Utdrag ur den andra länken ovan,
https://www.cnbc.com/2021/04/09/can-you ... o-far.html
för dom som inte orkat läsa hela:
Andrew Freedman, a leader in infectious diseases at Cardiff University’s School of Medicine told CNBC: “Studies are ongoing to look at the concept of mix and match. There’s no theoretical reason why that shouldn’t be feasible and safe but we have to wait for these studies.”
In terms of a possible booster dose that may be needed in the fall or winter, he added: “I don’t think there’s any real concern that you wouldn’t be able to follow two doses of the AstraZeneca vaccine with one of the other messenger-RNA vaccines.”
Tänker just du vaccinera dig?
Re: Tänker just du vaccinera dig?
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Tack för info! Ska första följa upp detta.reboot skrev: 12 apr 2021 12:16Kliniska försök med "mixade" vacciner pågår redan i Storbritannien. AZ + Pfizer & Pfizer + AZ:Abbe skrev: 12 apr 2021 10:54Hur funkar det att "dubbelvaccinera sig"?reboot skrev: 11 apr 2021 12:47 Tog en AstraZenica-jab för 12 dagar sen.
Kunde inte välja och hade valt PfizerBiontec om jag kunnat.
Inga biverkningar, ingen vullnad eller smärta i armen.
So far so good........![]()
Astra fungerar enligt senaste rön bra mot Wuhan/Kina- och Brittish/UK/Kent-varianterna.
Mindre bra mot Brasilien(P.1.) med 50% och sämst med bara 10% verkan mot Sydafrika(1.351.)-varianterna.
Pfizer uppges fungera bra mot samtliga kända mutationer.
Hoppas kunna ta en Pfizerbooster på sensommaren efter 2:a Astra-jabben, för att bättra på skyddet mot mutationerna.
https://www.reuters.com/article/us-heal ... SKBN2A400P
https://www.cnbc.com/2021/04/09/can-you ... o-far.html
På vissa håll rekommenderas till och med att byta vaccin för en booster, då immunförsvaret annars kan angripa bäraren (i AZ ett adenovirus) av DNA:t i vektor-virusbaserade vaccin och därmed neutralisera vaccinet.
mRNA-vacciner (Pfizer & Moderna) har inget inaktivt virus som bärare.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
- Vattendrag
Nästa vecka är det dax för min första jab.
Har hört att biverkningarna kan bli värre om man har samma underskott i kroppen som ökar sannolikheten för allvarlig sjukdom i C19. Dvs. vitamin C, D och Zink. Jag kommer käka detta så jag har normala nivåer när jag får vaccinet, i hopp om att minska biverkningarna. Bara en idé, kan knappast skada. Tänker inte överdosera.
Slava Ukraini!
- Vattendrag
Det kan vara så och det skadar inte att äta de grejerna om det är måttligt. Jag har ätit B-komplex, D, K2, zink och magnesium hela vintern. C tar jag bara om jag känner något, det lagras ändå inte. Jag tar mellan 2500 och 4000 IE D3, den högre december till mars, sedan den lägre. I maj slutar jag med det då solen ger samma sak.Kardinal skrev: 15 apr 2021 23:40 Har hört att biverkningarna kan bli värre om man har samma underskott i kroppen som ökar sannolikheten för allvarlig sjukdom i C19. Dvs. vitamin C, D och Zink. Jag kommer käka detta så jag har normala nivåer när jag får vaccinet, i hopp om att minska biverkningarna. Bara en idé, kan knappast skada. Tänker inte överdosera.
Efter att jag började med B-komplex sover jag som en gråsten på nätterna så något gör det.
- Skräpmetall
Jag kommer absolut vaccinera mig när jag får chansen. Känner att långtidscovid med dess rapportera effekter nog inte är värt det. Sen så har jag ingen tillit till det som Ryssland tillverkar och säljer. Det går inte att lita på Ryska regimens verk. Samt om man läser det Lars Wilderäng har skrivit så verkar det tveksamt om det finns ens något rätt med Sputnik V 

Zombies löser man med en dunk sprit och en AK
Amatör av guds nåde
Amatör av guds nåde
- Vattendrag
Nu har jag fått i mig AstraZenecas vaccin. Jag till och med förväntade mig just det vaccinet då jag befinner mig i en liten miniatyrstad med en enda vårdcentral som kanske har svårare att hantera de andra vaccinerna rent logistiskt. Hur de gör nästa vecka när 60+ släpps in vet jag inte.
Jag kommer inte ta vaccinet. Är relativt ung (<25) och frisk.
Det som får mig att inte vilja ta vaccinet är den starka marknadsföringen. Tidigare pushade man vaccin "för att skydda dig mot att bli sjuk" och nu har det blivit "för att stoppa smittan" eller "det är din plikt som samhällsmedborgare". Jag förstår att detta kan vara för att jag är född såpass nyligen att jag inte upplevt några sjukdomar då de flesta varit utrotade i Sverige pga. vaccinationskampanjer. Inte skojigt att många sjukdomar har börjat komma tillbaka pga invandring från länder utan vaccination, tror inte att vi erbjuder dessa människor vaccin ens frivilligt, tragiskt att någon i Europa ska behöva vara sjuk i påssjuka 2021... Men tycker ändå att det känns för skumt att de ska införa vaccinationspass och mer för att försöka tvinga oss ta vaccin.
Europadomstolen öppnade precis för tvångsvaccinering genom att godkänna Tjeckiens (tror jag, kommer ej ihåg land) tvång på MPR vaccin. Även om detta är ett vedertaget vaccin som en överväldigande majoritet av svenskarna har tagit är det fortfarande skrämmande med rättsutvecklingen.
NOTERA: att domen kan tolkas på olika sätt. Tolkas den extremt restriktivt så är det endast okej att förbjuda barn att gå i förskola om de inte fått MPR vaccin. Domen kommer dock enligt min tolkning (juriststudent) leda till att tvångsvaccinering för fler vaccin och i fler kontexter anses rimligt.
Men vaccinen JAG tar är för att skydda MIG.
Inte antivax eller liknande. Jag har tagit MPR som 99% av alla svenska barn, är väldigt försiktig vad gäller TBE och tar fästingspruta när jag ska också. Men jag är kritisk till nyutvecklade vaccin, och är skeptisk till världens regeringars välvilja.
Det som får mig att inte vilja ta vaccinet är den starka marknadsföringen. Tidigare pushade man vaccin "för att skydda dig mot att bli sjuk" och nu har det blivit "för att stoppa smittan" eller "det är din plikt som samhällsmedborgare". Jag förstår att detta kan vara för att jag är född såpass nyligen att jag inte upplevt några sjukdomar då de flesta varit utrotade i Sverige pga. vaccinationskampanjer. Inte skojigt att många sjukdomar har börjat komma tillbaka pga invandring från länder utan vaccination, tror inte att vi erbjuder dessa människor vaccin ens frivilligt, tragiskt att någon i Europa ska behöva vara sjuk i påssjuka 2021... Men tycker ändå att det känns för skumt att de ska införa vaccinationspass och mer för att försöka tvinga oss ta vaccin.
Europadomstolen öppnade precis för tvångsvaccinering genom att godkänna Tjeckiens (tror jag, kommer ej ihåg land) tvång på MPR vaccin. Även om detta är ett vedertaget vaccin som en överväldigande majoritet av svenskarna har tagit är det fortfarande skrämmande med rättsutvecklingen.

NOTERA: att domen kan tolkas på olika sätt. Tolkas den extremt restriktivt så är det endast okej att förbjuda barn att gå i förskola om de inte fått MPR vaccin. Domen kommer dock enligt min tolkning (juriststudent) leda till att tvångsvaccinering för fler vaccin och i fler kontexter anses rimligt.
Men vaccinen JAG tar är för att skydda MIG.
Inte antivax eller liknande. Jag har tagit MPR som 99% av alla svenska barn, är väldigt försiktig vad gäller TBE och tar fästingspruta när jag ska också. Men jag är kritisk till nyutvecklade vaccin, och är skeptisk till världens regeringars välvilja.
Så är första dosen Pfizer Bointech tagen
Får väl se om det händer något när man passerar 5G master framöver

Får väl se om det händer något när man passerar 5G master framöver
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
dito
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
If you listen to fools, the mob rules