inte är som alla andra men trevlig ändå) som bor i ett hus utan el, har vedspis, källare och en liten enkel solcell för att ladda mobil.
När det är vinter och dålig laddning på solcellen så får han ibland gå och ladda en power pack i en "motorvärmarstolpe" i en båthamn 1 km bort för att få ström till mobilen.

Källare eller iskällare funkar bra till mat, i alla fall om man bor norrut i landet, har som varmast ca 10C i jordkällaren i stugan på sensommar/tidig höst
En kompis har stuga på en ö en bit bort, där finns ingen el, de har en iskällare som fylls med snö varje vinter, där hålls det iskallt tills det kommer snö igen.

Frys är det värre med. Även om man har en frys som är modern och har hög klassning så tar de sina kWh.
Har en isotherm kylbox för 12v med riktig kompressor som är imponerande, klarar - 18 med låg förbrukning även i mormala sommartemperaturer trots tunna väggar.

Undrar hur det skulle bli om man sätter ett sånt 12v aggregat i en hemmabygd frysbox med riktigt tjock och bra isolering och har kondensorn en bit bort så den inte värmer sig själv? Ska räkna lite på det nån dag, det borde krävas extremt lite energi för att hålla en frys kall på det sättet, borträknat infrysning.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

en av dom enklaste billigaste 200 liters frysboxarna tar 221 kwh per år
ger 0.6 kwh per dygn , 25w i genomsnitt

sommartid så klarar man det lätt med några solpaneler och batterier och växelriktare
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
jr_36

Inlägg av jr_36 »

bastard skrev: 18 feb 2021 22:17 en av dom enklaste billigaste 200 liters frysboxarna tar 221 kwh per år
ger 0.6 kwh per dygn , 25w i genomsnitt

sommartid så klarar man det lätt med några solpaneler och batterier och växelriktare
Om man kör en "öpnna uppifrån" frys, tilläggsisolerar utvändigt (förutom där värmen ska komma ut) och kanske har några frusna petflaskor, undra hur bra man skulle klara sig utan batteri (bara kyla dagtid)? Några större kondensatorer för att klara startströmmen bara...
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

sommartid bra, en välfylld frys klarar sig 24 timmar

men det behövs inte så mycket batteri

ett vanligt 60Ah bilbatteri är 720 wh, annvänd max 240 för att inte förstöra batteriet för fort, ger 10 timmars drift, en frys med mekanisk termostat kan man koppla om så den startar växelriktaren istället, minskar tomgångsförlusterna
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Kråka

Inlägg av Kråka »

Mina planer är att klara sig under strömavbrott, visst vore det en dröm att bli helt självförsörjande men tror inte det är realistiskt för mig då jag vill ha lite bekvämlighet. Ska man gå all in på off grid tror jag en mindre stuga typ 50m2 i södra delarna av landet är bästa alternativet. Fler soltimmar och bördigare jord. Inget alternativ för mig som är gillar den typ av natur vi har i norr.
Jag tror en människa av idag i Sverige får svårt att gå off grid till 100%, vår komfortnivå har höjts för mycket helt enkelt.
Att ha ett längre strömavbrott kan vara en kul övning för att se hur allt funkar men skulle det stadiet bli permanent tror jag de flesta skulle misströsta ordentligt.
Användarens profilbild
entropi

Inlägg av entropi »

Min solanläggning har genererat 10.8 kWh elektricitet idag, trots att det varit molnigt. Det räkte med någon dag strax över nollan för att snön skulle rasa av panelerna.

Tyvärr hjälper det ju inte under elavbrott. Man hade ju velat ha ett sätt att generera ström i ödrift. Även om det saknas batterier hade det ju gått att köra lite frys, ladda laptops, köra pelletspannan osv under tiden då.
Skulle en sån här grid inverter kunna "följa" sinusvåg en från en liten UPS?
Ifall man har någon sorts omkopplare så inget skickas ut på elnätet då.
Survival
Honor
Liberty
Skriv svar

Återgå till "Energi"