p11 pa11
-
Re: p11 pa11
Aluminiumtuberna har mycket bättre värmeledning, vilket gör att man i teorin kan köra högre effekt och/eller lägre omgivningstemperatur innan avkylningen begränser mängden gas man kan ta ut. Men jag har kört brännare på upp till 20 kW i minusgrader med båda typerna (P11 vs PA11) utan att märka någon större skillnad så det är nog inte något de flesta märker.
Jag försöker fasa över mina flaskor på aluminium, men främst för att de är lättare.
Jag försöker fasa över mina flaskor på aluminium, men främst för att de är lättare.
-
En nackdel med aluminiumflaskorna är att de inte målas om när de kontrolleras/renoveras. Så gasolexperter (som Gasolfyllarna) är kinkigare på att byta in eller revidera en repig eller kraftigt smutsig flaska om den är i aluminium än stål. Som tur är så är det oftast mycket billigare att byta flaskan på till exempel Byggmax när datumet gått ut än att betala revisionsavgiften hos till exempel Gasolfyllarna.
Så när jag får tag på en begagnad aluminumtub till bra pris så köper jag den, kör den till den är tom (om den inte redan är det), byter den på Byggmax så jag får ett bra datum på den nya flaskan. När den sen behöver fyllas tar jag den till Gasolfyllarna där jag får samma flaska fylld till en lägre kostnad. När datumet sen går ut igen (efter 5-10 år) så byter jag den på Byggmax igen.
Så när jag får tag på en begagnad aluminumtub till bra pris så köper jag den, kör den till den är tom (om den inte redan är det), byter den på Byggmax så jag får ett bra datum på den nya flaskan. När den sen behöver fyllas tar jag den till Gasolfyllarna där jag får samma flaska fylld till en lägre kostnad. När datumet sen går ut igen (efter 5-10 år) så byter jag den på Byggmax igen.
Vad är för- och nackdelar mellan stål/aluminium och komposit?
Själv har jag i nuläget endast komposit, främst på grund av vikten.
//Tank
//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Har nån komposit till husvagnen, övriga stål. Inbillar mig att kompositen inte håller lika länge. Inbillar...
Har mina mest för långtidslagring ifall elen försvinner så de står undanställda i ett uthus. Där kan de av stål eller Al stå i 30 år utan att jag behöver tänka på dem. Det är min anledning att huvudsakligen köra stål/Al.
Har mina mest för långtidslagring ifall elen försvinner så de står undanställda i ett uthus. Där kan de av stål eller Al stå i 30 år utan att jag behöver tänka på dem. Det är min anledning att huvudsakligen köra stål/Al.
Collapse now, and avoid the rush!
Finns även stålflaska P11 Light med taravikt som en aluminiumflaska ca 7,5kg
Dom är dock inte utbytes utan säljs och fylles av dom olika gasolfyllarna som finns lite varstans och säljer per kg.
Dvs betalar samma kilopris även om flaskan bara är tömd till ca 60%
Har granskats av MSB då någon ifrågasatte säkerheten med den lättare flaskan. Inga anmärkningar från MSB.
10 års godkännande som tryckkärl. Förvarar mina i torrt ej uppvärmt uthus
Har ett antal av dom och brukar fylla upp ett par i taget när jag har vägarna förbi.
Dom är dock inte utbytes utan säljs och fylles av dom olika gasolfyllarna som finns lite varstans och säljer per kg.
Dvs betalar samma kilopris även om flaskan bara är tömd till ca 60%
Har granskats av MSB då någon ifrågasatte säkerheten med den lättare flaskan. Inga anmärkningar från MSB.
10 års godkännande som tryckkärl. Förvarar mina i torrt ej uppvärmt uthus
Har ett antal av dom och brukar fylla upp ett par i taget när jag har vägarna förbi.
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
glasfiber kan vara sämre på att ta krosskador , ex som att välta dom mot en sten med hörn på
där man får brott , jämför med plastbåtar
där man får brott , jämför med plastbåtar
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
If you listen to fools, the mob rules
-
Jag har aldrig kört komposit själv, men de har enligt uppgift (och med all rimlighet) MYCKET sämre värmeledning än stål och aluminium. Återigen, inget jag tror man märker när man kör grillen som drar 400g/h vid plusgrader ute. Men om man ska dra på stora tjärpappsbrännaren mitt i smällkalla vintern så tror jag inte du vill ha en kompositflaska...Tank skrev: 25 sep 2023 08:30 Vad är för- och nackdelar mellan stål/aluminium och komposit?
//Tank