Obstinats strävan/längtan att kapa strömmen

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Obstinat

Obstinats strävan/längtan att kapa strömmen

Inlägg av Obstinat »

Detta är måhända bara drömmar men har i mig en önskan o kunna koppla loss mig ifrån nätet Dvs elnätet!

Förutsättningar utan att avslöja för mkt! Ett boende på landsbygden! Långt emellan husen. Boningshuset är på ca 50 kvm el finnes men gör allt för att värma med ved i dessa dyrtider....Något som finns obegränsat för min del är ved :D

Till ägorna finns ett stycke mark som sluttar i sydlig riktning. Gått o tittat o funderat på denna oanvända del av marken o IOM elpriser o annan osäkerhet inför framtiden har bla 2 idéer framkristaliserats.
1. Solceller på markstativ.
2. Vindkraft typ Savonius.

Som jag förstått o som ni säkert alla vet så innebär ju vintern här i Sverige ett stort problem. IOM avsaknad av både solinstrålning samt blygsamma vindförhållande under vintern då man verkligen behöver energi.

I dagsläget så finns det förutom nämnda vedspis i boningshuset elradioatorer o en l/l värmepump en varmvattenberedare o naturligtvis kylskåp o annan köksutrustning.

Som jag nämnde tidigare så är solläget optimalt IOM lutning o fri sikt. Nackdel är att ägorna befinner sig långt ifrån ekvatorn så solinstrålningen är ju inte helt 100 :smack: Tanken med markstativ är dels att lätt kunna borsta av snö o smuts samt att kunna vinkla panelerna efter årstid. För att kunna optimera vinkeln till max.

Savoniussnurran ligger nog i ärlighetens namn lite längre fram i tankarna/drömmarna :notme: Varför jag nu troligtvis bestämt mig för denna lösning framöver trots den låga verkningsgraden beror nog på främst på att snurran är relativt okomplicerad väderokänslig o stabil. Kan tilläggas att nämnda södersluttning ofta innebär mkt vind. Förutom nu på vintern.... Som för mig till
Nästa ämne!

VED! Har ynnesten att ha tillräckligt med ved i en livstid eller så.... Inte färdighuggen utan på rot. Så naturligtvis krävs det massor med arbete för att ta hand om den!... Men vad göra av denna gudasända gåva ifrån naturen? Eld/värme/ljus??
I dagsläget gör jag av med många kubik bara för att värma mitt boende med hjälp av vedspisen. Tankarna har snurrat om jag skulle installera en vedpanna o dra in vattenburet Dvs byta ut elradioatorerna. Ju mer jag går o funderar högt för mig själv så finns ju den här tanken på att bli eloberoende likväl. Men hur gå till väga?

Gengas eller ännu hellre en ångmaskin vore ju optimalt. O jag nu får fortsätta o drömma :mrgreen: Om man kunde kombinera ångmaskinen drivandes en generator o ta tillvara spillvärmen under iaf vintern till uppvärmning. Så skulle verkningsgraden på ångmaskinen öka markant. Läst någonstans att verkningsgraden på en ångmaskin är väldigt låg 8-10% när man bara tar ut energin ur maskinen. Kunde man även nyttja spillvärmen till uppvärmning så blir ju siffrorna bättre!

Var o titta på ett gengas aggregat som drogs igång förra våren. Intressant o se o lära. Motorn som drevs var på ca 100 hk. Lär ju räcka för att driva en rejäl generator....

Varför jag starta denna tråden! Beror nog mkt på att jag är orolig att jag snöar in för mkt på ett spår o behöver vägledning!
Ingen vet vad framtiden har för planer eller för den delen vad våra folkvalda beslutar om ditten o dattan så jag försöker bara ligga steget före energikriser o annat Shtf. Samtidigt så blir man inte yngre.... Kanske lättare o trycka igång l/l värmeburken o betala elräkningarna framöver......

Ps Om det är någon som har tips ångmaskiner eller gengasaggregat som är till salu så kan jag vara intresserad!
Användarens profilbild
bastard

Re: Obstinats strävan/längtan att kapa strömmen

Inlägg av bastard »

http://angkraft.se/prislista

https://www.moramarinteknik.se/angpannor/

en ångmaskins teoretiska verkningsgrad är

t1-t2/t1 i kelvin, ex
t1=8 bars ångtryck = 170 grader c =443 k
t2=0 bars sluttryck =100 grade c=373
=0,158= 15.8% verkningsgrad, så i praktiken kanske 10%
rimliga värden för en lagom ångmaskin för hushållsbruk

man kan öka verkningsgraden genom att höja ångtrycket, minska sluttrycket, sluten kondensator med undertryck
ha ångmaskin som klarar detta compund trippelcompund eller mer

sedan ha matarvattenförvärming, överhettning

sluten kondensator kräver en del arbete och för att inte donkeypumpen skall få negativt tryck in så är det rimligt med att den sitter långt under kondensatorns vattenyta, ca 5-10m under.. (maxvakum behövs det ca 11m under i praktiken

för rimlig offgrid krävs även batteribank, och växelriktare
men numera så är kombon solpaneler växelriktare batteribank något som går att köpa rakt av,m, om än dyrt

gengas går relativt lätt att bygga själv, lätt tekniskt sett men en hel del jobb, sedan bör man ha lagom liten motor för hushåll
och, motorns totala drifttimmar är inte så höga
eftersom gengas även har kväve med sig så kommer motorn ha dubbelt så mycket inert kvävgas i bränsleblandningen som en normal bensinmotor
så en gengasmotor ger ca halva effekten vid gengas mot bensin
tryckfallet med gengasaggregat och filter är betydande med
rimligt är att ha relativt lågt varvtal, och med normala generator blir det 1500 rpm
gengasagg ska stå ute på grund av förgiftningsrisken eld fackling vid start o.s.v

tegmoduler finns med, tål att tänkas på med kamin

dieselagg är inte fel ihop med litet diesellager

att gå igenom vad man måste , behöver och vill ha i energi på vintern är bra, då vet man vad man behöver ha för att klara sig
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

vindkraft och kombination med sol och batteribank kan vara riktigt bra

en sak man kan börja med är att kolla vilken energianvänding man har
skaffa pluggelmätare, typ biltema

skriv upp elmätare i huset varje månad
sedan dom portabla
stora förbrukar kan ha permanent, ex värmepump , varmvattenberedare

en del kan man flytta runt per månad, kyl frys tvätt och diskmaskin

så man kan se vart elen går till och hur mycket som faktiskt behövs

ju merro'över man bör ju värre blir fördelningen sommar vinter på solel
sommaren har överflöd och vintern kanske inget alls , men där är behovet oftast störst

så länge det går kan det vara lönt att vara ongrid, sälja sommartid och köpa vintertid
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Obstinat

Inlägg av Obstinat »

Tackar för svar! Har stött på dina länkar tidigare tyvärr är prisbilden lite över min nivå... :oops:

Förhoppningen är att finna något liknande framöver som inte kräver att man måste gå ifrån hus o hem....

Inser ju att om man nu skall satsa på solceller batterier osv... kommer det att kosta! Frågan är om priserna kommer öka eller sjunka med tanke på ev lågkonjuktur sedan spelar ju valutakurser/inflation in osv....

Får hålla utkik på blocket vad det gäller ånga eller gengas. Borde ju finnas ett visst utbud IOM att Sverige en gång i tiden hade många tillverkare av ångmaskiner.... Eller så är det så sorgligt att de kasserades tillsammans med kakelugnarna när det nya skulle in..... :-g

Som du skrev apropå effekt så innebär gengas att effekten mer eller mindre halveras. Jag förstod inte varför men nu förstår jag efter ditt svar! :up:
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Jag måste ju få med min käpphäst också!

Börja med att dra ned, dra ned och dra ned din elförbrukning de mörka månaderna.

Även i södra Sverige kan man ha ett "kylskåp" som kyls med uteluft under vintern.
LEDar, och bara så du hittar runt, sen bra ljus där du är för tillfället.
Bastu.
Varmvatten på vedspisen.
Bärbar dator och liten radio räcker långt.
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Energi"