Blast from the past, igen

- 658ff8a3c4e74026278386.jpg (42.02 KiB) Visad 1158 gånger
Städade bland gammal skit i föräldrahemmet över julen och hittade en riktig relik

Finns en småkul historia bakom denna styggelse.
En av mina favvofilmer som yngre var The Hunted, med Tommy Lee Jones och Benicio Del Toro. I den fanns en scen där de två motståndarna tillverkar varsin kniv - en av sten och en av en bladfjäder. Den hängde med någonstans i bakhuvudet som det coolaste en tolvåring hade sett, och många år senare sågs filmen igen av en händelse. Då bestämde jag mig för att göra ett försök till just en sådan stenkniv.
Allt jag hade hemma då var ett par halvkassa, inte speciellt stora flintabumlingar från fan vet var - köpte dem online från någon som sålde flinta-och-stål-grejer i begynnelsen av min elddonskarriär. Resultatet? Tjaa. Var ändå rätt stolt

- 658ff8f58f018114746790.jpg (49.07 KiB) Visad 1158 gånger
Detta var på tiden innan jag hade något egentligt hum om flintknapping, utan mest bankade på måfå och såg vad som kom ut. Lyckades ändå göra något hyfsad slankt, och faktiskt jävligt vasst, men hade önskat att jag hade längre material. En gammal t-shirt offrades till handtag.
I all relativitet - då som nu - kan man inte hjälpa än att bli imponerad över stenverktyg. Har testat ta ur fågel, fisk och däggdjur med flintaskärvor, och minns att jag testade spetsen denna när jag flådde en hare. De är ändå funktionella, trots sin skörhet. Om inte annat är det bara en kul grej att leka med.