F(ai)ke historia

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Prepsson
Kontakt:

F(ai)ke historia

Inlägg av Prepsson »

En till synes oskyldig artikel men rätt intressant ändå hur ai kan hitta på egna historska "fakta" som i detta fallet.

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.96290260

Magkänslan säger att vi kommer får se mer av sånt här. Bekvämligheten av att fråga ai istället för att öppna böcker..
Användarens profilbild
bastard

Re: F(ai)ke historia

Inlägg av bastard »

japp, det kommer komma mycket mer sådant

jag ser inte fram emot den dagen dom ända man kan lite på är dom man träffar fysiskt irl

vi kommer säker få se AI i sociala media som föreställer människor,

den som har en (:) , kan kanske vara den som har rätt i en snar framtid :hm: :x
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Ursus

Inlägg av Ursus »

Må vara, men vad är skillnaden från diverse lögn, propaganda, psyksnack, filterbubblor och "alternativa fakta" som flödat på internet i decennier, skrivet av vanliga idioter hemma i mammas källare?

Ibland när man läser kommentarsfält eller hittar nichade subredditar så blir man på riktigt orolig för människors mentala hälsa. Fullständigt hjärntvättade världsbilder där allehanda dårar eldar på.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

dom kan göra det extremt jobbigt då dom kan köra hela tiden utan rast och ro

och dessutom bli riktigt bra på att bygga upp identiteter på sociala medier

redan nu så är google med anhang något som ersätter kunskap på riktigt för någon generation av folk
med AI som informatör som gör ett riktigt bra jobb, tills någon vill något och skevar informationen precis lagom mycket för att folk inte ska förstå riktigt

pandoras box är nu öppen, och vi kommer få leva med det
på gott och ont
XYZZY

Inlägg av XYZZY »

Har någon förslag på hur man preppar för detta? Alltså att all information kan vara felaktig. Inte bara sånt som man lätt kan kolla på andra sätt utan info om farlighet hos kemikalier, mediciner, droger osv. Kanske dags att överge Google och andra internetbaserade "uppslagsverk" och leta rätt på Nationalencyklopedin på någon bokloppis. Visserligen inte uptodate men inte heller ändrat på en millsekund av något som vi ser inte fungerar men ändå släpps lös och tillåts sprida "information".
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

NE är billig sen en tid. Köpte en uppsättning till stugan för en tusenlapp, skinnband. Tänkte försöka få tag i kompletta bokuppsättningar för ma, bi, ke, fy för gymnasiet naturlinjen också. Sen är den biten klar. På det "Where there's no doctor" och "Where there's no dentist" så är grunden lagd för lite kunnande.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

man kan ladda ner större saker nu medans man vet att dom inte är manipulerade av ai (:) ;)
undras vad som händer om en lössläpt ai med inrikting på desinformation börjar ändra ex wikipedia och driva kampanjer på sociala forum..

funderade på en sak, undras hur många som faktagranskar det dom läser på nätet?
gör dom stora massorna det?
även tredjevärldsländerna som numer har internet?
kinser, ryssar

det kan gå fort att ändra på folks , hm höll på att säga tankar, men åtminstånde fårkets vilja
Användarens profilbild
Omnivore

Inlägg av Omnivore »

Något av det roligaste med ChatGPT hittade jag på Twitter igår kväll. Skrattade så jag grät. Ett exempel:
https://twitter.com/Cornubot/status/1644400063991431169
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Prepsson
Kontakt:

Inlägg av Prepsson »

Omnivore skrev: 08 apr 2023 10:21 Något av det roligaste med ChatGPT hittade jag på Twitter igår kväll. Skrattade så jag grät. Ett exempel:
Han slår ju Chuck Norris med hästlängder :lol:
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

Prepsson skrev: 08 apr 2023 14:10
Omnivore skrev: 08 apr 2023 10:21 Något av det roligaste med ChatGPT hittade jag på Twitter igår kväll. Skrattade så jag grät. Ett exempel:
Han slår ju Chuck Norris med hästlängder :lol:
Det kan jag inte tänka mig!
Chuck Norris är den ända människan som räknat till oändligheten..... :rambo:
TVÅ GÅNGER!! :ugeek:
Om nu inte Lars gjort fler gånger så klart. :hm:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"