Filter till skyddsmasken

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Tank

Filter till skyddsmasken

Inlägg av Tank »

Hörde precis om utsläppet av saltsyra i Staffanstorp.

Vilket filter skall man ha till sin skyddsmask, typ 40mm/M90/Sundströms för att klara det på bästa sätt?

Är ABEK3P overkill? :hm:
Eller räcker det med något annat?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
xsive

Re: Filter till skyddsmasken

Inlägg av xsive »

Tank skrev: 26 maj 2019 10:40 Hörde precis om utsläppet av saltsyra i Staffanstorp.

Vilket filter skall man ha till sin skyddsmask, typ 40mm/M90/Sundströms för att klara det på bästa sätt?

Är ABEK3P overkill? :hm:
Eller räcker det med något annat?

//Tank

Inte overkill. Det är "E" i ABEK du behöver och skall vara i kombo med P3
Finns specialfilter men med kombifiltret slipper du fundera på vilket ämne som du behöver skydda mot
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Användarens profilbild
jr_36

Inlägg av jr_36 »

Skriv ut båda dessa och lägg de tillsammans med skyddsmaskerna:

Sundstrom Filter Recommendations.pdf
https://www.labfriend.com.au/Download/G ... f7b1a66f02

Filter Selection Guide.pdf
https://www.pacificsafetywear.com.au/do ... 0Guide.pdf

:shtf:
Din säkerhet & opsec är viktig, läs: viewtopic.php?t=202
Vi har en larmfunktion för allvarliga händelser, se: viewtopic.php?t=2283
Tank

Inlägg av Tank »

Tack för snabba svar. :up: :D

Då kör jag ABEK3P som standard och skaffar några fler 3P som extra till maskerna. :)

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Scoo

Inlägg av Scoo »

Absolut, kör med A2B2E2K2-P3 (ofta förkortat till ABEK2-P3 eller bara ABEK2P3) som allroundfilter. Finns vissa som har mindre kapacitet mot någon "familj" av substanser såsom ABE2-K1-P3 (ofta sparar man inte så värst mycket pengar heller) men löns att ha de som är klassade 2 i alla klasser, klass 1 är kapacitetsmässigt mer jämförbart med filter till halvmask och dessa mättas betydligt fortare. P3 kan man som sagt handla extra av iom. att dessa inte åldras i obruten förpackning.
För mina barns skull
mopar340

Inlägg av mopar340 »

Tank

Inlägg av Tank »

mopar340 skrev: 27 maj 2019 23:07 Låter som ett vettig grej att ha hemma, funkar ett sånt här tex?

https://www.conrad.se/p/ekastu-sekur-mu ... -st-831779

https://www.esska.se/shop/Multigrade-ko ... pe_set=b2c
Det var grymt bra pris på filtret från Conrad. Min fundering är om det är lika bra som det andra? I så fall blir det köp ;)

//Tank
Scoo

Inlägg av Scoo »

Är nog samma sak, dessa brukar kosta 25-30€ så verkar vara bra de i länkarna. Vet inte hur det är med datummärkning bara, Scott/3Ms vanliga har tillverkning +5 år medan Dräger har om jag minns rätt 6 år, har man tur hittar man bara aningens dyrare Scott/3M ABEK2-P3 i metallfolie som är civilförsvarsmodell där tillverkning +10 år gäller.
För mina barns skull
Tank

Inlägg av Tank »

Scoo skrev: 28 maj 2019 15:02 Är nog samma sak, dessa brukar kosta 25-30€ så verkar vara bra de i länkarna. Vet inte hur det är med datummärkning bara, Scott/3Ms vanliga har tillverkning +5 år medan Dräger har om jag minns rätt 6 år, har man tur hittar man bara aningens dyrare Scott/3M ABEK2-P3 i metallfolie som är civilförsvarsmodell där tillverkning +10 år gäller.
Tackar :) :up:

Har ett par som strax når 5 år nu. Så det är snart dags ändå.

//Tank
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"