Lyxprepper vs återbruksprepper

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning

Lyxprepper
9
39%
Återbruksprepper
14
61%

Antal röster: 23

Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Lyxprepper: Personen har ofta gott om pengar men kan också vara en person som är väldigt sparsam och bara vill ha det bästa. Lyxpreppern har ofta bara en pryl per slag av det bästa på marknaden.

Återbrukspreppern: Personen har ofta inte jättegott om pengar men kan också vara en person som tycker det är kul att restaurera gamla saker och kolla på loppmarknader. Återbrukspreppern har ofta mycket prylar av samma slag. Han fyndar gärna gamla rostiga yxor, buckliga spritkök, smutsiga gjutjärn. Han får ofta epitet skrotnisse.

Nu finns det ju skillnader på båda och de är väldigt hårddragna karaktärer. Men om ni fick välja vilken av de båda typerna skulle ni lägga er i?

Idag fick jag besök av grannen, han skulle till tippen men ville kolla om jag ville ha lite skrot han hittade i ladan. Jag fick Jackpot! Grannen är själv prepper men till lyxvarianten och vet att det är hyffsade grejer men inte värda att lägga ned tid på.

5st gamla bågsågar + några extra blad.
9st yxor rostiga men fina märken som gränsfors,Hultsafors, Säter, kronans och några nonames.

1st lieblad
3st hackor,barkspade
1st gammal bärplockare.

Saker som inte syns i bild

Stor slipsten
Handvevad slipmaskin
Någon form av vinchanordning.

Massor med gamla rostiga hundgårdsektioner+dörrar.

5spadar

När man tänker nu blir det ingen mer skrot har för mycket att göra som det är..
5d037bd29569a212978203.jpg
5d037bd29569a212978203.jpg (42.04 KiB) Visad 4690 gånger
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Ruin

Re: Lyxprepper vs återbruksprepper

Inlägg av Ruin »

Jag är kategorin 'återbruksprepper' men lyckas jag kunna spara ihop pengar så ser jag gladeligen till att skaffa en bra version av varje sak med :D
"You know what you are... what you're made of. War is in your blood. Don't fight it. You didn't kill for your country. You killed for yourself. God's never gonna make that go away. When you're pushed, killing's as easy as breathing."
Tomtemor1

Inlägg av Tomtemor1 »

Vad fina grejer! Jag hade tacksamt tagit rubbet :D
kullamannen

Inlägg av kullamannen »

Hade hellre varit återbruksprepper men saknar förvarngsutrymme
Winter is coming
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Ruin skrev: 14 jun 2019 18:31 Jag är kategorin 'återbruksprepper' men lyckas jag kunna spara ihop pengar så ser jag gladeligen till att skaffa en bra version av varje sak med :D
Jo det är väl samma här egentligen men och andra sidan så lär väl inte det hända för mig, får jag extra pengar över brukar det gå till mer fritid för mig :lol:
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

kullamannen skrev: 15 jun 2019 09:37 Hade hellre varit återbruksprepper men saknar förvarngsutrymme
Jo det förstår jag, med mindre utrymme blir det ju en prioriteringsfråga och vill man nog ha det bästa
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Tomtemor1 skrev: 14 jun 2019 18:47 Vad fina grejer! Jag hade tacksamt tagit rubbet :D
Aa jag är jättenöjd, jag har verkligen tur med "grannar" på det viset. Förra året var det en kille som skänkte ist för tippen massor med gamla innerglas så det räckte lagom till ett mindre växthus :)
J.R.R Tolkien
Camo

Inlägg av Camo »

Daltorpet skrev: 14 jun 2019 13:11 Lyxprepper: Personen har ofta gott om pengar men kan också vara en person som är väldigt sparsam och bara vill ha det bästa. Lyxpreppern har ofta bara en pryl per slag av det bästa på marknaden.

Återbrukspreppern: Personen har ofta inte jättegott om pengar men kan också vara en person som tycker det är kul att restaurera gamla saker och kolla på loppmarknader. Återbrukspreppern har ofta mycket prylar av samma slag. Han fyndar gärna gamla rostiga yxor, buckliga spritkök, smutsiga gjutjärn. Han får ofta epitet skrotnisse.

Nu finns det ju skillnader på båda och de är väldigt hårddragna karaktärer. Men om ni fick välja vilken av de båda typerna skulle ni lägga er i?

Idag fick jag besök av grannen, han skulle till tippen men ville kolla om jag ville ha lite skrot han hittade i ladan. Jag fick Jackpot! Grannen är själv prepper men till lyxvarianten och vet att det är hyffsade grejer men inte värda att lägga ned tid på.

5st gamla bågsågar + några extra blad.
9st yxor rostiga men fina märken som gränsfors,Hultsafors, Säter, kronans och några nonames.

1st lieblad
3st hackor,barkspade
1st gammal bärplockare.

Saker som inte syns i bild

Stor slipsten
Handvevad slipmaskin
Någon form av vinchanordning.

Massor med gamla rostiga hundgårdsektioner+dörrar.

5spadar

När man tänker nu blir det ingen mer skrot har för mycket att göra som det är..5d037bd29569a212978203.jpg
Det såg ju riktigt bra ut, vilka trevliga grannar du har. Helt perfekt, flera av yxorna där är ju riktigt fina..
Såg inte vinschen? Kanske det var en stubbrytare?
Användarens profilbild
Olyckskorpen

Inlägg av Olyckskorpen »

Intressant tråd. Är som innan nämnt mer åt lyxprepperhållet pga praktiska skäl. Hade gärna haft en ekonomibyggnad att fylla upp med prylar :lol:
Användarens profilbild
NordicHillbilly

Inlägg av NordicHillbilly »

Min personliga utrustning är väl ganska genomgående ny/fräsch. Lustigt nog med undantag för min stora ryggsäck. Den är gammal men bra. Metallram. Är väl lite blandad. Har en hel massa "skrot" och köper ibland mer skrot av olika slag. Gamla saker brukar vara mer hållbara. För att inte tala om vackrare än nyare och plastiga saker. Restaurerade ett par Rokoko-stolar igår. Enkelt jobb. Inte för att det räknas som prepping, men jag älskar gamla tavlor också. Sådana som är skickligt målade och föreställer saker, inte vad som passerar för 'konst' nuförtiden. Har tänkt gå på loppis framöver för att se om man hittar lite smidesverktyg.
I remember the red runes on the rock,
the spell of seeing being sung,
and the bold opening up of the beautiful barrow.

I remember the coming of man reborn,
the birth of Baldur the bright,
the return of a world that was woefully lost.
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"