på en del saker som man köper är ju förpackningen funktionabel till annat
vad brukar ni återanvända och till vad?
petflaskar annvänder jag mycket
till vatten, diesel, mat(popcorn, ris och liknande) annvänder dom även som trattar
papplåddor återannvänds för lagring
rör för ex brustabletter blir för småförvaring
godislådor kan man tigga från butikerna och blir bra förvaringslådor
glasburkar med skruvlock är för mat och småsaker
ölflaskor kan ju återannvändas
fyll på med vad ni annvänder och hur
förpackningsåtervinning
förpackningsåtervinning
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
If you listen to fools, the mob rules
Re: förpackningsåtervinning
Äggkartonger använder jag för sådder. De är lätta att klippa eller riva sönder när jag skolar om plantan eller sätter ut den i grönsakslandet. Pappret multnar så jag behöver inte tänka på sopor.
Glasburkar sparas till marmeladkok osv.
Glasburkar sparas till marmeladkok osv.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
-
Just nu gör jag nåt jag inte testat tidigare med äggkartonger och det är att blöta dem , flera lager, och placera lökar i för att förodla. Lökarna är matlök från ICA och tanken är att plantera ut löken när vintern/våren är över. Förhoppningsvis får jag skörda eget lökfrö till hösten trots att jag bor i norrland.
Annars använder jag mest äggkartonger som braständare.
Vanliga kartonger till allt från förvaring av diverse till att frakta djur i från kycklingar till gäss går bra.
Glasflaskor med skruvkork blir saftflaskor för hemkokt saft. Glasflaskor kan även kapas med en ulltråd och blir fina dricksglas.
Plast/petflaskor kapas till små drivhus eller måttbägare. Enkelt att med våg väga den mängd man vill ha och därefter kapa flaskan vid rätta mängden. De håller inte i evigheter men så länge det behövs.
Glasburkar återanvänds till fermentering av Jun och kombusha samt mjölksyrajäsning. Eller för ny sylt och marmelad hemkokat.
Även till att förvara matvaror och läkeörter i.
Annars använder jag mest äggkartonger som braständare.
Vanliga kartonger till allt från förvaring av diverse till att frakta djur i från kycklingar till gäss går bra.
Glasflaskor med skruvkork blir saftflaskor för hemkokt saft. Glasflaskor kan även kapas med en ulltråd och blir fina dricksglas.
Plast/petflaskor kapas till små drivhus eller måttbägare. Enkelt att med våg väga den mängd man vill ha och därefter kapa flaskan vid rätta mängden. De håller inte i evigheter men så länge det behövs.
Glasburkar återanvänds till fermentering av Jun och kombusha samt mjölksyrajäsning. Eller för ny sylt och marmelad hemkokat.
Även till att förvara matvaror och läkeörter i.
Papplådor: Frakt av djur eller för att förvara saker man inte är överdrivet rädd om men vill hålla ihop.
Glasburkar och flaskor: De använder jag till viss konservering och när jag gör vin/saft.
Plastburkar: De brukar få bli behållare för tex skruvar, spikar och småplock.
Mindre papplådor och papper: blir tände till kaminen.
Hinkar: Brukar kunna bli saker som "hönshinken" "slakthinken" eller bara foderskopor eller vattenskålar till djuren.
Glasburkar och flaskor: De använder jag till viss konservering och när jag gör vin/saft.
Plastburkar: De brukar få bli behållare för tex skruvar, spikar och småplock.
Mindre papplådor och papper: blir tände till kaminen.
Hinkar: Brukar kunna bli saker som "hönshinken" "slakthinken" eller bara foderskopor eller vattenskålar till djuren.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
J.R.R Tolkien
- deadrabbit
återanvänder en del ziplock påsar, godislådor samt glasburkar och flaskor.
3-3-3 Radio Plan
-
Försöker återanvända så mycket det går.
Större hinkar från min lokala kebabtekniker används i trädgården, till djurfoder och även att förvara mat i. Köper alltid storpack och en säck med 10kg socker hanteras enklare om den ligger i en hink. Staplingsbara och enklare att bära i källartrappan.
Smärgåstårtepaketen (svart botten och transparant lock) är bra till förodling.
Champinjonbackar är perfekta till att förvara potatis och grönsaker i jordkällaren. Lätta och staplingsbara.
Större hinkar från min lokala kebabtekniker används i trädgården, till djurfoder och även att förvara mat i. Köper alltid storpack och en säck med 10kg socker hanteras enklare om den ligger i en hink. Staplingsbara och enklare att bära i källartrappan.
Smärgåstårtepaketen (svart botten och transparant lock) är bra till förodling.
Champinjonbackar är perfekta till att förvara potatis och grönsaker i jordkällaren. Lätta och staplingsbara.