Blondie skrev: 11 jul 2019 00:55
[... Låsta dörrar som alla andra säger.. Motorn igång, men ha neutral i om det är automat eller friläge om det är manuell med kopplingen nedtryckt, handen på växelspaken, så du snabbt kan välja mellan backen alternativt 1:an/driven.. Se till att ha en billängd till framförvarande hinder, var uppmärksam i speglarna ifall det kommer någon bil som tänkt blocka in dig.. ha koll på ögonen på den som vill ha din uppmärksamhet, då de kan avslöja om någon närmar sig från något håll, då kumpaner gärna har koll på sina polare när de tänker agera.
Träna gärna på en stooor p-plats först med grus, på att göra rivstartsvändningar. J-sväng är bra att kunna om du måste backa ur en situation o sedan vända o fly... handbromsvändning är bra att kunna oxå.
Om man blir inboxad men har 20cm fritt mellan nosen o bilen framför och har en framhjulsdriven bil med handbromsen på bakhjulen och det är lite kasst underlag likt rullgrus, våt asfalt, grusväg eller om du har en motorstark bil så går det på torr asfalt oxå.. I med handbromsen, fullt rattutslag åt höger, lägg i backen o gör en rivstart.. bakhjulen kommer hålla sig på samma position medan framänden kastar runt åt vänster.
Motorstark fyrhjulsdriven eller halt underlag.. ratten fullt åt vänster, (om automat), håll foten på bromsen medans du stämplar fullt för en rivstart så motorn hinner jobba upp lite varv tills du släpper bromsen samtidigt som du känner att motorn driver mer än bromsen orkar hålla emot.. bilen kommer göra...]
Shit pomftitt, Blondie!!!

Får jag gå en kurs hos dig? Jag som tyckte jag höll en hyfsad hög nivå av "situational awernes" när jag är ute och kör om nätterna!?
-Dörrarna alltid låsta i stadstrafik på kvällarna.
-kör aldrig mer än till halv tank.
-Tankar alltid dagtid.
-Alltid reservdunk.
-Planerar min körsträcka och eventuella rastplatser, samt alternativa vägval.
-Stannar inte för någon om det inte är en polisbil.