valen av energisystem

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Scoo

Re: valen av energisystem

Inlägg av Scoo »

Jag är i valet och kvalet, har inte vidtagit åtgärder än men lutar nog mot solpanel plus lysdiodsbelysning, allt annat går bort. Som liten första åtgärd har jag sett till att samtliga eldstäder är försedda med glasluckor*, detta så att man dels ser elden och hur det brinner men även för en regnig dag att man i nödfall får allt behövligt ljus från elden om nu mot förmodan Mad Max-scenariot har blivit så illa eller långvarigt att man fått slut på stearinljus och annat :lol: Då minskar även markant behovet av att alstra ljus på annat sätt.

För brist på artificiell belysning ser jag som ett stort problem utöver värmebehovet vintertid (och något som vi moderna människor tar alldeles för givet), har man inte tillgång till ljus så kan man inte läsa för att förkovra sig eller roa sig och inte heller så där bara mecka med saker, åtminstone inte sånt där man riskerar att skada sig (eller det man reparerar) på vassa verktyg etc.

*) skulle de gå sönder pga ovarsam hantering av säg vedträn eller dylikt går de att ersätta med plåt
För mina barns skull
EN brun böna

Re: valen av energisystem

Inlägg av EN brun böna »

För ljus tittar jag på solatube. Ger bra ljus utan el. http://www.solatube.se/solatube-290ds/

Sedan har jag oljelampor som kan eldas utan fotogen. De kan istället eldas med vegolja som raps eller oljedådra. Oljedådran har väldigt bra olja just för detta endamål
Skriv svar

Återgå till "Energi"