Jag är nog en typisk lyxprepper, men tar gärna emot/köper på loppis när det finns saker som stämmer med vad jag känner att jag behöver.
Speciellt äldre verktyg som fungerar utan el är av intresse att ha ett lager av.
Dock har jag ingen lada med en massa saker, men väl ett mindre hyllsystem i källaren Man är ju ingen horder....
//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Å ena sidan så finns det inget som är mer tillfredsställande än att återbruka: renovera och reparera och restaurera. Gamla verktyg, motorer, vad som helst. Mycket av sådant som jag värderar högt preppingmässigt, typ ullfiltar, kanvastält, fotogenlampor, handborrar, tjäcklar, whatever, finns sällan att köpa nytt annat än till groteska priser (trots att mycket ändå tillverkas i Kina). För att inte nämna att det bara är kul att rota runt i loppisar och auktioner och känna på alla häftiga gamla prylar.
Men å andra sidan så har jag vuxit upp med mycket begagnat och inte sällan smårackligt. Farsans gamla sovsäckar, ryggsäckar, fiskespön och jaktvapen från 70-80-talet. Behöver inte nödvändigtvis vara dåliga som så, men många år på nacken är många år på nacken. Saker och ting fungerar inte alltid jättebra efter många decenniers tjänst, dessutom har goda tekniska eller designmässiga framsteg gjorts på sistone som gör saker bekvämare och mer funktionellt.