Förutsättningar utan att avslöja för mkt! Ett boende på landsbygden! Långt emellan husen. Boningshuset är på ca 50 kvm el finnes men gör allt för att värma med ved i dessa dyrtider....Något som finns obegränsat för min del är ved

Till ägorna finns ett stycke mark som sluttar i sydlig riktning. Gått o tittat o funderat på denna oanvända del av marken o IOM elpriser o annan osäkerhet inför framtiden har bla 2 idéer framkristaliserats.
1. Solceller på markstativ.
2. Vindkraft typ Savonius.
Som jag förstått o som ni säkert alla vet så innebär ju vintern här i Sverige ett stort problem. IOM avsaknad av både solinstrålning samt blygsamma vindförhållande under vintern då man verkligen behöver energi.
I dagsläget så finns det förutom nämnda vedspis i boningshuset elradioatorer o en l/l värmepump en varmvattenberedare o naturligtvis kylskåp o annan köksutrustning.
Som jag nämnde tidigare så är solläget optimalt IOM lutning o fri sikt. Nackdel är att ägorna befinner sig långt ifrån ekvatorn så solinstrålningen är ju inte helt 100

Savoniussnurran ligger nog i ärlighetens namn lite längre fram i tankarna/drömmarna

Nästa ämne!
VED! Har ynnesten att ha tillräckligt med ved i en livstid eller så.... Inte färdighuggen utan på rot. Så naturligtvis krävs det massor med arbete för att ta hand om den!... Men vad göra av denna gudasända gåva ifrån naturen? Eld/värme/ljus??
I dagsläget gör jag av med många kubik bara för att värma mitt boende med hjälp av vedspisen. Tankarna har snurrat om jag skulle installera en vedpanna o dra in vattenburet Dvs byta ut elradioatorerna. Ju mer jag går o funderar högt för mig själv så finns ju den här tanken på att bli eloberoende likväl. Men hur gå till väga?
Gengas eller ännu hellre en ångmaskin vore ju optimalt. O jag nu får fortsätta o drömma

Var o titta på ett gengas aggregat som drogs igång förra våren. Intressant o se o lära. Motorn som drevs var på ca 100 hk. Lär ju räcka för att driva en rejäl generator....
Varför jag starta denna tråden! Beror nog mkt på att jag är orolig att jag snöar in för mkt på ett spår o behöver vägledning!
Ingen vet vad framtiden har för planer eller för den delen vad våra folkvalda beslutar om ditten o dattan så jag försöker bara ligga steget före energikriser o annat Shtf. Samtidigt så blir man inte yngre.... Kanske lättare o trycka igång l/l värmeburken o betala elräkningarna framöver......
Ps Om det är någon som har tips ångmaskiner eller gengasaggregat som är till salu så kan jag vara intresserad!