Biltemas jaktstege?

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
Daltorpet

Biltemas jaktstege?

Inlägg av Daltorpet »

Någon som testat på Biltemas jaktstege? Vart lite sugen på att skaffa en sådan inför bockjakten/vildsvinsjakten.

https://www.googleadservices.com/pagead ... Qx6BAgOEAE

Nu vet jag att det går lätt att bygga en egen och har några sådana men tänkte att iom att Biltemas bara väger 18kg och verkar ganska lätt att bära/transportera i bil utan släp. Inte jättedyr heller så håller den en säsong med möjlighet att eventuellt få skjuta några bockar,vildsvin och rävar så har den gjort sitt syfte för mig. Jag har fem olika jaktmarker/viltvårdsområden inom fem mil så det blir mycket jakt men också mycket körande.

I vissa recensioner jag läst står det att den är lite liten för storväxta personer men vad räknas som det?
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard

Re: Biltemas jaktstege?

Inlägg av bastard »

undvik allt som har med plåt och metall att göra, skrammel och du får visserligen kvällar att sitta och titta på men..

https://www.byggbeskrivningar.se/pdf/Br ... yr&cid=931

se till att du får trivsam höjd på sargen, och en del krokar för rygga och liknande
sätt camonät runt om så kan du röra händerna som du vill under sargen
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

bastard skrev: 16 jun 2019 10:47 undvik allt som har med plåt och metall att göra, skrammel och du får visserligen kvällar att sitta och titta på men..

https://www.byggbeskrivningar.se/pdf/Br ... yr&cid=931

se till att du får trivsam höjd på sargen, och en del krokar för rygga och liknande
sätt camonät runt om så kan du röra händerna som du vill under sargen
Tackar för länken den blir att spara ned. Verkar ju vara väldigt smidigt. Det kanske blir lättaste att bygga något torn per mark och sedan flytta runt det i närområdet vid behov.
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

bygger du dom lätt så kan man bära ett sådant torn själv, några hundra meter..
delar man det så man får stegdelen för sig och bakbenen för sig kan man lätt bära den längre
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

bastard skrev: 16 jun 2019 11:05 bygger du dom lätt så kan man bära ett sådant torn själv, några hundra meter..
delar man det så man får stegdelen för sig och bakbenen för sig kan man lätt bära den längre
Brukar du fästa dem med skruvdragare, spännband väl på plats eller står de rent av? Visade frugan och kompisen länken så nu blev det inplanerat några heldagar för tornbygge, riktigt pepp. Tror det går fortare och lättare när man är ett par också
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

dom står bra, man kan ställa dom mot en trästam med, med benen på var sida

ibland kan man få kapa eller lägga till lite på benen bakåt
Camo

Inlägg av Camo »

Biltemas stuk är värdelös, du måste ha den typen där du kan ställa dig upp och kunna vrida dig maximalt från en sida till en annan. Dessutom behöver man ibland ställa sig upp för att antingen sträcka på benen eller så se bättre. Du behöver så många torn som du har plats för.
Att börja flytta något torn för att jaga i för stunden är förkastligt, det funkar inte så. Du ska kunna smyga ljudlös in i tornet och sätta dig. Inte börja med att leva om och störa allt vilt inom 5km..
Användarens profilbild
Daltorpet

Inlägg av Daltorpet »

Camo skrev: 16 jun 2019 17:19 Biltemas stuk är värdelös, du måste ha den typen där du kan ställa dig upp och kunna vrida dig maximalt från en sida till en annan. Dessutom behöver man ibland ställa sig upp för att antingen sträcka på benen eller så se bättre. Du behöver så många torn som du har plats för.
Att börja flytta något torn för att jaga i för stunden är förkastligt, det funkar inte så. Du ska kunna smyga ljudlös in i tornet och sätta dig. Inte börja med att leva om och störa allt vilt inom 5km..
Åh det är typiskt men det brukar väl vara så att om något låter för bra för att vara sant så är det ofta det. Jag har övergett planen på Biltema men börjat planeringen på att bygga egna. Jag tänker mer som så att man kanske inte flyttar det flera gånger om dagen utan kanske om helgen eller vid olika jakttillfällen.

Men din rekommendation är att bygga stationära torn? Isf vill man ju hellre ha lite rejälare och egentligen så "bekvämt" som möjligt tex tak och så där. Plats fiñns det i mängder och flertalet stationära torn. Det jag tänkte använda de mobila till var om tex djuren förflyttar sig eller om man vill testa ett område några tillfällen innan man bestämmer sig. Hur gör du när du bygger stationära, bygger du på plats helt eller bygger du först moduler som du sedan platsbygger och förstärker?
J.R.R Tolkien
Camo

Inlägg av Camo »

Det låter som en bra ide att bygga egna torn.Jag bygger dem helt färdiga hemma för att sedan köra ut dem och ställa upp dem.Tak har jag inte vanligtsvis på tornen därför att när det regnar så är det ingen bra jakt heller och då kan man lika gärna göra något annat.Jag ställer upp tornen på strategiska ställen där man vet att djuren visstas på eller att de vandrar där.Det är bättre att ha bara ett torn på rätt ställe än 10 torn där det knappt visstas några djur.Så ta dig tiden och lär dig hur djuren vandrar och vars de uppehåller sig innan du sätter ut några torn.

Mitt förslag vore att du började med en mobil koja som du både kan iaktaga och jaga ifrån tills du har listat ut vars det är bra ställen.
Dessutom så är sådana små mobila kojor väldigt värdefulla om du sedan vill börja med pälsfångst då du måste variera jaktmarken mera.
Kojorna ska vara utrustade med värme och säng så att man kan visstas längre perioder i dem.De ska vara lätta att flytta med bil,fyrhjuling eller traktor.
Några mobila torn har jag inte men däremot flera kojor på hjul.

En anledning till att inte flytta tornen är att de ofta är förankrade i marken eller i träd osv för att inte blåsa omkull,det innebär alltså ganska stor arbetsinsats att flytta runt på dem och ställa upp dem på nytt.
Camo

Inlägg av Camo »

Jag kom att tänka på en sak,det finns sk popup gömslen att köpa kring en tusenlapp och de är riktigt bra,jag har ett sådant och det har jag haft mycket nytta av.Tex ett sånt här https://www.xxl.se/mackenzie-hunting-bl ... lsrc=aw.ds
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"